Gravatar

#1 filmz-Bruce 19 år siden

Så fik jeg min projektor, købt hos Best-Seat i Rødovre. Kassen var kæmpe stor, men da jeg kom hjem og pakkede den ud, var den blot godt pakket sammen. Dimensionsmæssigt er den dog noget større end Sanyo Z4'eren og over dobbelt så tung (11.5 kg).

Jeg fik den fluks sat til receiveren via HDMI, som også er sat til HD-DVD afspilleren via HDMI. Derefter var det at finde en midlertidig plads til den på gulvet, indtil ombygningen går igang. Den har lens shift, hvilket betyder, at billedet kan rykkes horisontalt og vertikalt, hhv. 34% og 80%. En feature mange er glade for på Avsforum, men kommer man fra en Z4'er ved man, at Z4'eren har en endnu mere imponerende spændvidde. Så jeg kan desværre ikke placere den så langt horisontalt væk fra billedet midlertidigt som jeg kunne ønske, hvilket dog også er ligegyldigt, når jeg endelig får den placeret det ønskede sted.

Jeg foretog et hurtigt setup af afspiller og projektor, satte output til 1080p og satte "The Pianist" i. Pow! Frem kom en Studio Canal sekvens som var knivskarp i billede. Der er langt mere lys output end jeg har haft på Z4'eren og jeg satte fluks filmen igang. Da man skifter til Wladyslaw Szpilman spillende på klaver, ser man straks skarpheden i hans hud. Porrerne står tydeligt frem og det står ligeså klart, som på et af de gamle 28" CRT TV. Wow.

MEN! Jeg var i forgårs imponeret over billedet, da jeg så scenerne i 720p på min Z4'er. HD1'eren er dog langt mere ubarmhjertig. Den viser alt også ujævnhederne. Og selvom billedet umiddelbart er knivskarpt ifht. DVD udgaven, med flotte naturtro farver og en fantastisk kontrast mellem sort og hvid, så er det tydeligt, at dette nok "kun" er et max. 3/5 videotransfer. Jeg har dog svært ved lige her og nu at vide, hvad jeg skal forvente mig, når King Kong og Batman Begins ryger på. Wow!

Men selvfølgelig har jeg ikke kunnet gennemføre et fejlfrit setup, det ville være for let :) Min afspiller viser 1080i i sit display og det samme viser min projektor. Jeg har sat både afspiller og projektor korrekt op og jeg ved filmen er dekodet til 1080p, så hvorfor jeg må "nøjes" med et interlaced fremfor et progressivt billede her og nu, har jeg søgt svar på, på Avsforum. Men herligt, at det kun kan blive endnu bedre.

Hvad skal jeg sige indtil videre om HD? Både billed og lyd har indtil videre vist sig at leve op til forventningerne, måske endda mere til. Lyden har imponeret mig meget og selv et middelmådigt transfer ser super godt ud.

Jeg vil ikke bedømme HD1'eren førend jeg har set de gode transfers og set den i 1080p og 1080p/24 mode, samt vurderet den som skaler til DVD film. Men indtil videre har den til fulde opfyldt mine forventninger.

Dette var de første "ramblings" fra en hurtig kom-i-gang session.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 filmz-Bruce 19 år siden

I mit togt på at finde ud af, hvorfor jeg ikke kunne få et 1080p signal igennem, stod jeg med 3 fejl muligheder.

1) Min receiver kunne ikke modtage et 1080p signal og sende videre
2) Fejlbehæftet HDMI kabel.
3) Firmware opgradering af HD-DVD afspiller nødvendig.

Jeg startede med 3'eren. Det tog ca. 30 minutter, hvor jeg koblede afspilleren til en router og den automatisk downloadede og installerede seneste firmware version. Dette viste sig ikke at have nogen betydning. Jeg prøvede og skifte HDMI kablet ud fra receiver til afspiller med et andet HDMI kabel, som medfølger Toshibas HD-DVD afspiller. Og bonus! Displayet viste nu 1080p og det kunne ses. Panoreringer var nu fuldstændig flydende.

Sidste kalibrering var konvergens. Billedet er skabt af rød, grøn og blå. Det er muligt på projektoren at flytte farverne 1 pixel af gangen enten horizontalt eller vertikalt. Ud fra et testbillede, synes jeg den var "lige i øjet", men da jeg gik helt tæt på 20 cm fra lærredet, kunne jeg på tekst se en lille omrids af en rød farve nederst i bogstaver. Jeg flyttede den røde farve en pixel opad og voila, væk. Men der var stadig en smule omrids, nu den blå farve. Den fik samme behandling, en pixel vertikalt opad. Og nu er det nærmest umuligt for mig at se nogle uskarpheder noget sted i billedet. Super feature JVC dér har inkorporeret.

Jeg prøvede og smide "Return of the Sith" på og lod afspilleren opskalere til 1080p. Og jo. Dette var ikke lige startscenen, som jeg kunne huske den. Jeg har vidst aldrig set så mange stjerner i en Star Wars film før, hvilket vidner om projektorens unikke kontrastforhold. Jeg har ingen lysmåler, eller andet kalibreringsudstyr, så må stole på mine øjne og i dem, lever projektoren op til de på forhånd, vilde specifikationer. Gad nok vide, hvordan denne film ville se ud i HD?

Lyden er blevet langt bedre end jeg havde troet på HD formatet. Jeg ser frem til at afprøve nyere HD film, med perfekt transfer og ikke mindst True-HD lydspor.
Gravatar

#3 filmz-yoshimura 18 år siden

Hvor mange penge var det nu, man skulle stjæle for at købe sådan en svend?
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#4 jessup 18 år siden

Hvad sker der når an afspiller gamle film med meget/endel grain - ser det så (ekstra) horribelt ud på HD.

Jeg har ikke meget forstand på teknik
This is just until June
Gravatar

#5 filmz-Bruce 18 år siden

#3 Se det kommer jo an på, hvor mange man har til udbetalingen :( Best-Seat og Speakers-Corner har den og såvidt jeg kan se, begge prisen 49.995,-

#4 Det skal jeg nok komme med nogle observationer på senere. Det mangler jeg at prøve.
Gravatar

#6 filmz-vassago 18 år siden

#4: ala Minority Report, eller en der bare er godt og dog smadret pga alderdom?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 jessup 18 år siden

minority report er ikke en gammel film i min bog - det er alderdoms aspektet. Jeg foretrækker lidt grain på gamle film i forhold til en overrenset udgave - grain er nok mest et problem med meget gamle film og film som ikke er blevet passet på fordi de ikke er blevet set som mesterværker eller klassikere.
This is just until June
Gravatar

#8 davenport 18 år siden

Det lyder vildt...

Har du smidt 50k for den??? - Mangler i i den forbindelse folk der hvor du arbejder? ;D

Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#9 filmz-Bruce 18 år siden

#7 Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker i og med jeg ikke har set det endnu. Men en HD projektor fjerner ikke grain. Hvis man sætter en ældre dvd på med film grain, så viser HD projektoren ikke filmen anderledes, end andre projektorer. Det hele kommer an på skaleringen inden billedet ryger ud på lærredet. Enten afspiller eller projektor kan indeholde en skaler, som ændrer billedet til 720p, 1080i eller 1080p. Derved bliver billedet lidt skarpere at se på, men grain bibeholdes. En skaler kan ikke rense eller fjerne grain. Du skal ikke være bange for at gamle film som bliver HD remastered, mister deres alderdoms aspekt. Casablanca er det bedste eksempel. Selv Robert Harris, filmrestaureringsekspert, har aldrig set noget lignende. Rygterne går på, at Universal måske udsender en del Hitchcock i år, bl.a. North By Northwest.

Nej jeg har ikke smidt 50K, men har lavet en særdeles fordelagtig handel, hvori indgik min Z4'er. Min smertegrænse gik ved 40K og jeg kan sige dig, jeg ikke har ondt ;)

Og jo, vi mangler IT folk, bare kom med dem :D
Gravatar

#10 jessup 18 år siden

#9 tak for et fyldestgørende svar.
This is just until June

Skriv ny kommentar: