Gravatar

#9851 Benway 12 år siden

Skeloboy (9850) skrev:
Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener, men kan Dreyers film ikke også kategoriseres som stilrent, høflig goldt og livsdødt?

Jeg synes netop, Dreyer har evnen til at bringe et eller andet skud liv ind i sine film, uanset hvor tungt emnet ellers måtte være umiddelbart. Og så synes jeg ikke mindst, han er betydelig mere spændende rent visuelt.

Skeloboy (9850) skrev:
Meget bedre end Lang og Fellini ;)

Uh, der kom kløerne frem. ;)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9852 Skeloboy 12 år siden

#9851 - hehe, mente faktisk ikke Lang...har set meget lidt med ham, M, Scarlet Street, Big Heat og Metropolis, og alle var jeg ret glade for.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#9853 fubar 12 år siden

med hensyn ti Bergman. Er der så et godt sted at starte?
Har somm sagt ikke set så meget. Tror jeg fik lagt ud med "det syvende segl" og derefter "scener fra et ægteskab" og tror jeg endte med at være i dybere krise, end deres parforhold
Gravatar

#9854 Benway 12 år siden

Skeloboy (9852) skrev:
#9851 - hehe, mente faktisk ikke Lang...har set meget lidt med ham, M, Scarlet Street, Big Heat og Metropolis, og alle var jeg ret glade for.

Tog det nu heller ikke så alvorligt. :)

De Bergman-film jeg har været mest glade for, har været dem, hvor jeg - i mangel af bedre udtryk - følte en smule anarkistisk galskab. "Persona", "Stilheden" og spøjst nok "Lys i mørket". Det er pudsigt nok sikkert dem, de fleste vil have det mest svært ved.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9855 Skeloboy 12 år siden

#9853 -Scener Fra Et Ægteskab vil jeg så ikke starte med, men nuvel, det er for sent...

Og nej, du behøver som sådan ikke starte et sted, fordi han har lavet så meget forskelligt. Men hvis du har det svært med den tunge del af Bergman, så vil jeg nok anbefale Persona, Høstsonatan, Jomfrukilden og Wild Strawberries

Han har også lavet lidt lettere film, men har faktisk ikke set dem endnu...har 7 Bergman i reolen, som endnu ikke er set!
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#9856 fubar 12 år siden

tak for svar. Har Wild Strewberries liggende, så det vil jo være oplagt at give den og Bergman et skud.
Gravatar

#9857 Páramo 12 år siden

Jeg er heller ikke ubetinget Bergman fan, men han har stået for et par film som virkelig ramte mig, og Persona er klart den der har slået hårdest.
Men hensyn til hvor man skal starte, så mener jeg, at "Som i et spejl" er et meget godt bud, men der er flere muligheder. Jeg opfatter ikke hans film som utilgængelige, men enkelte kan være lidt tunge, som andre i tråden også har nævnt
Gravatar

#9858 Zombi 12 år siden

fubar (9845) skrev:

Er Jurrassic Park ikke fra '93? I så fald, sindsygt at den har 20års jubilæum. Holder den stadig?

Jo, den er fra '93 - og ja, det gør den.
Gravatar

#9859 Slettet Bruger [3998488307] 12 år siden

Zombi (9858) skrev:
fubar (9845) skrev:

Er Jurrassic Park ikke fra '93? I så fald, sindsygt at den har 20års jubilæum. Holder den stadig?

Jo, den er fra '93 - og ja, det gør den.

Enig, den holder.
Gravatar

#9860 Batsy 12 år siden

Skeloboy (9850) skrev:
Jo, den er fra '93 - og nej, det gør den ikke helt.

Skelo, det gør den jo! Hvad er det for noget fjollet du skriver, den holder ikke helt? Visse vasse!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: