Gravatar

#31 jessup 18 år siden

Til #25 Ray Cohn er en af sidste århundredes mest magtfulde og berøgtede politikere/embedsmænd i USA - og jo da han var en af de ledende kræfter i The Secound Red Scare så var han delvist skyldig i Rosenbergs' henrettelser. Måske er han ikke den bedste kilde men Stalin har udtalt om parret at han intet samarbejde havde med dem. The Secound Red Scare var skyldig i at 10000 vis af amerikanere mistede jobbet og havde som du nok ved stor inflydelse på filmindustrien. Perioden startede så småt i 1938 og varede frem til 1955 og reelt frem til midten af 60'erne.
This is just until June
Gravatar

#32 dyg 18 år siden

Så fik jeg endeligt set den koreanske film Marathon (2005).

Marathon handler om den autistiske dreng Cho-won, der vokser op med sin overbeskyttende mor og sin rebelske bror, der ikke føler, at han får den opmærksomhed, som han fortjener.

I filmen følger vi Cho-Won's store lidenskab (eller er det?): at løbe. Moderen har altid presset ham, til at løbe, og hun er overbevist om, at han elsker det. Da han får en tredje plads i et 10km løb, beslutter hans mor sig for, at han skal løbe marathon. Derefter følger vi så hans og familiens udvikling.

Marathon er langt mere mainstream, end der normalt kommer til europa fra Korea, og det er helt sikkert også mainstream-elementet der gør, at den har været højt placeret på de koreanske bio-lister i år.

Det er en rigtig feel-good film, der byder på en del clichéer, men de fleste af dens feel-good-elementer virker trods alt meget fint.

Skuespilleren, der spiller den autistiske unge mand Cho-Won, Seung-woo Cho, leverer for det meste en fin præstation, og ligeledes gør de andre hovedpersoner i filmen.

Alt i alt en charmerende og relativt rørende film, der fint kan ses af alle, men den byder ikke på noget, man ikke har set i flere Hollywood produktioner før.

Både billede og lyd er af udemærket kvalitet i denne udgave (Limited Edition), og så er indpakningen lækker, hvilket jo også er et plus. En hård papæske indeholende dvd, screenplay (på koreansk), et ildelugtende grønt håndklæde, og en lille gummi-zebra, derudover er der også en cd med OST i bokaen, dog var jeg ikke specielt imponeret over soundtracket, så den kommer jeg nok ikke til at høre så meget.

Bedømmelse:
Filmen får 6/10, mens helhedsindtrykket af udgivelsen sniger sig op på 7/10.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#33 filmz-Bruce 18 år siden

#30 God beslutning :) Kig på den nye Tartan version :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#34 filt 18 år siden

Alien: Ressurection

Filmen kan sådan set beskrives med én sætning og en karakter, så det vil jeg da gøre:

What the fuck?!!

1/6
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#35 chronaden 18 år siden

#34 den er anderledes ja, men kan nu stadig godt lide den (sæføli ejer 1+2 den) :)
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#36 filmz-Bruce 18 år siden

Ja, bortset fra slutningen, fandt jeg den nu ret vellykket. Desværre ikke i den gamle Alien stil, men ikke desto mindre underholdende.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#37 filt 18 år siden

Ja, det kan jeg ikke just sige jeg gjorde. :(
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#38 dyg 18 år siden

Det Forsømte Forår
Et dejlig gensyn med denne fremragende danske film. Frits Helmuth gør det superbt i rollen som den onde onde Lektor Blomme.

8/10

The Third Man (1949)
Endeligt fik jeg set dette klassiske Film-Noir mesterværk.

Filmen følger forfatteren Holly Martins (spillet af en fremragende Joseph Cotten), der tager til Wien for at besøge sin gamle ven Harry Lime. Da Holly ankommer til Wien, viser det sig, at Harry tilsyneladende er blevet dræbt ved et trafik-uheld. Men Holly opdager at der er ugler i mosen, og så kører den store detektiv-jagt.

Det er klart en af de helt store Film-Noir-film, og den har umådeligt meget at byde på. Et flot score, glimrende skuespil, en meget god historie, og alt passer godt sammen. Filmen indeholder en del af livets tunge emner, og Joseph Cotten ryger igennem hele den følelsesmæssige skala.

Jeg havde forventet mig rigtig meget af filmen, og forventningens glæde blev næsten fuldt ud indløst.

8½/10

Umiddelbart rokker den ikke ved Night of the Hunter's klare førsteplads på min favoritfilm-liste. Jeg tror helt sikkert, at et gensyn vil gavne The Third Man, men om den kan komme op og prikke lidt til Night of the Hunter (med en Robert Mitchum i absolut topform) tror jeg ikke.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#39 filt 18 år siden

#38, ja The Third Man er en fantastisk film. Fremragende fotografering.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#40 chronaden 18 år siden

kommer lige fra bio, så hitchikers guide to the galaxy med 3 venner og vi morede os gevaldigt, herlig film :D
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: