Gravatar

#40761 Slettet Bruger [4095312732] 13 år siden

#40760 -

Jo jo, selvfølgelig kan det få politiet til at udskrive flere bøder, men omvendt så bestemmer folk jo stadig selv om de vil have en bøde. :)

Hvis de ikke går over for rødt, ikke cykler mod trafikken, ikke kører for stærkt osv., så finder politiet nok noget andet at lave og så bliver budgettet ganske sikkert lagt anderledes.
Gravatar

#40762 Scherlund 13 år siden

Jeg er grundlæggende helt enig.

Men virkeligheden er jo nok desværre som en betjent, fra et af de der politishows på tv, sagde: Hvis jeg vil give en bilist en bøde skal jeg bare følge efter dem længe nok. Jeg tror at alle folk ubevidst og uforsætlig bryder loven på en eller anden måde jævnligt. Især i forbindelse med de såkaldte gummiparagraffer. I den helt overdrevne version kunne man jo give en bøde for at være til gene for de andre trafikanter. Betjenten skal vel egentligt bare mene at man var til gene for ham. Ikke jeg siger det bliver sådan. Men så svært det er at hive penge ud af statskassen for tiden, så tror jeg bestemt ikke at en reduktion af indkomstbudgettet er realistisk.

Jeg ved selvfølgelig ikke om bødeindtægterne bliver medtaget i selve driftsbudgettet. Hvis de ikke gør et dette jo blot en akademisk diskussion.
Gravatar

#40763 Slettet Bruger [4095312732] 13 år siden

#40762 -

I følge artiklen jeg læste på Ekstra Bladet, ryger bøderne direkte tilbage i statskassen.
Gravatar

#40764 Verbal 13 år siden

utyske (40759) skrev:
Det er altid morsomt at se hvad præcis Ekstra Bladet og befolkningen beslutter sig at whine over. Nu kaster EB sig åbenbart over kontrolafgifter, som DSB udskriver, når folk ikke køber billetter og fx. fartbøder, som politiet udskriver.

Jeg forstår virkelig ikke harmen omkring sådanne ting, fordi man styrer jo selv om man får en af delene og især argumentet "pengemaskine" går henover hovedet på mig. Hvis man nu bare holder fartgrænserne, så er der jo ingen pengemaskine over det.

Jeg er enig i, at folk selv bestemmer om de vil have en bøde. Omvendt er jeg også enig i, at fartkontrol langt hen af vejen er en pengemaskine. Fartkontrol har til hensigt, at forebygge ulykker, hvilket er fint nok. Problemet opstår, når man ikke foretager kontrol der hvor der er en høj ulykkesfrekvens, som skyldes hastighedsforseelser, men i stedet gør det på en landevej, hvor forholdene er ideelle til at køre for stærkt, men hvor der ikke sker ulykker. Selvfølgelig er det stadig forkert at folk kører for stærkt, og så skal de da naturligvis have en bøde. Man skal bare ikke sige, at det er pga. trafiksikkerheden, når det i virkeligheden ikke er tilfældet.
And like that... he's gone.
Gravatar

#40765 HonoDelLoce 13 år siden

Verbal (40764) skrev:
Problemet opstår, når man ikke foretager kontrol der hvor der er en høj ulykkesfrekvens, som skyldes hastighedsforseelser, men i stedet gør det på en landevej, hvor forholdene er ideelle til at køre for stærkt, men hvor der ikke sker ulykker. Selvfølgelig er det stadig forkert at folk kører for stærkt, og så skal de da naturligvis have en bøde. Man skal bare ikke sige, at det er pga. trafiksikkerheden, når det i virkeligheden ikke er tilfældet.

Jeg tror også det er det her, der er hele essensen i debatten omkring politiets "penge-maskiner".

Der var en ret stor debat om det for nogle år siden, blandt andet på grund af den politiske snak om såkaldte stærekasser (altså, fastmonterede foto-fælder). Alle udlandske undersøgelser viste, at de ikke hjalp en døjt på trafiksikkerheden (på nær de 50 meter omkring selve stærekassen), men visse politikere ville stadig have dem opstillet.

"Heldigvis" hedder det sig jo, at det ikke må være for at tjene penge, og da undersøgelser samtidigt viste, at de almindelige fartmålere (altså, de stationære skilte, der viser ens fart uden at tage billede osv) har præcis samme effekt, så dem blev der smækket en røvfuld op af i stedet for.

Det ændrede desværre ikke på, at foto-vognene stadig oftere bliver brugt som snedigt opstillede pengemaskiner frem for sikkerheds-øgende, samfundstjenesteydende foranstaltninger.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#40766 Richard Burton 13 år siden

Finale Moskva. Caroline - Stosur. 6-5 i sidste sæt. 30-30.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#40767 MMB 13 år siden

Ingeniosus (40766) skrev:
Finale Moskva. Caroline - Stosur. 6-5 i sidste sæt. 30-15.

For tredje gang: Hvilken filmoptagelse var det, du rendte ind i i New York? :D
Gravatar

#40768 Richard Burton 13 år siden

#40767 Aner det ikke :)
Gravatar

#40769 Richard Burton 13 år siden

JAAAA!

CARO er tilbage!!!!
Gravatar

#40770 MMB 13 år siden

Boom! Wozzy vinder. :P

Skriv ny kommentar: