Gravatar

#7891 Collateral 13 år siden

Killing Zoe som har ligget og stirret på mig længe. 
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7892 Takfornu 13 år siden

Chinatown
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#7893 Steffan Rasmussen 13 år siden

Small Time Crooks
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#7894 Twister 13 år siden

Jacques Tatis Play Time, for første gang og tilmed på BD.

Skal bruge filmen i forbindelse med en eksamen hvor mit emne er filmbyer. Jeg har fået at vide at der skulle være massere at tage fat på mht. byrum og arkitektur i filmens fiktive paris, så jeg er spændt på at se filmen.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#7895 Steffan Rasmussen 13 år siden

Twister (7894) skrev:
Jacques Tatis Play Time, for første gang og tilmed på BD.

Skal bruge filmen i forbindelse med en eksamen hvor mit emne er filmbyer. Jeg har fået at vide at der skulle være massere at tage fat på mht. byrum og arkitektur i filmens fiktive paris, så jeg er spændt på at se filmen.

Det er der.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#7896 Benway 13 år siden

#7894-5 Ja, der er tons af den slags i "Play Time". Tati fik nærmest bygget sin egen by til den film. Fantastisk værk, og en man kan blive ved med at se om igen og finde nye detaljer i.

Og meget apropos skal jeg til at se Tatis "Parade" for første gang.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#7897 Steffan Rasmussen 13 år siden

Benway (7896) skrev:
#7894-5 Ja, der er tons af den slags i "Play Time". Tati fik nærmest bygget sin egen by til den film. Fantastisk værk, og en man kan blive ved med at se om igen og finde nye detaljer i.

Don't .... please don't. Det har intet med Tati at gøre. Man ser ham i fem minutter af filmen.
Gravatar

#7898 rockysds 13 år siden

"Parade" er rendyrket Tati. Pragtfuldt værk, der nok ikke helt er et Play Time-niveau mesterværk, men langt fra noget at feje under gulvtæppet. Jonathan Rosenbaum har i øvrigt skrevet en rigtig intelligent anmeldelse af filmen: The World as a Circus
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#7899 Twister 13 år siden

Benway (7896) skrev:

Så fik jeg set den. Helt bestemt en fantastisk film. Jeg fandt til at starte med restaurant-scenen for lang og relativt intetsigende, men tog lige et "smugkig" (smuglyt om man vil) på kommentar-sporet, hvor allerede de indledende kommentarer omkring scenens forbindelse til resten af filmen fik mig til at "se lyset" i scenen. De andre dele af filmen fandt jeg ret fantastiske, specielt den første time hvor vi bliver ført rundt i forskellige bygninger i det fiktive paris og Tati er jo intet mindre end herlig i rollen som Hulot! Skal helt klart have mig et gensyn med filmen imorgen hvor jeg hører hele kommentar sporet, lyder som om det er et godt et af slagsen. I øvrigt en rigtig fin BD udgivelse rent billede og lyd-teknisk. Jeg har ikke en region-free BD-afspiller så jeg anskaffede mig BFI's BD-udgivelse. (http://www.blu-ray.com/movies/Play-Time-Blu-ray/15...)

Selve filmens transfer var ihvertfald rigtig fint og kommentar-sporet lyder som sagt rigtig lovende. Det ser vist også ud til der er lidt andre ekstra på DVD'en også. jojoh jeg er mere end tilfreds med købet indtil videre :)

rockysds (7898) skrev:
"Parade" er rendyrket Tati. Pragtfuldt værk, der nok ikke helt er et Play Time-niveau mesterværk, men langt fra noget at feje under gulvtæppet. Jonathan Rosenbaum har i øvrigt skrevet en rigtig intelligent anmeldelse af filmen: The World as a Circus

Spændende, tak for linket. Hvis du (eller andre for den sags skyld) kender til nogle gode artikler/bøger/anmeldelser af Play Time, som er tilgængelige på nettet eller til udlån, må du meget gerne skrive :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#7900 Benway 13 år siden

Jeg kunne nu også gode lide "Parade", selvom den ikke på niveau med hans bedste film.

#7899 Dejligt at høre. For mig er den slet og ret en af de bedste film nogensinde lavet. Den kan godt være lidt svær at gå til, fordi den er så anderledes end, hvad man er vant til. Man skal på sin vis vende sig til at "se" på en helt anden måde. Jeg så den først, da jeg gik i gymnasiet, og var ikke umiddelbart helt solgt, men er siden vent tilbage til den mange gange, og over årene synes jeg den er blevet en rigere og rigere film.

Ang. litteratur så har ovennævnte Rosenbaum også skrevet en anbefalelsesværdig essay om filmen, der følger med Criterion-udgaven. Den er online her. Der er en anden kort essay her, og du kan måske også finde noget inspiration på denne hjemmeside (Tativille var kælenavnet for den falske by Tati byggede til "Play Time").
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: