Alt efter hvilken film det drejer sig om, gør jeg mig nogle forskellige overvejelser, hver gang jeg køber DVD'er. Hvis det eks. er en klassisk film som "Citizen Kane", vægter jeg billedekvaliteten højere end lyden, idet soundtracket ikke spiller helt den samme rolle for oplevelsen som i tilfælde af "FOTR". Det samme gælder en fim som "Straw Dogs", der i Criterions udgave godt nok kun indeholder Monolyd, men derimod et flot billede.
Hvis jeg er interesseret i en film hvor lydsporet virkelig sparker røv, og er en vigtig del af den samlede oplevelse, køber jeg som regel mine film i region 1, idet soundtracket her ikke lider under PAL speedup, og derfor har en hørbar mørkere klang. Jeg synes som regel også, at lydspor på region 1 DVD'er har mere "oomph" end på eksempelvis de tilsvarende danske udgivelser og de er mikset højere.
Naturligvis er der undtagelser (pris spiller jo også en rolle), og jeg har da også i enkelte tilfælde vægtet lyden højere end billedet, som det var tilfældet med min "Amadeus" DVD.
Er der nogen, der har nået at kigge på deres R2 Star Wars Trilogy og kan komme med at praj om, hvorvidt det har noget på sig, at billedet ikke skulle være supergodt? Det kan selvfølgelig være lidt svært at bedømme, når man ikke har noget at sammenligne med, men det kunne jo være rart at vide for dem, der vakler mellem at vælge undertekster eller ej. R1 og R2 koster jo det samme (ca. £30 med forsendelse fra choicesdirect og 380 NOK fra cd-wow.fm). Personligt vil jeg dog sk... underteksterne et stykke (det er sikkert Ib Lindbergs fejlbehæftede bras fra way back when alligevel) og købe R1.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Et lille forslag: Hvad om nogen af dem der modtager deres star wars boks herinde prøvede at grabbe billeder fra deres version på nogle nøglepositioner i filmene vi bliver enige om, og poster det her, så vil vi vel hurtigt kunne se om det har noget på sig. Der er vel både R1 og R2 folk herinde?
Hej, det er mig, der er Jim og har lavet sammenligningerne af de to "Star Wars" udgivelser. Jeg var selv meget overrasket over billede forskellen på R2 DK og R1 versionen, der vil næsten altid være forskel, men så stor må den ikke være. Jeg kan mindes at R4 PAL versionen af "Ice Age" var bedre end R1 versionen. Og billedet på den danske version af "Fellowship Of the Ring" var bedre end billedet på R1 versionen (men på den danske version af "Fellowship" var der pitch correction på lyden... dette lyder som små hakker i en plade og det er ganske enkel for dårlig).
Ang. billedet på Star Wars, er jeg kommet til en konklusion. Man har lavet flere ´lag´ på den danske/nordiske dvd. Dette har man gjort for at lave starten på filmene. Så der, hvis man vælger danske, svenske, norske eller finske tekster, ikke står "A Long Time Ago, In A Galaxy Far Far Away..." og Episode IV A New Hope... men i stedet står disse ting på dansk (eller hvad man nu vælger). Dette lag kører hele filmen igennem, så når Solo taler med Jabba The Hutt er der kun danske tekster og ikke engelske tekster bagved. Man har så at sige lavet flere versioner af filmen, med en slags burnt-in undertekster. (Man kan heller ikke skifte undertekster midt under filmen, man skal ud i menuen for at gøre dette). Det er min overbevisning af disse undertekst muligheder er skyld i det noget skuffende billede. R2 UK og R4 versionerne har ikke flere underteksts lag, R1 versionen har heller ikke. Her er der kun engelske undertekster, som valg mulighed og disse kan man tænde og slukke for, som man nu gider i løbet af filmene, uden af skulle i menuen. Dvs at de er helt regulære undertekster og ikke fungere som burnt-in.
Det er min overbevisning, at den, også for mig, overraskende store forskel i billedet, skyldes disse undertekst muligheder.
Billedet på region 2 udgivelsen er ikke direkte dårlig, men tåler bare ikke sammenligning med billedet på R1 udgivelsen.
#28 er du sikker på R2 UK og R4 versionerne ikke er identiske med den danske? både R2 UK og R4 har norsk, finsk, dansk og svenske subs ifølge online-forhandlerne..
#21 McPeter 21 år siden
#22 Hasselguff 21 år siden
Alt efter hvilken film det drejer sig om, gør jeg mig nogle forskellige overvejelser, hver gang jeg køber DVD'er. Hvis det eks. er en klassisk film som "Citizen Kane", vægter jeg billedekvaliteten højere end lyden, idet soundtracket ikke spiller helt den samme rolle for oplevelsen som i tilfælde af "FOTR". Det samme gælder en fim som "Straw Dogs", der i Criterions udgave godt nok kun indeholder Monolyd, men derimod et flot billede.
Hvis jeg er interesseret i en film hvor lydsporet virkelig sparker røv, og er en vigtig del af den samlede oplevelse, køber jeg som regel mine film i region 1, idet soundtracket her ikke lider under PAL speedup, og derfor har en hørbar mørkere klang. Jeg synes som regel også, at lydspor på region 1 DVD'er har mere "oomph" end på eksempelvis de tilsvarende danske udgivelser og de er mikset højere.
Naturligvis er der undtagelser (pris spiller jo også en rolle), og jeg har da også i enkelte tilfælde vægtet lyden højere end billedet, som det var tilfældet med min "Amadeus" DVD.
#23 filmz-Bruce 21 år siden
UK Region 2 review
#24 filmz-yoshimura 21 år siden
#25 maniac 21 år siden
#26 Patriarch 21 år siden
#27 filmz-Kadann 21 år siden
Jeg mener at jeg så en der havde i "Hvad modtog du.."-tråden.
#28 jjj 21 år siden
Jeg var selv meget overrasket over billede forskellen på R2 DK og R1 versionen, der vil næsten altid være forskel, men så stor må den ikke være. Jeg kan mindes at R4 PAL versionen af "Ice Age" var bedre end R1 versionen. Og billedet på den danske version af "Fellowship Of the Ring" var bedre end billedet på R1 versionen (men på den danske version af "Fellowship" var der pitch correction på lyden... dette lyder som små hakker i en plade og det er ganske enkel for dårlig).
Ang. billedet på Star Wars, er jeg kommet til en konklusion. Man har lavet flere ´lag´ på den danske/nordiske dvd. Dette har man gjort for at lave starten på filmene. Så der, hvis man vælger danske, svenske, norske eller finske tekster, ikke står "A Long Time Ago, In A Galaxy Far Far Away..." og Episode IV A New Hope... men i stedet står disse ting på dansk (eller hvad man nu vælger). Dette lag kører hele filmen igennem, så når Solo taler med Jabba The Hutt er der kun danske tekster og ikke engelske tekster bagved. Man har så at sige lavet flere versioner af filmen, med en slags burnt-in undertekster. (Man kan heller ikke skifte undertekster midt under filmen, man skal ud i menuen for at gøre dette). Det er min overbevisning af disse undertekst muligheder er skyld i det noget skuffende billede.
R2 UK og R4 versionerne har ikke flere underteksts lag, R1 versionen har heller ikke. Her er der kun engelske undertekster, som valg mulighed og disse kan man tænde og slukke for, som man nu gider i løbet af filmene, uden af skulle i menuen. Dvs at de er helt regulære undertekster og ikke fungere som burnt-in.
Det er min overbevisning, at den, også for mig, overraskende store forskel i billedet, skyldes disse undertekst muligheder.
Billedet på region 2 udgivelsen er ikke direkte dårlig, men tåler bare ikke sammenligning med billedet på R1 udgivelsen.
#29 MadMartigan 21 år siden
Så er det jo dejligt man ikke har bestilt R2... Uhaaa...
#30 maniac 21 år siden