Eller osse downloader de det ulovligt ... til virkelig stor støtte for de kunstnere, de kan lide ...
Nogle film er enten så sjældne, at de er ekstremt svære at anskaffe eller voldsomt dyre. Det må vel også være i kunsternes interesse at så mange som muligt har muligheden for at stifte bekendskab med deres værk. Derudover har du da ret i at man bør støtte filmkunsten i det omfang man har mulighed for det.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Tja, jeg tvivler nu stærkt på, at piratkopiering dræber de fysiske butikker. Hvis det var tilfældet, var de lukket for år tilbage, det er nok en kombination af butikker som fx Amazon, CDON osv., samt diverse former for streamingtjenester.
En stor del af min omgangskreds køber slet ikke musik mere, fordi deres behov bliver dækket af tjenester som Spotify. Jeg kunne også forestille mig, at Netflix mv. tager en del af kagen, når det kommer til salg af fysiske medier.
Med tiden forsvinder blu-ray og dvd måske helt, til fordel for streamingtjenester og diverse downloadservices, hvor man kan købe smallere titler. Det giver meget god mening, rent forretningsmæssigt, desværre giver det også en dårligere filmkvalitet, da man ikke kan få den fede lyd med ved samme lejlighed.
Nogle film er enten så sjældne, at de er ekstremt svære at anskaffe eller voldsomt dyre. Det må vel også være i kunsternes interesse at så mange som muligt har muligheden for at stifte bekendskab med deres værk.
Ak ja, hvis det bare var de sjældne film, folk nøjedes med at downloade/kopiere ulovligt. Men det er jo desværre film (og musik) i almindelighed, der hentes gratis rundt omkring på nettet. ... Og jeg tror næppe, at de kunstnere hvis film eller musik distribueres på den måde, er tilfredse med blot at blive kendte og ligeglade med, at de mister fortjeneste på den kunst, der er deres levevej.
Kisbye (46452) skrev:
Derudover har du da ret i at man bør støtte filmkunsten i det omfang man har mulighed for det.
Jeg betaler gladeligt prisen for den biografbillet eller blu-ray-skive, der sikrer mig en god filmoplevelse eller som minimum en tur i biografen, hvilket kan være en hyggelig oplevelse, selv i det tilfælde at filmen kun er en engangs-oplevelse uden gensynsværdi.
bruno (46453) skrev:
Tja, jeg tvivler nu stærkt på, at piratkopiering dræber de fysiske butikker.
Måske jeg lige skulle understrege, at min kommentar om ulovlige downloads af film og musik, ikke var ment som forklaringen på de mange fysiske butikkers død - det var blot en indskudt bemærkning. ... Jeg køber faktisk også selv flere film i online-butikker end i fysiske butikker.
Jeg håber dog aldrig, at de fysiske skiver (cd'er og blu-ray-skiver) forsvinder, for jeg foretrækker at have skiverne stående på mine reoler og at kunne dem i de respektive afspillere. Streaming og rent digitale udgaver liggende i en harddisk er alt for uhåndgribeligt og svævende for min smag. Jeg vil have skiver og omslag, vil jeg. ;-)
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Der er mange film jeg ikke gider at købe fordi jeg ved de er på netflix. Spotify dækker fint mit musik behov. Af særlige kunstner køber jeg dog stadigvæk men det er via. iTunes :)
#56 - Samme her. Mit filmindkøb er faldet drastisk, efter jeg fik Netflix - ikke mindst fordi den stor del af de film, jeg plejede at købe, var film, som jeg bare gerne ville tjekke ud, men som jeg ikke kunne leje herhjemme. Mange af dem (primært små horrorfilm) dukker nu op på Netflix i løbet af kort tid, og i de fleste tilfælde er det film, som jeg kun har behov for at se én gang.
Jeg fik i dag bevist, at man godt kan gennemføre en halv ironman uden at træne seriøst meget!
I foråret (rettere i april og maj) har jeg ikke kunnet løbe eller cykle pga. en knæskade, og siden mit comeback har jeg ikke cyklet længere end 50km, og ikke løbet længere end 6km. Og desuden har jeg skrottet svømmetræningen ret meget (svømmet åbenvand 1 gang i år..).
