Gravatar

#21 JannikAnd 13 år siden

#20 - Den er reg. 1, IK efterspørger en 2'er. Criterions udgivelse er ellers klart at foretrække - især når den tilmed er billigst.
Gravatar

#22 Bruce 13 år siden

Jeg mener jeg har denne et sted. Hvis jeg har den, kan IK bare få den
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#23 Bruce 13 år siden

Le Cercle Rouge står iøvrigt kanon på Studio Canal udgivelsen og nu er Criterions også blevet anmeldt på blu-ray.com. Stor forskel i farvenøgle. Har altid forestillet mig filmen i de farvetoner, som Studio Canal'en viser, men der er masser af lækker ekstramateriale på C'eren, som jeg bare må have.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#24 sluppermand 13 år siden

Le Deuxième Souffle bliver i øvrigt vist d. 17. maj i Århus Studenternes Filmklub.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#25 Antlion 13 år siden

#19:

Kan du ikke afspille reg. 1? Har du bestemt dig for at købe "Le Samouraï" i stedet for boksen, suk... :)
Gravatar

#26 IK 13 år siden

Antlion (25) skrev:
#19:

Kan du ikke afspille reg. 1? Har du bestemt dig for at købe "Le Samouraï" i stedet for boksen, suk... :)

Desværre har jeg ikke en reg. 1 afspiller, men kan godt se den på min computer. Jeg tror sgu jeg køber begge. :)
Gravatar

#27 Antlion 13 år siden

Det bliver dyrt at skaffe "Le Samouraï" på reg. 2, men det kan lade sig gøre (også i fremragende kvalitet): Link.

Gravatar

#28 IK 13 år siden

Bruce (22) skrev:
Jeg mener jeg har denne et sted. Hvis jeg har den, kan IK bare få den

Har den udgave engelske undertekster? :)
Gravatar

#29 Fellaheen 13 år siden

Har kun set Le Cercle Rouge og Le Samurai, men de er også nogle ret cool film. Meget anbefalelsesværdige og jeg tror de appellerer meget bredt.

PS: det her er jo også en mulighed: http://btjunkie.org/torrent/Jean-Pierre-Melville-L...

Antlion (3) skrev:
Om hans film er i stil med "Rififi" kan diskuteres, men man kan sige, at Melville har det samme forhold til amerikanske gangsterfilm og film noir som Leone har til western-genren og Fassbinder har til melodramaet. Disse genrearv viser deres respekt for Hollywoods klassikere, men samtidig indeholder de en metabevidsthed om kunstens uendelige klichéer og konventioner. Alle tre instruktører tilfører en europæisk bevidsthed af intellekt og æstetik til disse genrer, således indholdet af filmen og kunstens essens "redes".

Smukt skrevet... Dansk-tyske Douglas Sirks amerikanske melodramer er også rimeligt selvbevidste. Fassbinder var vist også en stor fan af ham. Jeg læste engang det her interview, hvor han bredder sig rimeligt meget ud i intellektuel forstand.

--

Om nybølge-instruktørerne: hvad med Resnais, glemmer I ikke ham, eller regnes han ikke med? For han var da, synes jeg, det mest interessante, der kom ud af fransk nybølge. Godard også og Truffaut's mesterværk i Ung Flugt. Og Rohmer, især med The Green Ray som er blevet nævnt.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#30 Antlion 13 år siden

KeyserSöze (29) skrev:
hvad med Resnais, glemmer I ikke ham

Vi glemmer mange, hvis vi bevæger os væk fra de 5 originale skikkelser fra Cahiers du Cinéma (Chabrol, Godard, Rivette, Rohmer og Truffaut).

Agnès Varda, Jacques Demy, Georges Franju, Jean Eustache, Louis Malle og flere instruerede også enestående film. Selv Straub-Huillet kan vel betegens som et produkt og en del af nybølgen.

Skriv ny kommentar: