Gravatar

#1 filmz-herskegut 20 år siden

Jeg har igennem længere tid tænkt lidt på ITunes og de andre musik tjenester på nettet.. men et spørgsmål har altid naget mig, og ingen har kunnet svare mig på det endnu..
Hvis man køber en fil online, har man så kun rettighed til at hente den en enkelt gang, eller har man ubegrænset afgang til den enkelt fil ??
Så hvis ens computer går ned, skal man ikke plages af at hele ens musiksamling er forsvundet.
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#2 filmz-vassago 20 år siden

Man kan vist kun hente en fil én gang på ITunes. Det var vist en årsagerne til at at PyMusique blev skabt.

sakset fra newz.dk:
DVD Jon har, sammen med 2 andre udviklere, lavet programmet PyMusique. Med programmet kan man omgå FairPlay, som er den DRM teknologi, filer fra Apples iTunes er beskyttet med.

Programmet er en erstatning for iTunes og har en række af de samme funktioner. Det gælder bl.a. køb af musik og registrering af en konto hos iTunes. En funktion PyMusique har, som ikke findes i iTunes, er, at man kan hente et stykke musik mere end en gang.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 DarkLight 20 år siden

Du har ikke ubegrænset adgang til den fil. Hvis din HDD går ned, er din samling tabt, som udgangspunkt. Det svarer til at en tyv stjæler din cd-samling. Den kan du jo heller ikke gå ned og forlange i butikken igen.

Dog har nogle erfaringen med at kunen maile til Apple og dermed få lov til at hente sine sange igen. Ved dog ikke om det gælder alle.

Iøvrigt hvis man henter en sang med iTunes har man heller ikke ubegrænset rettigheder til at brænde den ud på en cd. Mener det er 5 gange.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#4 filmz-herskegut 20 år siden

Takker :)
Det var så endnu en grund til at jeg går i en stor bue udenom sådan noget snavs som iTunes.

Alt det DRM hænger mig langt ud af halsen, jeg har prøvet en enkelt gang en fil der havde det på.. hvor jeg faktisk opgav at spille den, nu ved jeg ikke engang.. men iTunes udgiver jo i deres eget "smarte" format, det kan så kun spilles i iPod.. ergo bliver man låst fast i det produkt.. og hvad med DRM (wma) filer, kan de overhovedet blive afspillet på en almindelig mp3 afspiller.

Synes godt at de kunne droppe drm og for den sags skyld også Wma, og bruge mp3 til det hele istedet.
Gravatar

#5 filmz-Kadann 20 år siden

#4 -

Mange nyere mobiltelefoner kan nu også afspille AAC og visse MP3-afspillere kan også, så det er ikke låst til iPod.. dog mener jeg at fælles for det meste musik købt igennem disse butikker er, at man ikke kan afspille det andre steder end den maskine man har hentet det ned til, eller hvis du kopierer selve licencen med, hvilket MP3-afspillere vistnok ikke kan tage.

Jeg forstår så ikke at alle disse butikker er så frygteligt populære, men det er en helt anden snak. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#6 filmz-herskegut 20 år siden

Sidder her og får en konspirations teori...

Måske er der slet ikke så mange der bruger alle de der tjenester.. altså iTunes har sikkert mange brugere, men mon ikke at de i starten har overdrevet deres salgstal.. for at folk skal tænke "jamen, så mange andre synes det er godt, det må jeg prøve"

Jeg ved at jeg aldrig vil betale for musik jeg ikke kan bruge andre steder end min egen computer :)
Gravatar

#7 filmz-Fjolle 20 år siden

Ved itunes kan du brænde dine sange ud, og derved få en helt normal cd (uden kopisikring og andet bras).
http://www.fjolle.net
Gravatar

#8 DarkLight 20 år siden

#7, nej du kan ej. Du kan brænde en cd mha iTunes og derefter rippe den igen via et andet ripperprogram og SÅ har du sange uden kopisikring og den slags.

#4, jeg er forsåvidt enig. Jeg går også ind for åbne standarder og den slags ting, men engang imellem skal man også passe på med at stå for stejlt på sine principper. I sidste ende er der ikke noget tilbage man "må" bruge. Derudover går jeg ind for at støtte virksomheder, der har gjort sig fortjent til det, og det synes jeg bestemt Apple har.

Som man nok kan høre bruger jeg iTunes flittigt og lader den styre alt mit musik. Og det er der programmet virkelig kommer til sin ret. Det er fantastisk godt...og gratis :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#9 filmz-Fjolle 20 år siden

eh?

Jeg mente den kopisikring, som der efterhånden er på de fleste cd-er, der bliver udgivet, og som umuliggør afspilning i nogle afspillere samt *nix systemer..

Ved at lave itunes lave din cd får du en "red-book" cd.
http://www.fjolle.net
Gravatar

#10 Old Son 20 år siden

#4 Hos bilka.dk/musik har du mulighed for at downloade din fil tre gange vha. en kode, du får med din kvittering.
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!

Skriv ny kommentar: