NOget der tit irriterer mig, er at fordi man har mange film, tror folk automatisk at man er lovovertræder. Min chef tror stadig jeg brænder film, fordi jeg engang tilbød ham at låne film fra min liste. Han kan ikke overbevises om, at mine ca. 250-300 film er købt og betalt. - Og DET er de! Jeg stjæler nemlig ikke fra andre!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#54 Jeg har nuppet citatet fra IMDB's quotes sektion. Josey var nok ikke god udi det grammatiske :) Gonna, wanna og ain't var også på hans repertoire ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Så guys, nu kommer spørgsmålet: Er det OK at downloade en bootleg udgave af en film, der endnu ikke er udkommet på DVD og hvor der heller ikke er udsigt til, at den kommer på DVD i nogen nær fremtid? Der er hundredvis af film, som jeg f.eks. gerne vil se/gense, men som jeg ingen chance har for at købe, af den simple grund, at man ikke kan købe den.
Nu hentyder jeg ikke til Hollywood-maskinen eller andet mainstream. Jeg mener svært tilgængelige independent film. Såsom Jon Moritsugu's film Fame Whore (1997). Jeg har været über-fan af Moritsugu i mange år, men kun meget, meget få af hans film er udkommet på VHS/DVD. Vi kan også tage et andet eksempel, der er *lidt* mere kendt: The 'Star Wars' Holiday Special (1978). Synes I, det er OK at hente sådan en fyr ned fra nettet/købe en bootleg DVD? ELLER.. synes I, man burde holde sig i skinnet og vente/håbe/måske forgæves på, at nogle (op)køber rettighederne og udsender den på DVD en dag? Det kunne også være en TV ting, fx. Casper & Mandrilaftalen (altså de originale afsnit - ikke det der sammenklippede/nedklippede stærkt maltrakterede monster, der udkom for nogle år siden på DVD). Jeg kunne nævne talrige eksempler på godbidder, der aldrig er udkommet og sandsynligvis aldrig vil udkomme på DVD.
Hvis de var tilgængelige i officielle udgivelser, vil man som den filmelsker man er selvfølgelig med glæde købe dem. Men nej, det kan man ikke. Hvad stiller man op i så nogle tilfælde?
Et lille tillæg til #56: Jeg kender udmærket Copyright-lovgivningen og ved selvfølgelig også hvad AntiPiratgruppen vil mene om den sag: "Tough luck, sonny boy!". Men der jo vitterligt *rigtig mange* film, der *aldrig nogensinde* bliver udgivet på DVD eller vil blive udgivet - af mange ganske forståelige årsager/eller knapt så forståelige: F.eks., at filmen simpelthen er for smal og ikke vil kunne hente omkostningerne hjem på DVD, eller at rettighederne til at udgive den er for dyre (det vil koste for meget at cleare musikrettighederne), eller at de der ejer rettighederne slet ikke er interesseret i at filmen udkommer, eller at filmen decideret er forbudt/den er sgu for fæl, eller film der aldrig blev færdiggjort men som tusindvis af filmelskere gerne vil se (her tænker jeg især på Orson Welles' mange ufuldendte film, der ligger og samler støv nede i Spanien) - der kan være hundredvis af grunde.
Min stærke modstand mod piratkopiering til trods, har jeg svært ved at have noget imod kopiering af film af den art du taler om. Mange film er i public domain og stinker i kvalitet og så er det op til et selskab at restaurere og udgive dem. Men public domain, MENER jeg kan downloades frit iht. loven. Er de ikke udgivet i nogle regioner og de ligger på nettet i bootleg kvalitet, så er jeg ikke moralsk berørt. Kommer de en dag i god kvalitet på DVD, vil man måske endda købe den.
Bla: My Man Godfrey The Man Who Knew To Much Nosferatu Night of The Living Dead Gullivers Travels His Girl Friday The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress (William Wyler)
#51 davenport 19 år siden
Min chef tror stadig jeg brænder film, fordi jeg engang tilbød ham at låne film fra min liste. Han kan ikke overbevises om, at mine ca. 250-300 film er købt og betalt. - Og DET er de!
Jeg stjæler nemlig ikke fra andre!
#52 jessup 19 år siden
#53 filmz-Bruce 19 år siden
#54 Spanner 19 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#55 filmz-Bruce 19 år siden
#56 filmz-hophop 19 år siden
Er det OK at downloade en bootleg udgave af en film, der endnu ikke er udkommet på DVD og hvor der heller ikke er udsigt til, at den kommer på DVD i nogen nær fremtid?
Der er hundredvis af film, som jeg f.eks. gerne vil se/gense, men som jeg ingen chance har for at købe, af den simple grund, at man ikke kan købe den.
Nu hentyder jeg ikke til Hollywood-maskinen eller andet mainstream. Jeg mener svært tilgængelige independent film. Såsom Jon Moritsugu's film Fame Whore (1997). Jeg har været über-fan af Moritsugu i mange år, men kun meget, meget få af hans film er udkommet på VHS/DVD. Vi kan også tage et andet eksempel, der er *lidt* mere kendt: The 'Star Wars' Holiday Special (1978).
Synes I, det er OK at hente sådan en fyr ned fra nettet/købe en bootleg DVD? ELLER.. synes I, man burde holde sig i skinnet og vente/håbe/måske forgæves på, at nogle (op)køber rettighederne og udsender den på DVD en dag?
Det kunne også være en TV ting, fx. Casper & Mandrilaftalen (altså de originale afsnit - ikke det der sammenklippede/nedklippede stærkt maltrakterede monster, der udkom for nogle år siden på DVD). Jeg kunne nævne talrige eksempler på godbidder, der aldrig er udkommet og sandsynligvis aldrig vil udkomme på DVD.
Hvis de var tilgængelige i officielle udgivelser, vil man som den filmelsker man er selvfølgelig med glæde købe dem. Men nej, det kan man ikke. Hvad stiller man op i så nogle tilfælde?
#57 filmz-hophop 19 år siden
Jeg kender udmærket Copyright-lovgivningen og ved selvfølgelig også hvad AntiPiratgruppen vil mene om den sag: "Tough luck, sonny boy!".
Men der jo vitterligt *rigtig mange* film, der *aldrig nogensinde* bliver udgivet på DVD eller vil blive udgivet - af mange ganske forståelige årsager/eller knapt så forståelige: F.eks., at filmen simpelthen er for smal og ikke vil kunne hente omkostningerne hjem på DVD, eller at rettighederne til at udgive den er for dyre (det vil koste for meget at cleare musikrettighederne), eller at de der ejer rettighederne slet ikke er interesseret i at filmen udkommer, eller at filmen decideret er forbudt/den er sgu for fæl, eller film der aldrig blev færdiggjort men som tusindvis af filmelskere gerne vil se (her tænker jeg især på Orson Welles' mange ufuldendte film, der ligger og samler støv nede i Spanien) - der kan være hundredvis af grunde.
Dilemma dilemma.
#58 filmz-Bruce 19 år siden
Her er der public domain film til fri download.
1
Bla:
My Man Godfrey
The Man Who Knew To Much
Nosferatu
Night of The Living Dead
Gullivers Travels
His Girl Friday
The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress (William Wyler)
2
3
#59 jessup 19 år siden
#60 filmz-Kiwwy 19 år siden