Alligevel formåede jeg at kæmpe mig i mål i en tid, der "kun" er 1 time langsommere end sidste års tid. Og det på trods af, at jeg gik rigtig rigtig meget på den afsluttende halvmarathon.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#53 Jeg er ret enig. Jeg tror dog ikke dvd og blu-rays helt vil forsvinde. Der vil altid være "samlere", som vil have et fysisk produkt. Som så mange andre så dækker sreamningstjenester stort set hele mit behov. De få film jeg stadig køber, er oftes criterion eller andre reg. 1. Jeg har derfor ikke sat mine ben i en film-butik i flere år, og snart vil der ikke være mange af disse tilbage.
#46451 Highland Park 10 år siden
#46452 Kisbye 10 år siden
Nogle film er enten så sjældne, at de er ekstremt svære at anskaffe eller voldsomt dyre. Det må vel også være i kunsternes interesse at så mange som muligt har muligheden for at stifte bekendskab med deres værk.
Derudover har du da ret i at man bør støtte filmkunsten i det omfang man har mulighed for det.
#46453 Slettet Bruger [893399642] 10 år siden
En stor del af min omgangskreds køber slet ikke musik mere, fordi deres behov bliver dækket af tjenester som Spotify. Jeg kunne også forestille mig, at Netflix mv. tager en del af kagen, når det kommer til salg af fysiske medier.
Med tiden forsvinder blu-ray og dvd måske helt, til fordel for streamingtjenester og diverse downloadservices, hvor man kan købe smallere titler. Det giver meget god mening, rent forretningsmæssigt, desværre giver det også en dårligere filmkvalitet, da man ikke kan få den fede lyd med ved samme lejlighed.
#46454 BN 10 år siden
Ak ja, hvis det bare var de sjældne film, folk nøjedes med at downloade/kopiere ulovligt. Men det er jo desværre film (og musik) i almindelighed, der hentes gratis rundt omkring på nettet. ... Og jeg tror næppe, at de kunstnere hvis film eller musik distribueres på den måde, er tilfredse med blot at blive kendte og ligeglade med, at de mister fortjeneste på den kunst, der er deres levevej.
Jeg betaler gladeligt prisen for den biografbillet eller blu-ray-skive, der sikrer mig en god filmoplevelse eller som minimum en tur i biografen, hvilket kan være en hyggelig oplevelse, selv i det tilfælde at filmen kun er en engangs-oplevelse uden gensynsværdi.
Måske jeg lige skulle understrege, at min kommentar om ulovlige downloads af film og musik, ikke var ment som forklaringen på de mange fysiske butikkers død - det var blot en indskudt bemærkning. ... Jeg køber faktisk også selv flere film i online-butikker end i fysiske butikker.
Jeg håber dog aldrig, at de fysiske skiver (cd'er og blu-ray-skiver) forsvinder, for jeg foretrækker at have skiverne stående på mine reoler og at kunne dem i de respektive afspillere. Streaming og rent digitale udgaver liggende i en harddisk er alt for uhåndgribeligt og svævende for min smag. Jeg vil have skiver og omslag, vil jeg. ;-)
#46455 DarkLight 10 år siden
Sådan! Det er sgu flot!
#46456 Wangsgaard 10 år siden
#46457 Thomsen 10 år siden
#46458 dyg 10 år siden
I foråret (rettere i april og maj) har jeg ikke kunnet løbe eller cykle pga. en knæskade, og siden mit comeback har jeg ikke cyklet længere end 50km, og ikke løbet længere end 6km. Og desuden har jeg skrottet svømmetræningen ret meget (svømmet åbenvand 1 gang i år..).
Alligevel formåede jeg at kæmpe mig i mål i en tid, der "kun" er 1 time langsommere end sidste års tid. Og det på trods af, at jeg gik rigtig rigtig meget på den afsluttende halvmarathon.
#46459 MadMartigan 10 år siden
Tillykke godt gået!
#46460 fubar 10 år siden
Jeg er ret enig. Jeg tror dog ikke dvd og blu-rays helt vil forsvinde. Der vil altid være "samlere", som vil have et fysisk produkt.
Som så mange andre så dækker sreamningstjenester stort set hele mit behov. De få film jeg stadig køber, er oftes criterion eller andre reg. 1. Jeg har derfor ikke sat mine ben i en film-butik i flere år, og snart vil der ikke være mange af disse tilbage.