Gravatar

#101 Hr. Nielsen 11 år siden

Benway (93) skrev:
Jeg har faktisk prøvet af hitte dem, men de er tilsyneladende ikke udgivet med engelske undertekster.

Tenebrae (95) skrev:
Fantômas-filmene med Louis de Funès er udgivet her i Skandinavien med danske undertekster.
Jeg skulle til at nævne, at jeg havde dem med danske undertekster via min fars samling, men dog på DVD. BD-boksen med alle tre film, man kan købe fra Amazon.de er dog nok ikke med sådanne.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#102 PredatorX 11 år siden

HonoDelLoce (32) skrev:
Herinde var man altid "blandt venner" og selv når en diskussion engang imellem lige gik lidt vel over gevind (I'm looking at you, PredatorX :P

Det kender jeg intet til! hehe
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#103 Muldgraver 11 år siden

@ Thomas E. Nielsen:
Grunden til jeg har sat dig på ignore-listen, er som sagt i hobbit-tråden, og tidligere i denne tråd, at jeg af dig, i tråde jeg har fulgt med i, tilstrækkeligt ofte støder på tilstrækkeligt mange indlæg ad gangen, og jeg ikke har syntes indlæggene havende nogen relevans for mig. Altså bekvemmelighed. Dette betyder ikke at du som person er "blacklistet", eksempelvis har jeg læst det indlæg, jeg her responderer på. Bare fordi dine indlæg som oftest forekommer mig ligegyldige, betyder det ikke, at jeg anser dig for uvelkommen på sitet, endsige at du decideret irriterer mig.

Som du selv skriver, har vi ikke haft megen, om nogen, diskussion, så jeg har ikke haft grund til at analysere din retorik (en faglig såvel som personlig interesse jeg har), hvorfor jeg ikke lige kan kommentere den del af dit indlæg.

Med al respekt har jeg heller ikke lyst til at drøfte mine omsonste og egentlig lidt fjollede kværuleringer med BN med dig, da disse vist fylder så mere end rigeligt mellem ham og jeg, og BN så vidt jeg kan forstå, ikke er interesseret i at fortsætte disse, hvilket jeg kun kan forstå og respektere. Jeg er selv træt af dem, og må for så vidt beklage min deltagelse deri.

Da jeg kiggede under statistikken for at se, hvor mange indlæg du har skrevet de seneste 30 dage, var du nummer seks på listen, så du skriver jo en del, og jeg må formode du skriver med mange og kommenterer meget, hvorfor din tilstedeværelse her på forummet må være rigeligt velbegrundet, ja formodentlig mere end min :)

Jeg har skrevet denne post i al imødekommenhed, og anmoder dig forstå den som sådan :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#104 Muldgraver 11 år siden

Benway (98) skrev:
Laserdisken har stadig Feuillades klassiske Fantômas-serial kan jeg se. Jeg har selv den udgave, og den kan varmt anbefales.

For mig er "Les vampires"-serialen dog alligevel hans højdepunkt. Den er bare en af de mest sublime stykker pulp-galskab.

Tak for anbefalingen. Jeg har netop fået set Fantômas: In the Shadow of the guillotine, og den formåede at charmere mig. Jeg har ikke fået set mange stumfilm, men jeg er efterhånden ved at være lidt betaget. Det må være henrykkelsen til den naive forestilling, som opstår, når skuespillerne må tage hele gestikulationsapparatet i brug for at udtrykke en sindstilstand, som gør sit indtog mod mig.

Lidt som med eventyret, der kan være underholdende, men også med det enkle og semi-mystiske virkemiddel formår at sige noget alment uforvirret. Men foruden det naive, er der nu også momenter, som er decideret uhyggelige.

Det bliver gode pauser i min eksamensperiode.
Gravatar

#105 Benway 11 år siden

#104 Herligt at høre! :) Ja, det er lidt eller andet vildt charmende og totalt indtagende over den. Jeg elsker stumfilm i det hele taget. Måske fordi de netop slipper bedre af sted med at være lidt naive i udtrykket og virker mere abstrakte. For mig fremstår de på mange måder tættere på ren poesi end talefilm sædvanligvis gør.

Det sjove er, at Feuillade og bogserie-forfatterne efter alt at dømme var ærke-konservative, og bestemt ikke forsøgte på at være kritiske overfor systemet, men alligevel er der på en eller andet sluppet noget meget undergravende med i filmen. Iden om at Fantômas kan være alle - selv autoritetsfigurer - udstiller indirekte hulheden i den bestående orden (som jo så også på mange måde blev omstyret i løbet af de følgende år). Det element bliver endnu mere udtalt i "Les vampires". Af bl.a. den årsag elskede surrealisterne begge serier. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#106 Muldgraver 11 år siden

Hahahah, vidunderligt angående de undergravende elementer. I Guillotinen er der i hvert fald også en vis udstilling af både politiet og aristokratiet. Ikke at satiren synes målrettet, men den er på en måde uundgåelig set ud fra et ideologikritisk perspektiv.

I øvrigt og jf. det autoritetsmaskineundergravende var et af de uomgængeligt uhyggelige øjeblikke i filmen, da Fantômas så indædt glæder sig over, at Valgrand skal halshugges. Når den identitetsløse er afsløret og efterlader os med indtrykket af at være et diabolsk væsen, der ikke rummer det håb om en rebelsk eller benevolent forbryder, som dengang i begyndelsen kunne få os til at sympatisere med karakteren. Der er en pendant til nutidens ikkun digitale identitetstyverier. Selvom tyveriet kun fungerer i kraft af maskinen, er der noget eksistentielt rystende over det.

Ved du om Les vampires er til at skaffe nogetsteds? Jeg er desværre ikke i besiddelse af en regionsfri afspiller.
Gravatar

#107 misuma 11 år siden

Øv, jeg troede tråden handlede om negativitet og så skrives der....om film?!
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#108 Høegh 11 år siden

misuma (107) skrev:
Øv, jeg troede tråden handlede om negativitet og så skrives der....om film?!

Haha ;-)
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#109 Benway 11 år siden

Muldgraver (106) skrev:
Ved du om Les vampires er til at skaffe nogetsteds? Jeg er desværre ikke i besiddelse af en regionsfri afspiller.

Den er udgivet på dvd i England i denne udgave, men den er åbenbart udgået og kan kun fås via markedspladsen. Jeg har dog købt en del bugte udgivelser fra zoverstocks derinde, og der har aldrig været nogle problemer med det.

Ellers kan fås fra USA på blu-ray her, og dvd her, men de er nok ret sikkert begge kodede.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#110 Muldgraver 11 år siden

Ok, tak for anbefalingen :)

Skriv ny kommentar: