Gravatar

#111 Benway 11 år siden

Muldgraver (106) skrev:
da Fantômas så indædt glæder sig over, at Valgrand skal halshugges. Når den identitetsløse er afsløret og efterlader os med indtrykket af at være et diabolsk væsen, der ikke rummer det håb om en rebelsk eller benevolent forbryder, som dengang i begyndelsen kunne få os til at sympatisere med karakteren.

Pudsigt for øvrigt at selvom de fleste skurke fra perioden så som gentleman tyven Arsène Lupin har vise sympatiske sider, så er Fantômas et helt igennem dumt svin, der ligefrem morer sig over uskyldiges lidelser.

Den tyske udgave af Fantômas findes for øvrigt i Dr. Mabuse, som Fritz Lang lavede en masse vidunderlige film om, og han er på mange en slags forløber for f.eks. Jokeren i "The Dark Knight". Her synes skurkens forbrydelser knap nok at have noget motiv mere andet end at skabe kaos og fortvivlelse. Det er vel næsten en form for terrorisme.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#112 misuma 11 år siden

Benway (109) skrev:
Jeg har dog købt en del brugte udgivelser fra zoverstocks derinde, og der har aldrig været nogle problemer med det.

Hvilket også er min erfaring og jeg har brugt dem MANGE GANGE.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#113 Muldgraver 11 år siden

Det får mig til at tænke på, at det egentlig er en ret brutal måde at blive konfronteret med sin indre diabolos på, først at kunne og ville identificere sig med lovbryderen af anti-konforme årsager, og så i stedet få blottet sin natur som ren ondskab... lumskt.

Din kommentar er ikke just med til at dæmpe min trang til at se de film... men angående Mabuse, så kan du måske afklare for mig, om det er tilstrækkeligt sammenhængende at se filmene hver for sig, eller om de helst skal ses kronologisk? Jeg købte Das Testament... da den udkom på BD for nylig, men fandt dermed også ud af, at denne ikke var første del af en trilogi. Jeg har overvejet at købe MoC's komplette DVD-sæt, men det ville nu være lidt fjollet, når nu de øvrige vel også kommer på BD forhåbentlig inden alt for længe.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#114 Benway 11 år siden

Muldgraver (113) skrev:
Det får mig til at tænke på, at det egentlig er en ret brutal måde at blive konfronteret med sin indre diabolos på, først at kunne og ville identificere sig med lovbryderen af anti-konforme årsager, og så i stedet få blottet sin natur som ren ondskab... lumskt.

Ja, det er lidt djævelsk, men vi har nok alle en indre rebel som den slags fodre. :) Det sjove er også at vi som regel ser film, hvor skurken til sidst for sin bekomst - hvilket vi som tilskuer nyder - så der er noget lidt masochistisk over at følge en serie, hvor skurken er så kløgtig, at heltene simpelthen ikke kan matche ham (med mindre vi i al hemmelighed holder med ham - hvilket vi måske rent faktisk også gør).

Muldgraver (113) skrev:

Din kommentar er ikke just med til at dæmpe min trang til at se de film...

Jeg har nok også sjældent den effekt på folk. :)

Muldgraver (113) skrev:
men angående Mabuse, så kan du måske afklare for mig, om det er tilstrækkeligt sammenhængende at se filmene hver for sig, eller om de helst skal ses kronologisk? Jeg købte Das Testament... da den udkom på BD for nylig, men fandt dermed også ud af, at denne ikke var første del af en trilogi. Jeg har overvejet at købe MoC's komplette DVD-sæt, men det ville nu være lidt fjollet, når nu de øvrige vel også kommer på BD forhåbentlig inden alt for længe.

Jeg håber virkelig den boks kommer på bd, selvom jeg så skal købe hele skidtet en gang til, men ellers så kan du sagtens se den uden at have set de andre. Det er sådan set kun de to tidlige stumfilm, der er direkte forbundet. Selvfølgelig giver det lidt mere af se dem i den rigtige orden, men det er ikke nødvendigt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#115 Muldgraver 11 år siden

Benway (114) skrev:
Ja, det er lidt djævelsk, men vi har nok alle en indre rebel som den slags fodre. :) Det sjove er også at vi som regel ser film, hvor skurken til sidst for sin bekomst - hvilket vi som tilskuer nyder - så der er noget lidt masochistisk over at følge en serie, hvor skurken er så kløgtig, at heltene simpelthen ikke kan matche ham (med mindre vi i al hemmelighed holder med ham - hvilket vi måske rent faktisk også gør).

Åhh, man er tvetydiget.

Benway (114) skrev:
Jeg håber virkelig den boks kommer på bd, selvom jeg så skal købe hele skidtet en gang til, men ellers så kan du sagtens se den uden at have set de andre. Det er sådan set kun de to tidlige stumfilm, der er direkte forbundet. Selvfølgelig giver det lidt mere af se dem i den rigtige orden, men det er ikke nødvendigt.

Ok, tak for afklaringen. Januar bliver må så blive lidt af en stumfilms-måned for mig.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#116 Riqon 11 år siden

misuma (107) skrev:
Øv, jeg troede tråden handlede om negativitet og så skrives der....om film?!

Sjoveste kommentar jeg har læst i et stykke tid :D
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: