Gravatar

#1 IK 14 år siden

Jeg har i de seneste par måneder set en håndfuld film fra store instruktører som Akira Kurosawa, Sam Peckinpah og Stanley Kubrick, og nu har jeg fået øje på en ny
---> Jean Pierre Melville

Jeg har endnu ikke set nogen af instruktørens film, men ved ikke om hans film vil falde i min smag. Derfor tøver jeg lidt med at købe hans film indtil videre, og ville sådan set spørge filmz og dens kendisser som BN, Babo, Bruce og Antlion om råd. ;-) Hvad skal jeg forvente af hans film, og tror i jeg vil kunne lide dem? Er de lidt i stil med ’Rififi’? (Er meget begejstret for den)

På forhånd tak
Gravatar

#2 Skeloboy 14 år siden

Jeg er ikke stor kender, har set 3 film(Army of Shadows, Le Samourai og LEs Enfant Terribles), og kan anbefale alle sammen.

Men Le Cercle Rouge kører lige pt. på TV2Film, så du kan jo altid starte med at fange den der. (hvis den ikke er stoppet igen).

Men hvis du kan lide veldrejede krimier, så er jeg ret sikker på, du også kan lide Army of Shadows og Le Samourai. Kan se de koster 8.99 Euro på Play. Jeg vil bestemt give mig i kast med det :)

Les Enfants Terrible vil jeg nok vente med.
Gravatar

#3 Antlion 14 år siden

Denne boks er en perfekt introduktion. Alle sammen fantastsike film i god kvalitet, hvor tre af dem ("L'Armée des ombres", "Le Doulos" og "Léon Morin, prêtre") er absolutte mesterværker.

Om hans film er i stil med "Rififi" kan diskuteres, men man kan sige, at Melville har det samme forhold til amerikanske gangsterfilm og film noir som Leone har til western-genren og Fassbinder har til melodramaet. Disse genrearv viser deres respekt for Hollywoods klassikere, men samtidig indeholder de en metabevidsthed om kunstens uendelige klichéer og konventioner. Alle tre instruktører tilfører en europæisk bevidsthed af intellekt og æstetik til disse genrer, således indholdet af filmen og kunstens essens "redes".

Melvilles filmografi er en sal af spejle, der reflekterer livets dobbeltspillende realitet. Hans tydeligste adskillelse fra Dassin, er etableringen af den saluterende foragt til Hollywood. Heist og mord findes hos begge...
Gravatar

#4 Skeloboy 14 år siden

#3 - er der nogen film(udover Le Samourai og LEs Enfant Terribles) der ikke er med i den boks, der er værd at se?
Gravatar

#5 Antlion 14 år siden

#4:

Ja. En rangering af alle 14 Melville-film, vil nok se således ud hos mig:

1. "Le Doulos"
2. "L'Armée des ombres"
3. "Le Silence de la mer"
4. "Le Deuxième Souffle"
5. "Léon Morin, prêtre"
6. "Le Samouraï"
7. "Le Cercle rouge"
8. "Un flic"
9. "Bob le flambeur"
10. "Deux Hommes dans Manhattan"
11. "Les Enfants terribles"
12. "Quand tu liras cette lettre"
13. "L'Aîné des Ferchaux"
14. "Vingt-quatre heures de la vie d'un clown"

Så "Le Silence de la mer" og "Le Deuxième Souffle" er altså også meget vigtige, hvis du spørger mig. De er udgivet hos Criterion og MoC.
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

#5 - og betyder det, at alle er gode?
Gravatar

#7 Antlion 14 år siden

Skeloboy (6) skrev:
#5 - og betyder det, at alle er gode?

Faktisk, ja. Måske med undtagelse af de sidste 3.
Gravatar

#8 Kruse 14 år siden

Jeg har indtil videre kun fået set to film af Jean Pierre-Melville, nemlig "Le Cercle Rouge" og "Le Samuraï", og de kan begge i den grad anbefales. Fremragende film, med personificeringen af cool, Alain Delon, i hovedrollen i begge film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#9 IK 14 år siden

Mange tak for jeres inputs :)

Lidt ærgerligt at boksen ikke indeholder Le Samourai, som jeg virkelig har lyst til at se. Men ellers en fed boks til en rimelig pris. :)
Gravatar

#10 Antlion 14 år siden

#9:

Det er også en enestående film, men den kommer til at koste det samme som boksen, så sidstnævnte er helt klart den bedste investering.

Skriv ny kommentar: