Gravatar

#31 TheEnd 13 år siden

Den er meget nice ja :) Den findes i mange versioner og åbenbart også i film :D

Her kommen en anden:

Der er et hus med to etager, der bliver forbundet med en trappe. I den første etage er der tre stikkontakter. På den anden etage er der tre pærer. To af stikkontakterne tænder én pære hver. Dvs der er en pære og en stikkontakt der ikke virker. Hvis du står ved stikkontakterne og kun må tænde én stikkontakt af gangen, hvordan vil du kunne sige hvilken stikkontakt der tænder hvilken pære, ved blot at gå op og ned af trappen to gange?
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#32 Skeloboy 13 år siden

#31 - haha, også den har jeg lige været igennem, men var ret fuld...min fætter gav den til mig og en kammerat på en bar, og vi brugte ret lang tid på den :)

EDIT: men det var i en lidt anden version...
Gravatar

#33 Scherlund 13 år siden

Jeg antager at alle pærerne er slukkede til at starte med samt at der er tale om glødetrådspærer.

Tænd for den ene kontakt og lad den være et stykke tid. Sluk for den og tænd for en anden kontakt med det samme og skynd dig op på anden sal. Hvis der er en pære der er slukket og varm så er den tilsluttet den første kontakt. hvis ikke en af pærerne der er varme er den første kontakt ikke tilsluttet nogen. samtidig vil kan man observere om en af pærerne er tændte og hvis dette er tilfældet er den dermed tilsluttet den anden kontakt. Hvis ikke nogen af pærerne er tændt så er den anden kontakt ikke tilsluttet.

Hvis ingen af pærerne er tændt (hvilket vil sige en af dem er varme) vil man være nød til at gå ned igen og tænde for den sidste kontakt or der efter gå op og tjekke hvilken pære den er tilsluttet.

Gravatar

#34 TheEnd 13 år siden

nemlig, og med de korrekte antagelser :)

Man skal antage at pærerne er glødetrådspærer...
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#35 elwood 13 år siden

Raymond Smullyan en matematiker/magiker er i øvrigt manden bag den "berømte" gåde, hvor man skal stille det rigtige spørgsmål, for at få svaret man skal bruge.

Man sku også kunne bruge Boelsk algebra til og løse den, men argg jeg orker ikke og hive det emne frem igen, nok et af mine hadefag, så jeg har ikke engang afprøvet det i praktisk 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#36 TheEnd 13 år siden

Hvad går det her spil ud på?
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#37 davenport 13 år siden

No fucking clue, men hvad har det egentlig med tråden at gøre???
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#38 TheEnd 13 år siden

At kalde det for et spil, er måske en skæv beskrivelse. Man bliver ikke ligfrem afhængig af det :P
Men ideen er at man skal prøve at finde ud af hvordan figurerne fra venste side bliver mappet over til højre når man klikker på dem. Dernæst skal man så finde ud af hvordan man 'vinder'.

Når man klikker på 4 små kvadrater på højresiden, så vil der på venstresiden dukke 4 punkter op. Disse punkter er forbundet med hinanden, hvis de tilsvarende kvadrater, som man lige har klikket på, er af samme type/farve.
Det går ud på at ramme samme mønster på venstresiden 8 gange.

A bottle! Don't bother.

Skriv ny kommentar: