Jeg fik sendt de smadrede italienske plakater tilbage til sælger i dag som rekommanderet brev (en nødvendighed for det italienske postvæsen skulle ikke være særligt pålidelige). Så venter jeg bare på, at pengene kommer retur.
Har læst videre om Torben Grodals PECMA-model (perception-emotion-cognition-motor action), der handler om, hvordan vores hjerner behandler de indtryk, vi får, når vi ser film. Det er en radikalt nyskabende teori, fordi man hidtil altid har gået ud fra, at vi ikke opfatter det, der sker på skærmen som virkeligt. Argumentet har været, at hvis man opfattede det som virkelighed, så ville den naturlige reaktion være at flygte, når man fx ser et monster i en skrækfilm - og det er der jo ingen, der gør. Problemet har så altid været at forklare, hvorfor vi alligevel kan føle os skræmte, når vi ved, at det, vi ser, ikke er virkeligt. Hvorfor blive bange for noget, vi ved ikke er der?
Grodals teori tager udgangspunkt i den seneste hjerneforskning og påviser, at den del af hjernen, der først bearbejder indtrykkene fra filmen, faktisk ikke er i stand til at skelne mellem virkelighed og fiktion og derfor fluks sender signal til kroppens "alarmsystem", hvis den opfatter fare. I gyserens tilfælde betyder det, at vi bliver skræmte. Men samtidigt sendes signalet til hjernens kognitive del. Den evaluerer indtrykkene og gør, at vi opfatter film som ikke-virkelighed. Denne del af hjernen er dog en lille smule langsommere end alarmsystemet. Det betyder, at vi først bliver skræmt, fordi vores krop umiddelbart reagerer, som om vi er i en farefuld situation. Den gør os kort fortalt klar til enten at kæmpe eller flygte. Men inden det når så vidt, så dæmper den kognitive del af hjernen igen for alarmsystemet ved at fortælle os, at det hele bare er en film.
Så ved I det... :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#..51 - dte lyder interessant. Bare jeg havde et 'tag mig sammen'-gen, så jeg fik læst sådan noget :)
Lige nu overvejer jeg om jeg skal have løst hår eller hestehale når jeg skal til koncert om lidt. Hvor er det rart at det lige nu er mit største problem.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#18151: Det er meget fascinerende. Tak for indlægget Thomsen. Jeg har også læst nogle af Grodals tekster, men det er efterhånden en del år siden... mener bestemt at jeg har en af hans bøger. Hvor den gemmer sig er så et godt spørgsmål.
lagoni (18152) skrev:
Lige nu overvejer jeg om jeg skal have løst hår eller hestehale når jeg skal til koncert om lidt.
[url= "Bun Dummy" - et af de bedste afsnit af "The King of Queens". :)
Der er i hvert fald mange dygtige skuespillere i filmen. Jeg glæder mig til at se Ellen Page i en anden type rolle end man er vant til og så Cillian Murphy. Sidstnævnte finder jeg undervurderet. Hans øjne hypnotiserer nærmest en, det er helt fantastisk.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#18151 Thomsen 15 år siden
Har læst videre om Torben Grodals PECMA-model (perception-emotion-cognition-motor action), der handler om, hvordan vores hjerner behandler de indtryk, vi får, når vi ser film. Det er en radikalt nyskabende teori, fordi man hidtil altid har gået ud fra, at vi ikke opfatter det, der sker på skærmen som virkeligt. Argumentet har været, at hvis man opfattede det som virkelighed, så ville den naturlige reaktion være at flygte, når man fx ser et monster i en skrækfilm - og det er der jo ingen, der gør. Problemet har så altid været at forklare, hvorfor vi alligevel kan føle os skræmte, når vi ved, at det, vi ser, ikke er virkeligt. Hvorfor blive bange for noget, vi ved ikke er der?
Grodals teori tager udgangspunkt i den seneste hjerneforskning og påviser, at den del af hjernen, der først bearbejder indtrykkene fra filmen, faktisk ikke er i stand til at skelne mellem virkelighed og fiktion og derfor fluks sender signal til kroppens "alarmsystem", hvis den opfatter fare. I gyserens tilfælde betyder det, at vi bliver skræmte. Men samtidigt sendes signalet til hjernens kognitive del. Den evaluerer indtrykkene og gør, at vi opfatter film som ikke-virkelighed. Denne del af hjernen er dog en lille smule langsommere end alarmsystemet. Det betyder, at vi først bliver skræmt, fordi vores krop umiddelbart reagerer, som om vi er i en farefuld situation. Den gør os kort fortalt klar til enten at kæmpe eller flygte. Men inden det når så vidt, så dæmper den kognitive del af hjernen igen for alarmsystemet ved at fortælle os, at det hele bare er en film.
Så ved I det... :-)
#18152 lagoni 15 år siden
Lige nu overvejer jeg om jeg skal have løst hår eller hestehale når jeg skal til koncert om lidt. Hvor er det rart at det lige nu er mit største problem.
#18153 Highland Park 15 år siden
Jeg har også læst nogle af Grodals tekster, men det er efterhånden en del år siden... mener bestemt at jeg har en af hans bøger. Hvor den gemmer sig er så et godt spørgsmål.
[url=
"Bun Dummy" - et af de bedste afsnit af "The King of Queens". :)
#18154 Corgan 15 år siden
#18155 cyberzed 15 år siden
#18156 Steffan Rasmussen 15 år siden
#18157 cansi 15 år siden
http://wbads-98.vo.llnwd.net/e1/wbmovies/inception...
#18158 elwood 15 år siden
btw er det philip glass man høre som musikken ?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#18159 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#18160 elwood 15 år siden
Og ja de øjne der, han var emminent i rollen som Dr. Jonathan Crane.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"