Gravatar

#11 filmz-Bruce 18 år siden

A matter of life and death (Stairway to heaven)
Det har været en fin uge med næsten kun gode DVD kvalitetsoplevelser, så jeg ville lige afslutte med een af filmene fra den nye Rank Collection og det blev Powell og Pressburgers film fra 1946, med David Niven i hovedrollen. Og den rette betegnelse er vist at "mærke benene gi' efter under sig".

Piloten Peter Carter (Niven) vender tilbage i sit Lancasterfly over kanalen den 2. maj 1945 efter et bombetogt over Tyskland. Alle er døde, undtagen Peter. Han kalder en base op og de sidste sætninger han udveksler, er med en kvindelig amerikansk radiooperatør, June, inden han hopper ud, uden faldskærm. Men den korte dialog er så intens, at de fatter mere end sympati for hinanden, inden Peter hopper i døden.

Men noget går "galt", eller skal jeg rettere sige, "godt"! For der er meget mere under overfladen på denne film, nemlig himmelsk forveksling a la "Heaven can wait" fra 43 og 78, som dog ikke kan sammenlignes.

Det vil være en synd at kaste mere lys over handlingen. Dette er en enestående smuk, opfindsom, vittig og meget intelligent film for sin tid. Dialogen er skarp og jeg fandt mig totalt opslugt over det univers der blev skildret og drømmer allerede nu om at eje denne i en fremtidig Criterion version.

Det er efterhånden sjældent at støde på en uset film, af denne karakter. Men denne kan kun betegnes som et mesterværk.

Film: 10/10

Billede:
Filmen er den oprindelige udgivelse af Carlton og er faktisk i ok form. Flot Technicolor, men der er dog ganske meget skidt og variende kvalitet undervejs. Den ville være ufattelig smuk i en nyrestaureret udgave.

Lyd:
Igen ok lyd, men dog med lidt for meget hiss i flere af scenerne.

DVD: 6/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 jessup 18 år siden

# det er en dejlig film herfra 8/10
This is just until June
Gravatar

#13 jessup 18 år siden

det var #11
This is just until June
Gravatar

#14 elwood 18 år siden

Så "The Body" i aftes med Antonio Banderas som spiller en præst der bliver sendt til en udgravning, hvor en kvindelig arkæolog har fundet et lig, som viser sig at ha været korskvæstet ligesom Kristus.

Synes den var ok spændende, hele den ide, med at man fandt et lig i en grav, og man så sku undersøge om det var Kristus' lig man havde fundet, og hele den konflik mellem de forskellige religioner der enten mente at de døde sku hvile i fred, eller vatikanet, som ville gøre alt for at få fat i lig'et sku det vise sig at være Herrens lig.

Vil self. ikke afsløre slutningen, hvis nogen nu sku få lyst til at se den en dag.

men jeg følte mig godt underholdt, måske ikke en fænomal film, men en go lille film til en stille aften.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 filmz-Bruce 18 år siden

#14 Hehe jeg fandt lige over denne anmeldelse og teksterne til billederne er altså morsomme :)

Men kan iøvrigt godt li' den slags historier.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 Popeye 18 år siden

#14
Troede det var en film med Elle Mcpherson......så der blev jeg lige skuffet :/
...and then some
Gravatar

#17 elwood 18 år siden

#15 hehe nice tekster til billederne, selv om de er rimelig lang fra stemingen i filmen hehe.

Yep jeg kan også godt selv li den slags film, ved dog ikke lige hva man skal kalde dem som kategori, Mysterie film? hehe
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 chronaden 18 år siden

"Land of the Dead"


den var sq ringe!

2/10 herfra
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#19 filmz-Bruce 18 år siden

Maria full of grace

Frygtede til at starte med, at den ville udvikle sig i retning af "Requiem for a dream", men det var heldigvis uberettiget. Virkelig god film og så er var hun billedsmuk ... hende Maria :)

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 ks 18 år siden

Snublede lige over Ingmar Bergman's "Sommaren med Monika" på DR2, og det skulle faktisk vise sig at blive et temmelig interessant bekendtskab.

Filmen er langt fra perfekt, og har til tider sine problemer med plottet, der måske spænder over lidt for meget tid i forhold til hvad 90 minutter kan nå at fortælle, men trods den sparsomme baggrundsfortælling af hovedpersonerne, og den til tider noget klodsede fremgang i plottet, så var de sidste 30 minutter utrolig tragiske og trak en del op i karakteren. En temmelig god ungdomsfilm, selvom mange af normerne dengang tydeligvis var anderledes end idag.

Det var i øvrigt mit første bekendtskab med Ingmar Bergman, og det gav da blod på tanden til at holde øje med nogle af hans mere kendte værker. DR2 har gang i en elegant Hitchcock kavalkade i øjeblikket, det håber jeg også de starter på med Ingmar Bergman, så jeg kan undgå at skulle købe mig fattig i Criterion udgaver!

7/10 - For en solid kærlighedsfilm, med en interessant slutning og tilstrækkelig morale til at trække den over den almene oh-hvor-vi-dog-elsker-hinanden film.

Skriv ny kommentar: