I England har de også en håndblæser i en af deres lufthavne, den minder om vores gammeldags modeller, men her virker det mere som om man har sat en jetturbine på, den er også effektiv! men på en anden måde, og hvis man ikke lige er forberedt, så får man siger en overraskelse når ens hænder blir blæst ned af for fuld styrke 8-)
Ang. Dyson Airblade så går jeg altid og joker, med at hvis man holder hænderne for længe dernede, så er der to knivblade der som en guillotine kapper dem af.
Hans støvsuger ligner dog noget fra Mars eller andent ikke jordisk sted 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Jeg kan huske for måske 15 år siden, da jeg var ovre hos en af gutterne (der er it-mand) og drikke bajere, da begyndte han at fable om, at programmer på computeren stod for selv at kunne finde ud af, hvornår der kom en ny version, og så kunne de opdatere sig selv til nyeste version via internettet. Vi svarede alle sammen: Ja, heeeelt sikkert. Sjovt i bagspejlet, for det er jo noget man tager for givet i dag og ikke stiller spørgsmålstegn ved. Forestil jer den modstand og skepsis, som pionærer gennem tiden har mødt. I middelalderen kunne de forkerte tanker, som i virkeligheden var rigtige, koste hovedet. Vi nøjedes med at smile lidt af "tossen" med program-udsagnet.
Det er rigtigt nok, at teknologien sniger sig ind på os. I dag render mange af os jo rundt med håndholdte enheder, der godt nok ikke helt kan det samme som tricorders fra Star Trek, men alligevel lugter det lidt af dem.
Det er ret sjovt at tænke på, at siden mine yngre dage er jeg gået fra at sidde og vente på et modem ringer op og have tålmodighed til at downloade diverse ting og sager fra internettet, over de begyndende faser af ADSL, hvor min oprindelige bestilling fra Cybercity lød på 128/128 Kbit, men blev opgraderet til 512/128 kbit, før bestillingen blev udført, fordi TDC kørte priskrig og til nu, hvor jeg sidder med en 50 Mbit-forbindelse, der er hurtigere end mit første netværkskort.
Samtidig kan jeg streame min musik trådløst i hele min lejlighed, jeg er online 24/7 via min mobiltelefon og min første computer havde en CPU med fantastisk clockfrekvens på 0,987 Mhz - min telefon har en CPU med en clockfrekvens på 1,4 GHz..!
Engang lyttede jeg til musik på en walkman, hvor der var plads til 2x90 min. på et bånd, ville jeg høre mere, skulle jeg slæbe rundt på ekstra bånd. Så fik jeg en discman, derefter en minidisc-afspiller og senere en MP3-afspiller. I dag har jeg hele min musiksamling på én enhed, der vejer og fylder mindre end en walkman, og holder strøm meget længere.
Og det er jo endda bare nogle af de mere åbenlyse hop fremad, for ikke at nævne, at man reelt kan leve uden nogensinde at skulle gå ud og handle, da alt kan bestilles online, fra medicin til dagligvarer. Ja, jeg kan producere et radio/tv-show fra min egen stue og streame det direkte til tusindvis af mennesker, forudsat at de gider at køre på hvad jeg har at sige.
Det hedder en Dyson Airblade, og den findes også mange steder i DK.
Vi har dem også i Rødovre Centret og det er en åbenbaring i sit felt. Eneste minus er den larm den laver. Min ældste søn er lidt bange for dem pga. lyden, så han går ud og venter når jeg tørrer hænder.
Og kan den være andet end god, når nu den hedder Dyson ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Eller noget ganske banalt som at kunne søge i menneskehedens kollektive viden via en telefon. Jeg har lige skrevet en større akademisk ansøgning og kunne fra min computer læse alt den nyeste forskning på området. For bare 15 år siden skulle jeg have ophold mig i dagevis på et bibliotek og håbe på at de havde nogenlunde opdateret publikationer. Det er ganske mind-blowing at tænke på alt den viden vi har adgang til og hvordan vi tager det helt for givet.
Jep, det med at være i stand til at søge viden, er virkelig fantastisk.
Faktisk er det kommet så langt for mig, at jeg ikke har tålmodigheden til at slå op i bøger længere, fordi jeg skal kæmpe mig igennem en masse unødig viden, for at nå frem til hvad jeg skal bruge.
Bøger har alvorligt brug for en CTRL-F, så man kan søge i teksten. :D
Ang. det du siger Utyske. Jeg kan sagtens følge dig og jeg har det ofte på samme måde. Men grundlæggende kan jeg faktisk godt være nervøs for at den lette adgang til specifik viden vil gøre viden fragmenteret og overfladisk. Det at man i gamle dage var nød til at læse en bog og få sammenhængen med var ganske givende tror jeg - det giver dannelse.
De nye muligheder giver i hvert fald nye udordringer for lærere som i højere grad nu skal undervise i hvordan man tilegner sig viden. For så vidt en god ting, men det er egenskaber mange ikke har lært endnu (hvilket man fx kan se hos en del 911 truthers). Så mere fokus på hvordan man får viden og hvordan man tænker.... Ikke hvad man skal tænke, men hvordan.
Jo jo, der er bestemt nogle andre udfordringer nu mht. viden.
Der er jo en del eksempler indenfor det sidste årti, hvor folk har lavet "forskning" på egen hånd og kommet frem til nogle virkelig underlige konklusioner, som de mennesker der ikke giver deres børn vaccinationer.
Sådan noget opstår jo, når man har alle fakta til rådighed, men tolker dem helt forkert.
#11 elwood 12 år siden
Ang. Dyson Airblade så går jeg altid og joker, med at hvis man holder hænderne for længe dernede, så er der to knivblade der som en guillotine kapper dem af.
Hans støvsuger ligner dog noget fra Mars eller andent ikke jordisk sted 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#12 doom WAD 12 år siden
Jeg kan også huske første gang jeg så en mobiltelefon uden "base" (base: http://4.bp.blogspot.com/-duP8HYTkfDU/Tg0r_Q8bKHI/...
Der tænkte jeg også, at det der kan sgu ikke lade sig gøre.
PS: Jeg er ikke blevet it-milliardær, hvis nogen skulle være i tvivl.
#13 Slettet Bruger [1725909253] 12 år siden
Det er ret sjovt at tænke på, at siden mine yngre dage er jeg gået fra at sidde og vente på et modem ringer op og have tålmodighed til at downloade diverse ting og sager fra internettet, over de begyndende faser af ADSL, hvor min oprindelige bestilling fra Cybercity lød på 128/128 Kbit, men blev opgraderet til 512/128 kbit, før bestillingen blev udført, fordi TDC kørte priskrig og til nu, hvor jeg sidder med en 50 Mbit-forbindelse, der er hurtigere end mit første netværkskort.
Samtidig kan jeg streame min musik trådløst i hele min lejlighed, jeg er online 24/7 via min mobiltelefon og min første computer havde en CPU med fantastisk clockfrekvens på 0,987 Mhz - min telefon har en CPU med en clockfrekvens på 1,4 GHz..!
Engang lyttede jeg til musik på en walkman, hvor der var plads til 2x90 min. på et bånd, ville jeg høre mere, skulle jeg slæbe rundt på ekstra bånd. Så fik jeg en discman, derefter en minidisc-afspiller og senere en MP3-afspiller. I dag har jeg hele min musiksamling på én enhed, der vejer og fylder mindre end en walkman, og holder strøm meget længere.
Og det er jo endda bare nogle af de mere åbenlyse hop fremad, for ikke at nævne, at man reelt kan leve uden nogensinde at skulle gå ud og handle, da alt kan bestilles online, fra medicin til dagligvarer. Ja, jeg kan producere et radio/tv-show fra min egen stue og streame det direkte til tusindvis af mennesker, forudsat at de gider at køre på hvad jeg har at sige.
#14 Åkepool 12 år siden
Vi har dem også i Rødovre Centret og det er en åbenbaring i sit felt. Eneste minus er den larm den laver. Min ældste søn er lidt bange for dem pga. lyden, så han går ud og venter når jeg tørrer hænder.
Og kan den være andet end god, når nu den hedder Dyson ;)
#15 Patriarch 12 år siden
#16 misuma 12 år siden
Selv når vi sidder ned, er vi på farten. En tanke som lidt skræmmer mig sommetider.
#17 Slettet Bruger [1725909253] 12 år siden
Faktisk er det kommet så langt for mig, at jeg ikke har tålmodigheden til at slå op i bøger længere, fordi jeg skal kæmpe mig igennem en masse unødig viden, for at nå frem til hvad jeg skal bruge.
Bøger har alvorligt brug for en CTRL-F, så man kan søge i teksten. :D
#18 Patriarch 12 år siden
#19 Patriarch 12 år siden
De nye muligheder giver i hvert fald nye udordringer for lærere som i højere grad nu skal undervise i hvordan man tilegner sig viden. For så vidt en god ting, men det er egenskaber mange ikke har lært endnu (hvilket man fx kan se hos en del 911 truthers). Så mere fokus på hvordan man får viden og hvordan man tænker.... Ikke hvad man skal tænke, men hvordan.
#20 Slettet Bruger [1725909253] 12 år siden
Der er jo en del eksempler indenfor det sidste årti, hvor folk har lavet "forskning" på egen hånd og kommet frem til nogle virkelig underlige konklusioner, som de mennesker der ikke giver deres børn vaccinationer.
Sådan noget opstår jo, når man har alle fakta til rådighed, men tolker dem helt forkert.