Søger nogle gode dokumentarer, som man kan putte i afspilleren. Gerne med lidt kritiske holdninger, evt politisk eller andet. Helst ingen biografier :D
BBC Horizon lavede for år tilbage et afsnit omkring gidseltagning i et russisk teater og de metoder, det russiske politi/militær tog i brug (hvor der døde en del gidsler og gidseltagere)..
Jeg husker det som vanvittigt spændende, men har ledt efter det i et par år nu, uden held :(
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Der er rigtig mange, men disse er i særdeleshed værd at nævne:
A Brief History of Time Baraka Berlin: Die Sinfonie der Großstadt Burden of Dreams Chelovek s kino-apparatom For All Mankind Glocken aus der Tiefe - Glaube und Aberglaube in Rußland Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson Grass: A Nation's Battle for Life Grizzly Man Harlan County, USA Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse High School Khaneh siah ast Kon-Tiki Koyaanisqatsi Las Hurdes Le Chagrin et la Pitié Le Monde du silence Lektionen in Finsternis Man of Aran Meat Nanook of the North Nuit et Brouillard Obyknovennyy fashizm Olympia Puskás Hungary Salesman Shoah Spellbound The Endless Summer The Thin Blue Line Tintin et moi Titicut Follies Tôkyô orimpikku Woodstock
Klik ind og se så hvad der har været af Oscar-nomineringer. Der har ikke været mange der ikke har været værd at se.
Flere af dem Antlion nævner er et kig værd, Grizzly Man er ikke en af dem :) Personligt synes jeg selv, at for mange dokumentarer er alt for langhårede, og bagmændende antager ofte, at seeren har uanede mængder tid, og en koncentrationstærskel som en astronaut... Dertil kommer, at de fleste dokumentarister mener, at billed og lydsiden er fuldstændig uvæsentlig - så længe historien er god... Helt sikkert.
Natur/Verden docs: [url= [url= (Hele filmen i HD faktisk) [url= [url= [url= [url= Inconvenient Truth"[/url]
Koyaanisqatsi kan måske være en smule kedelig. Ingen speak eller decideret handling, omend - men ikke desto mindre en ret flot film. Der er to mere i serien, Powaqqatsi og Naqoyqatsi. Derudover er: "Winged Migration", "Crimson Wings", "The Cove", "Sharkwaters", "March of the Penguins" samt BBCs - "Earth", "Wild China", "Life" og "Blue Planet" også værd at bruge et par aftener på :)
Aktuel samfund (men hvor det bliver serveret på en knapt så søvndyssende måde): [url= for Columbine"[/url] [url= [url= 9/11"[/url] [url= Size Me"[/url] [url= [url= Inside Job"[/url] [url= [url= Inc."[/url] [url= for Superman"[/url] [url=
Øvrige: [url= Aristocrats"[/url] [url= Through the Gift Shop"[/url] [url= Dreams[/url]" [url= Into Liquid"[/url] [url= Days"[/url] [url= [url= Comedian"[/url] [url= [url= [url= Camp"[/url]
og så skal man selvfølgelig også lige slå et slag for de danske:
Jeg må faktisk indrømme, at jeg i min iver havde svedt Scorseses dokumentarer ud. :) Jeg har med vilje ikke set Il mio viaggio in Italia eller A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies endnu, fordi jeg vil gemme dem til en dag, hvor jeg vil begynde at grave henholdsvis italienske og amerikanske klassikere frem. :) Jeg føler nemlig, at det vil være den optimale måde at se disse to film på - altså som appetitvækkere. Indtil videre har jeg mest befundet mig i mainstream land, når det kommer til film.
Dog vil jeg anbefale alle at se No Direction Home: Bob Dylan og The Last Waltz. No Direction Home er en dokumentar, som omhandler Bob Dylan. Godt nok er den ret lang (3,5 timer), men hvis man bare et lidt interesseret i legenden, så får man et sindssygt godt indblik i hans person.
The Last Waltz er egentlig mere en koncertfilm end en dokumentar, selvom den også indeholder dokumentariske dele. Dog er det en fantastisk film, hvor man under The Bands afskedsturne oplever dem spille med legender som Bob Dylan, Eric Clapton, Neil Young og mange flere. Det
#1 mikvind 13 år siden
Søger nogle gode dokumentarer, som man kan putte i afspilleren. Gerne med lidt kritiske holdninger, evt politisk eller andet. Helst ingen biografier :D
På forhånd tak for svar ;D
#2 MMB 13 år siden
The Cove
#3 HonoDelLoce 13 år siden
Jeg husker det som vanvittigt spændende, men har ledt efter det i et par år nu, uden held :(
#4 Antlion 13 år siden
A Brief History of Time
Baraka
Berlin: Die Sinfonie der Großstadt
Burden of Dreams
Chelovek s kino-apparatom
For All Mankind
Glocken aus der Tiefe - Glaube und Aberglaube in Rußland
Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson
Grass: A Nation's Battle for Life
Grizzly Man
Harlan County, USA
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
High School
Khaneh siah ast
Kon-Tiki
Koyaanisqatsi
Las Hurdes
Le Chagrin et la Pitié
Le Monde du silence
Lektionen in Finsternis
Man of Aran
Meat
Nanook of the North
Nuit et Brouillard
Obyknovennyy fashizm
Olympia
Puskás Hungary
Salesman
Shoah
Spellbound
The Endless Summer
The Thin Blue Line
Tintin et moi
Titicut Follies
Tôkyô orimpikku
Woodstock
#2:
Ingen forkærlighed til "My Voyage to Italy"? :)
#5 Outbound Sith 13 år siden
Fox Mulder
#6 tiany 13 år siden
Vist nærmere 9 timer og 36 min.
#7 inflector 13 år siden
#8 Tommy Kristensen 13 år siden
Flere af dem Antlion nævner er et kig værd, Grizzly Man er ikke en af dem :) Personligt synes jeg selv, at for mange dokumentarer er alt for langhårede, og bagmændende antager ofte, at seeren har uanede mængder tid, og en koncentrationstærskel som en astronaut... Dertil kommer, at de fleste dokumentarister mener, at billed og lydsiden er fuldstændig uvæsentlig - så længe historien er god... Helt sikkert.
Natur/Verden docs:
[url=
[url= (Hele filmen i HD faktisk)
[url=
[url=
[url=
[url= Inconvenient Truth"[/url]
Koyaanisqatsi kan måske være en smule kedelig. Ingen speak eller decideret handling, omend - men ikke desto mindre en ret flot film. Der er to mere i serien, Powaqqatsi og Naqoyqatsi. Derudover er: "Winged Migration", "Crimson Wings", "The Cove", "Sharkwaters", "March of the Penguins" samt BBCs - "Earth", "Wild China", "Life" og "Blue Planet" også værd at bruge et par aftener på :)
Aktuel samfund (men hvor det bliver serveret på en knapt så søvndyssende måde):
[url= for Columbine"[/url]
[url=
[url= 9/11"[/url]
[url= Size Me"[/url]
[url=
[url= Inside Job"[/url]
[url=
[url= Inc."[/url]
[url= for Superman"[/url]
[url=
Øvrige:
[url= Aristocrats"[/url]
[url= Through the Gift Shop"[/url]
[url= Dreams[/url]"
[url= Into Liquid"[/url]
[url= Days"[/url]
[url=
[url= Comedian"[/url]
[url=
[url=
[url= Camp"[/url]
og så skal man selvfølgelig også lige slå et slag for de danske:
[url= VJ"[/url]
[url= of Cite Soleil"[/url]
[url= Nakamats"[/url]
[url=
[url= røde kapel"[/url]
#9 MMB 13 år siden
Jeg må faktisk indrømme, at jeg i min iver havde svedt Scorseses dokumentarer ud. :)
Jeg har med vilje ikke set Il mio viaggio in Italia eller A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies endnu, fordi jeg vil gemme dem til en dag, hvor jeg vil begynde at grave henholdsvis italienske og amerikanske klassikere frem. :) Jeg føler nemlig, at det vil være den optimale måde at se disse to film på - altså som appetitvækkere. Indtil videre har jeg mest befundet mig i mainstream land, når det kommer til film.
Til de interesserede kan A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies ses gratis (dog i en forkortet version) her: http://www.dailymotion.com/video/xdmrny_a-personal...
Dog vil jeg anbefale alle at se No Direction Home: Bob Dylan og The Last Waltz. No Direction Home er en dokumentar, som omhandler Bob Dylan. Godt nok er den ret lang (3,5 timer), men hvis man bare et lidt interesseret i legenden, så får man et sindssygt godt indblik i hans person.
The Last Waltz er egentlig mere en koncertfilm end en dokumentar, selvom den også indeholder dokumentariske dele. Dog er det en fantastisk film, hvor man under The Bands afskedsturne oplever dem spille med legender som Bob Dylan, Eric Clapton, Neil Young og mange flere. Det
#10 Bruce 13 år siden
2. verdenskrig:
World At War
Nazis The Final Solution
We Want the Light
Kunst:
Simon Schama's The Power of Art
Ken Burns:
The Civil War
The War