Gravatar

#1 tiny 20 år siden

Jeg så forleden Smagsdommerne, hvor de diskuterede en film af den koreanske instruktør Ki-duk Kim, "Tomme Huse." Ifølge imdb (http://www.imdb.com/name/nm1104118/) har hans film flotte ratings og vundet et hav af priser. Han skulle i øvrigt være autodidakt.

Er der nogen, der kender noget til ham? Det så i hvert fald meget interessant ud. Her på Filmz er han kun nævnt i et par tagwalls.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#2 Outbound Sith 20 år siden

Jeg så "Tomme Huse" i weekenden, og det var Henrik List, der havde ret i "Smagsdommerne"! Ja, asiatiske kunst-film er specielle, men hvis man ved, hvad man går ind til (eller hvis man i det mindste ikke forventer en amerikaniseret film), så bliver man ikke skuffet! "Tomme Huse" er fantastisk som een lang stemning!

Desværre er det den eneste Kim Ki-duk film, jeg har set, men hvis du kan få rupert giles i tale her på forummet, så vil han kunne underholde om hans andre film (inkl. alle dem, som blev nævnt i "Smagsdommerne") i timevis. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 mr gaijin 20 år siden

Kim Kiduk er fantastisk. Se først og fremmest hans gennembrud "The Isle", hvor mange af temaerne fra de senere film går igen. Gudesmuk film om rå følelser i smukke omgivelser. Der er en billig DVD (så hut jeg hvisker til omkring 25 kr) i omløb i DK i butikker som TP med mere. "Bad Guy" er mindre vellykket, men stadig ganske interessant, og den er også til at finde til meget små penge i Danmark. "Forår, Sommer, Efterår, Vinter... og Forår" går muligvis stadig i nogle danske biografer, så se om du kan finde den. Den har ikke den samme råhed som mange af Kim Kiduks andre film, men det er muligvis hans bedste. Mine personlige favoritter er dog "Birdcage Inn" og "Samaria", som begge omhandler prostitution og familie (specielt prostitution er et gennemgående tema i Kim Kiduks film). Begge kan findes til ganske små penge i Hong Kong R3 udgaver.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#4 filmz-ataris 20 år siden

Jeg har hidtil kun set "Bad Guy" og "The Isle". Begge er ganske udemærkede og bestemt de 25kr,- værd. "Bad Guy" er desværre lidt rodet og "The Isle" fandt jeg en anelse kedelig. Nu har jeg som sagt ikke set andet end to af hans film, men i mine øjne er der nogle noget mere interessante instruktører i Korea idag, selvom Kim Ki-duk er en af dem der får størst opmærksomhed i Europa. Det skal dog siges at både "3-Iron" og "Spring, Summer, Autmun, Winter and Spring" begge er film der ser meget interessante ud og er på min wishlist.
still cuckoo for cocoa puffs
Gravatar

#5 ks 20 år siden

Jeg har set en del af dem, og min favorit er absolut Bad Guy. Bad Guy er en anelse rodet, men til gengæld meget rå og direkte, og følelsesmæssigt fungerer den rigtig godt og giver en - en del at tænke over. The Isle er mest kendt for nogle meget ulækre scener, der blandt andet involverer en fiskekrog, men det er en udmærket film, der desværre er en anelse for lukket og kræver rigtig megen personlig fortolkning. Tomme Juse, eller 3-Iron/Bin-Jip om man vil, er en meget speciel film stort set uden dialog, men med en masse handling alligevel. Det er mildt sagt en meditationsfilm, følsom og temmelig langsommmelig, men alligevel med en hel del på hjerte.

Mange mener, at Forår, Sommer, Efterår og Forår er hans bedste film, og det er muligvis også den mest velykkede på mange punkter, men hvis jeg skal være helt ærlig fandt jeg den utrolig uinteressant i forhold til mange af hans andre film. Hans film er generelt meget sløve, og det skal man være forberedt på, men hvor jeg synes det er en force i specielt Bad Guy og 3-Iron, så gjorde det desværre, at Forår... ikke formåede at holde min interesse, og til sidste var jeg egentlig temmelig ligeglad med hovedpersonens umiddelbare skæbne.

Jeg vil anbefale dig at tjekke Bad Guy ud, handlingen er til tider rodet og der er nogle mægtige plothuller, men det er alligevel en utrolig interessant film med en masse på hjerte. Desuden har den en fantastisk sang, der bliver brugt hyppigt, og den passer simpelthen fantastisk ind i filmens stemning.
Gravatar

#6 tiny 20 år siden

Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg vil straks gå på jagt i dvd-netbutikkernes jungle. Der går lidt tid inden jeg kommer til en storby med de gode butikker med stort udvalg.
Jeg savner at kunne søge på instruktørnavne (eller andre medvirkende for den sags skyld), når man søger film i netbutikkerne...
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#7 frahm-2 20 år siden

Det er jo svært at tilføje noget til listen af roser, som bliver uddelt her. Jeg vil dog erklære mig helt enig i at manden er en helt fantastisk instruktør, der formår at skabe en utrolig, nærmest hypnotiserende stemning i sine film.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com

Skriv ny kommentar: