Radio er også meget, meget billigere at producere, og med DAB-kanalerne har DR efterhånden et utal af platforme at sende på. Derfor er der stadigvæk plads til at eksperimentere i nogen grad og sende forholdsvis smalle programmer.
Man skal dog heller ikke lade sig snyde. Selv de smalle radioprogrammer har ofte flere lyttere, end der er seere på DR2-programmerne. Jeg har fx lavet indslag til Alle Tiders Historie og Sproglaboratoriet - begge på P1. Og selvom der er tale om temmeligt nicheprægede formater, så har de i gennemsnit op mod 100.000 lyttere. Til sammenligning ligger det historieorienterede stof på DR2 på ca. 50.000 seere om onsdagen.
Tv er dyrt at producere, kræver mange hænder og skal derfor også gennem mange led, før et nyt format godkendes. Radioprogrammerne bliver derimod oftest lavet af en enkelt person, der ikke engang får en fuldtidsstilling, og så måske en tekniker, der er hyret i 2-3 timer om ugen.
Det er fair nok og jeg ville ikke undvære de mange virkelige kvalitetspodcast jeg benytter mig af fra DR. Der er bare ikke specielt meget af deres tv-indhold der taler til mig desværre. Noget er der dog. Det meste bliver dog i form af podcasts for mig.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Mon ikke det er derfor, at webshows stille og roligt vinder frem? I dag kan man jo producere film og serier i 1080p til en relativ lav pris og "kanaler" som YouTube giver jo mulighed for et ret stort publikum.
Det gør sig i øvrigt også gældende mht. radio/podcast - enhver med en god idé, en computer og et par hundrede kroner på lommen, kan jo producere sådan noget og endda sende det live, hvis man ønsker det.
En fornuftig mikrofon koster 500 kr., afhængigt af om man vil benytte Skype, som vi gør i GP, skal man måske betale lidt penge for en licens til programmet man optager med, optager man lokalt, kan man bruge gratis software og så er man reelt kørende.
Skal det være lidt mere fancy, kan man naturligvis oprette en hjemmeside, men streaming er ganske gratis.
Jo, helt sikkert. Jeg var til konference med EBU for nogle måneder siden, hvor det netop handlede om, hvordan man fik fat på de unge seere. Det er det helt store problem for alle public service-kanaler i EU. Der var bl.a. et panel af helt unge studerende med, og nogle af konklusionerne var, at mediet og kvaliteten ikke var så vigtigt - bare indholdet var i orden, og at det var nemt tilgængeligt, når man havde tid og lyst til at se noget.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Det er desværre lidt en catch-22. For hvis DR ikke også laver de store, brede produktioner, så er det svært for dem at bevise deres eksistensberettigelse overfor politikerne. Politikerne kunne med seertallene i hånden nemt spørge sig selv, hvad man skal med en organisation, der kun leverer programmer, som ses af 50-150.000. Ved også at levere de store, samlende produktioner, så kan DR gå ud og sige: "Se her! En stor del af danskerne bruger faktisk deres aften på vores programmer."
Det er klart. Jeg er helt med på at det en politisk beslutning vi snakker om her. Jeg synes bare at den politiske linie burde være at DR er til for at lave den slags tv som ikke ville blive lavet i et rent kommercielt tv-marked. Der er ingen grund til at DR skal konkurrere med TV2, hvis du spørger mig. Det sagt så nævner du jo selv DR Drama, der i mine øjne også laver ting som ikke ville kunne lade sig gøre på de reklamefinancierede kanaler. Krøniken var nok næppe blevet til noget i den verden, og jeg synes DR gør det skidegodt der. Men X-Factor, Tandbørste-TV og lign. har vi bare rigeligt af andre steder.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
T-30 minutter til independence day. Bossen har været i Paris med hele familien et par dage og det svirrer med rygter om en stor overraskelse til koncerten i morgen. Lillepigen er spændt :)
Jeg lytter til Xtra Naan med Peder & Simon Bonde (ex-Gramsespektrum) i selskab med Tue Track: http://soundcloud.com/xtranaan/
http://soundcloud.com/xtranaan/ skrev:
About
Xtra Naan AKA Maske Bo, Bøssemanden, Bette Piv, Hr. Klammerik, Brændt Barn, Frank Tavs, Lille Jørgen Danmark, Morsan Knullarne, Black Stalin, Per Lusconi, Adulph Hetlah, Polle Pot, Lille Trold Kort, Din Ægte, Kiggemanden og Ole er beskyttet af den røde, den sorte og den grønne med nøglen tøsedreng og overset af Scott La Rock.
@BN - Nu ved jeg af gode grunde ikke hvor du bor, men hvis du nu bor i/omkring Århus, så har Super Best heroppe Monster på tilbud til 10kr/dåsen. Om det gælder for andre byer også, skal jeg ikke kunne sige.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#38521 Collateral 13 år siden
Det er fair nok og jeg ville ikke undvære de mange virkelige kvalitetspodcast jeg benytter mig af fra DR. Der er bare ikke specielt meget af deres tv-indhold der taler til mig desværre. Noget er der dog. Det meste bliver dog i form af podcasts for mig.
#38522 Slettet Bruger [4095312732] 13 år siden
Det gør sig i øvrigt også gældende mht. radio/podcast - enhver med en god idé, en computer og et par hundrede kroner på lommen, kan jo producere sådan noget og endda sende det live, hvis man ønsker det.
En fornuftig mikrofon koster 500 kr., afhængigt af om man vil benytte Skype, som vi gør i GP, skal man måske betale lidt penge for en licens til programmet man optager med, optager man lokalt, kan man bruge gratis software og så er man reelt kørende.
Skal det være lidt mere fancy, kan man naturligvis oprette en hjemmeside, men streaming er ganske gratis.
#38523 Thomsen 13 år siden
#38524 gi-jones 13 år siden
#38525 Richard Burton 13 år siden
#38526 Kisbye 13 år siden
http://webcast.web.cern.ch/webcast/
#38527 Highland Park 13 år siden
http://soundcloud.com/xtranaan/
For pokker hvor er det godt at høre nyt fra dem!
#38528 Richard Burton 13 år siden
Paris er klam som en dansk teenager i Sunny Beach, men håber på lidt tordenvejr. Bruce taber sig 5 kg i aften.
#38529 dyg 13 år siden
#38530 Highland Park 13 år siden