Gravatar

#39951 Thomsen 13 år siden

davenport (39946) skrev:
Må man kun kalde sig professor, hvis man arbejder på et universitet?

Det er et godt spørgsmål. Jeg ved ikke, om det er en beskyttet titel, men det kan jeg forestille mig. "Professor" er i øvrigt en stillingsbetegnelse, ikke en uddannelsesgrad.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#39952 lagoni 13 år siden

Lidt sjovt at høre om andres studier. Jeg har slet ikke haft så stor valgfrihed som Thomsen lader til at have. På både min kandidat (kultur og formidling) og min bachelor (engelsk) har jeg nok haft et enkelt valgfag pr semester (nogle uden), ellers har alt andet været fastlagt fra start. Jeg vil dog tro at man godt kunne søge om at få andre fag i stedet for de faste, men det var der i hvert fald ikke lagt op til.

Og hey, lige et forsinket tillykke til wimmie :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#39953 Thomsen 13 år siden

Twister (39938) skrev:
Ja Københavns Universitet. Thomsen studerer medievidenskab mens jeg studerer filmvidenskab. Fordi film også er et medie er vores uddannelser tæt forbundet.

På KU er de begge direkte overbygninger til bacheloren i Film- og Medievidenskab, og der er ikke den store grundlæggende forskel på dem. Man vælger blandt de samme udbudte fag. SVJH har Filmvidenskab mulighed for lidt mere produktion end Medievidenskab? Til gengæld kan Medienvidenskab temmeligt frit tage fagelementer fra Filmvidenskab og få dem overført, mens der kun er to elementer på Medievidenskab, man kan overføre til Filmvidenskab.

Man arbejder også på at lægge dem sammen til én kandidat i Film- og Medievidenskab, fordi der er så lille forskel. Men det kommer nok til at tage nogle år. Jeg har i hvert fald hørt fra en, der har siddet i udvalget, at underviserne overhovedet ikke kan blive enige, fordi alle selvfølgelige forsøger at beskytte deres eget fagdomæne. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#39954 Thomsen 13 år siden

lagoni (39952) skrev:
Lidt sjovt at høre om andres studier. Jeg har slet ikke haft så stor valgfrihed som Thomsen lader til at have. På både min kandidat (kultur og formidling) og min bachelor (engelsk) har jeg nok haft et enkelt valgfag pr semester (nogle uden), ellers har alt andet været fastlagt fra start. Jeg vil dog tro at man godt kunne søge om at få andre fag i stedet for de faste, men det var der i hvert fald ikke lagt op til.

Det er vist også meget forskelligt fra uddannelse til uddannelse og studiested til studiested. Min kæreste læser på RUC, og de har en helt anden uddannelsesstruktur, hvor de slet ikke kan vælge så frit, som vi kan, men følger et mere fastlagt forløb.

Ulempen ved vores metode er selvfølgelig, at man er meget afhængig af, at der bliver udbudt noget spændende. Man kan sagtens være ude for, at der et semester ikke rigtigt er fag, som man har lyst til at have. Eller jeg kan i hvert fald. :-)
Gravatar

#39955 Slettet Bruger [2193683797] 13 år siden

Og nu når der bliver snakket fag, synes jeg også at det er vigtigt at pointere hvilken underviser man har.

Jeg har i hvert fald været ude for at have et fag som jeg glædede mig meget til, men hvor underviseren ikke faldt i min smag.
Omvendt har jeg haft fag som jeg ikke umiddelbart syntes var tiltalende, men hvor underviseren var fantastisk.

Det betyder simpelthen bare så meget, hvor god underviseren er til at formidle sit stof og samtidig gøre det interessant.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#39956 Benway 13 år siden

Nogle gange kan man også have god brug for fag, man næppe ville vælge. Indledningsvist hadede jeg virkelig at have logik- og argumentationsteori på mit stude, men set i bakspejlet er det uden tvivl et af mest berigende og nyttige fag, jeg nogensinde har haft.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#39957 Thomsen 13 år siden

#55 - Helt enig. En af de bedste undervisere, jeg nogensinde har haft, var min filmanalyseunderviser på første år. Desværre fik han aldrig fastansættelse og endte med at flytte til et andet institut.

Et andet godt eksempel er Torben Grodal, som blev nævnt tidligere. Jeg stødte første gang på ham til en foredragsrække om BA-projektet. Meningen var, at han og en række andre undervisere skulle fortælle om mulige emner til ens projekt. Men han var så mumlende, distræt og Tournesol-agtig, at hele forsamlingen stod af inden for få minutter. Jeg svor, at jeg aldrig ville skrive en opgave ved ham.

Paradoksalt endte jeg faktisk med at have ham som vejleder til mit BA-projekt, og jeg er sikker på, at han også skal være det til mit speciale. I dag holder jeg meget af ham og ikke mindst hans forskning. Men som underviser er han nok, hvad man kan kalde for den "desorganiserede" type. :-)
Gravatar

#39958 Thomsen 13 år siden

Sorry i øvrigt, hvis det virker, som om jeg har fået en skrivekrampe og spammer fuldstændigt vildt. Jeg lånte et USB-tastatur på arbejdet, og det lykkedes mig lige endeligt at få min computer til at virke sådan nogenlunde igen. Det interne tastatur går stadigvæk amok ind imellem, og man kan desværre ikke slå det fra, fordi Apple åbenbart har lavet det sådan, at computeren slet ikke kan starte, hvis kredsløbet ikke er forbundet.

Jeg får muligvis en computer stillet til rådighed gennem arbejdet, men indtil da kan det her godt gå an, selvom det selvfølgelig er så som så med bærbarheden. :-)
Gravatar

#39959 Slettet Bruger [4095312732] 13 år siden

Jeg sad lige og lurede på dba.dk - der er godt nok mange iPhone 4 og 4S til salg, der alle er blevet oprettet i dag. :p
Gravatar

#39960 wimmie 13 år siden

lagoni (39952) skrev:

Og hey, lige et forsinket tillykke til wimmie :)

Tak :D
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: