Nogle som kan "forklare" deres 10-skala for mig? Tror nemlig ikke at jeg bruger den korrekt. "5" burde være en middelmådig film, men dem synes jeg ofte at jeg giver "7". Så kan i ikke hoste op med en lille sætning eller et ord for hvert tal fra 1 til 10. Ex 1: Den extremt dårlige bla. bla. . . . 10. Fantastisk osv.
Med lidt mere dybde i selvfølgelig, bare for at demonstrere hvad jeg mener.
Jeg tror din forståelse af skalaen er korrekt. 5 burde være en middelmådig film, på samme måde som at give en film 3/6 stjerner. En film der ikke rykker det store, men ikke er dårlig som sådan.
En 5 på IMDb svarer jo cirka til en film, du vil give 3 på Filmz. En jævnt underholdende 4'er på Filmz svarer vel til en 7'er på IMDb. (Følgende titler i parentes er selvfølgelig helt subjektive vurderinger ;)
1. En ikke kun dårlig film, men anstødelig og uden formål. (Ud af 689 stemmer har jeg kun givet én film 1 - "Cannibal Holocaust").
2. En film som er så gudsjammerlig, at det kræver en stor indsats at se den til ende ("Catwoman", "Mørkeleg").
3. En ringe film, der dog har et eller to momenter, der er værd at se ("Bridget Jones: The Edge of Reason", "Armageddon").
4. Under gennemnittet, men trods alt med lidt på hjerte, en eller flere gode skuespillerpræstationer, eller anden minimal underholdningsværdi ("Charlie's Angels: Full Throttle", "Shakespeare in Love").
5. Gennemsnitlig. Set, jævnt underholdt, og derefter glemt ("Air Force One", "Hannibal").
6. Over gennemsnittet, men med en del flere gode momenter, og måske nok værd at give en chance til ("V for Vendetta", "Silent Hill").
7. En god film. Man er underholdt, og vil måske gerne gense den på et tidspunkt, men har ikke umiddelbart noget stort behov for at købe dvd'en ("A Beautiful Mind", "Conspiracy Theory").
8. En film med høj underholdningsværdi og/eller som gør indtryk - også efter filmen er færdig ("The Aviator", "Bænken").
9. Et lille mesterværk og potentiel klassiker. En film man må eje, så man kan gense den når som helst ("Amadeus", "The Matrix").
10. Et klokkeklart mesterværk, der fungerer på stort set alle områder (inden for dens genre). Vil blive hyldet så længe der laves film (i hvert fald hvis det står til dig). Ud af mine 689 IMDb stemmer har kun ni film fået et 10-tal: "Before Sunset", "Das Boot", "Goodfellas", "Jaws", "Reservoir Dogs", "The Silence of the Lambs", "Unbreakable", "United 93", og "Yankee Doodle Dandy". For mit vedkommende er det yderst sjældent, at en film lander på en 10'er ved første gennemsyn.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#3 Det var en fin opdeling. Jeg har heller ikke så mange 10-taller, men jeg er åbenbart lidt mere generøs med dem end dig. ;) Det kunne være sjovt at se, hvilke film folk har givet 10 på imdb.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
2001: A Space Odyssey Aguirre, der Zorn Gottes L'Année dernière à Marienbad Casablanca Chinatown La dolce vita Double Indemnity The General Ikiru Memento Naked Lunch Smoke The Third Man Touch of Evil Vertigo Yojimbo
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg har lige været gennem hele min vote history og lavet en hel del rettelser, og har nu givet 23 ud af 216 film et 10-tal. Før havde jeg vel 40. Så kunne se at der var noget galt, ændrede stort set voten på alle 216. Her kommer mine 10-ere så:
2001: A Space Odyssey The Good, the Bad & the Ugly The Elephant Man American Beauty Pulp Fiction Godfather 1+2 The Last Samurai Fight Club Lord of the Rings trio Memento One Flew Over the Cuckoo's Nest Forrest Gump Rear Window The Prestige Full Metal Jacket The Shining Sin City Toy Story The Usual Suspects Shawshank Redemption
Puha. Jeg har ikke en sådan opdateret IMDB liste og den vil nok blive anderledes for hver time, jeg forsøger at finde på én :) Men Benways er god inspiration :)
Vertigo 2001: Space Odyssey Casablanca Double Indemnity Mulholland Drive Seven Samurais Alien North By Northwest Lawrence of Arabia Sunset Boulevard The Third Man Singin' In The Rain The Best Years of our Lives City Lights The General L'armee des Ombres Consequenze dell'amore
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 Pytter 18 år siden
Tror nemlig ikke at jeg bruger den korrekt. "5" burde være en middelmådig film, men dem synes jeg ofte at jeg giver "7".
Så kan i ikke hoste op med en lille sætning eller et ord for hvert tal fra 1 til 10.
Ex
1: Den extremt dårlige bla. bla.
.
.
.
10. Fantastisk osv.
Med lidt mere dybde i selvfølgelig, bare for at demonstrere hvad jeg mener.
-Tak
#2 Patriarch 18 år siden
#3 chandler75 18 år siden
1. En ikke kun dårlig film, men anstødelig og uden formål. (Ud af 689 stemmer har jeg kun givet én film 1 - "Cannibal Holocaust").
2. En film som er så gudsjammerlig, at det kræver en stor indsats at se den til ende ("Catwoman", "Mørkeleg").
3. En ringe film, der dog har et eller to momenter, der er værd at se ("Bridget Jones: The Edge of Reason", "Armageddon").
4. Under gennemnittet, men trods alt med lidt på hjerte, en eller flere gode skuespillerpræstationer, eller anden minimal underholdningsværdi ("Charlie's Angels: Full Throttle", "Shakespeare in Love").
5. Gennemsnitlig. Set, jævnt underholdt, og derefter glemt ("Air Force One", "Hannibal").
6. Over gennemsnittet, men med en del flere gode momenter, og måske nok værd at give en chance til ("V for Vendetta", "Silent Hill").
7. En god film. Man er underholdt, og vil måske gerne gense den på et tidspunkt, men har ikke umiddelbart noget stort behov for at købe dvd'en ("A Beautiful Mind", "Conspiracy Theory").
8. En film med høj underholdningsværdi og/eller som gør indtryk - også efter filmen er færdig ("The Aviator", "Bænken").
9. Et lille mesterværk og potentiel klassiker. En film man må eje, så man kan gense den når som helst ("Amadeus", "The Matrix").
10. Et klokkeklart mesterværk, der fungerer på stort set alle områder (inden for dens genre). Vil blive hyldet så længe der laves film (i hvert fald hvis det står til dig). Ud af mine 689 IMDb stemmer har kun ni film fået et 10-tal: "Before Sunset", "Das Boot", "Goodfellas", "Jaws", "Reservoir Dogs", "The Silence of the Lambs", "Unbreakable", "United 93", og "Yankee Doodle Dandy". For mit vedkommende er det yderst sjældent, at en film lander på en 10'er ved første gennemsyn.
#4 filmz-Aras 18 år siden
Flot skala! Jeg er temmelig enig.. :)
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#5 Benway 18 år siden
#6 Patriarch 18 år siden
"Fellowship of the Ring"
"Se7en"
"The Usual Suspects"
Har en del flere 9-taller.
#7 Benway 18 år siden
2001: A Space Odyssey
Aguirre, der Zorn Gottes
L'Année dernière à Marienbad
Casablanca
Chinatown
La dolce vita
Double Indemnity
The General
Ikiru
Memento
Naked Lunch
Smoke
The Third Man
Touch of Evil
Vertigo
Yojimbo
#8 Pytter 18 år siden
Her kommer mine 10-ere så:
2001: A Space Odyssey
The Good, the Bad & the Ugly
The Elephant Man
American Beauty
Pulp Fiction
Godfather 1+2
The Last Samurai
Fight Club
Lord of the Rings trio
Memento
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Forrest Gump
Rear Window
The Prestige
Full Metal Jacket
The Shining
Sin City
Toy Story
The Usual Suspects
Shawshank Redemption
#9 filmz-Bruce 18 år siden
Vertigo
2001: Space Odyssey
Casablanca
Double Indemnity
Mulholland Drive
Seven Samurais
Alien
North By Northwest
Lawrence of Arabia
Sunset Boulevard
The Third Man
Singin' In The Rain
The Best Years of our Lives
City Lights
The General
L'armee des Ombres
Consequenze dell'amore
#10 Benway 18 år siden
Nu må jeg også snart få set Consequenze dell'amore.