Gravatar

#51 The Insider 20 år siden

#50, jeg har overvejet det, men jeg føler mig så hjælpeløst overmandet! En alliance, måske? :-)
War. War never changes.
Gravatar

#52 JannikAnd 20 år siden

Hmm... Måske. Du er fra hovedstadsområdet? Vi er få mod mange... :)
Gravatar

#53 The Insider 20 år siden

Jeg er fra Vallensbæk (dog borned and raised på Fyn). Overvejer at indspille "En Vallensbæk-borger ser rødt" - et episk politisk drama af format.
War. War never changes.
Gravatar

#54 filmz-Bruce 20 år siden

Den danske Warren Beaty :) Reds :D
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#55 jessup 20 år siden

#46 - hvordan kan en religion vide hvor den vil være? Islam har som alle andre religioner fraktioner, der vægter og fortolker differentieret.

Når nu at demokratiet i dk er lalleglad hvordan er den så når den ikke er lalleglad - hvadan er det demokratiet skal handle anderledes overfor muslimerne?

Du bruger ofte termet lalleglad tolerance. Hvilke handlinger skal få os ud af denne morads?
This is just until June
Gravatar

#56 filmz-Bruce 20 år siden

#55 ¨

Du har helt ret i, at en religion har fraktioner, som fortolker differentieret. For kristendommen har det bl.a. betydet, at Martin Luther tog opgøret med den katolske kirke i 1500 tallet og reformerede den, hvilket er grunden til at vi i dag er protestanter.

Om det er det samme der er ved at ske med Islam med modsat fortegn for tiden, er svært at sige. Islam er globalt på vej i en mere ortodoks retning, som burde få enhver til at gå på barikaderne, nøjagtigt som havde det været et nyopstillet parti med et enslydende partiprogram. Men under dække af religionsfrihed går grænserne stadig meget bredere for hvad der kan tillades af ekstreme handlinger og overbevisninger, ifht. de rene politiske af slagsen.

Dette er bl.a. et af hovedpunkterne i det jeg vil kalde "lalleglad". Et demokrati, som i religionsfrihedens navn opviser så meget tolerance, at demokratiets eksistens på sigt er truet.

Du har helt ret i "denne morads". Man behøver blot at skimme aviserne igennem for den sidste uge, for at se hvorledes det står til i Europa og Danmark. Man behøver blot at tage ud i forstæderne for at se hvorledes integrationen har slået fejl. Man behøver blot at tage i biografen i Palads for at opleve, hvordan man skal passe på, hvorledes man skal opføre sig på "andres område". Hvor mange eksempler skal vi have på mobning og vold i skolerne af bl.a. elever, som har en kristen overbevisning? Skal vi undsige vores egen religion af respekt for andres, er det tolerance? Vi har i dag to generationer af indvandrere i Danmark. Den ældre, hvoraf mange aldrig lærte dansk eller de danske normer og kultur. De forstod den ihvertfald ikke og idag har vi en ny generation, hvoraf mange ikke respekterer de danske værdier. De er simpelthen dårligt opdraget. Integrationen i Danmark skal starte på et tidligt tidspunkt og hvis ikke deres forældre vil opdrage dem, så skal vore skoler og børnehaver det, så de har de nødvendige forkundskaber for at kunne begå sig i og forstå demokratiets spilleregler. Ikke noget "respekt for deres anderledes religion". Lær det, eller ud.

Jeg er ikke politiker og jeg har absolut ikke svaret på de vise sten, hvad der skal gøres. Men jeg ved da ihvertfald, hvad der ikke skal gøres. Den linie, som Danmark politisk førte i 90'erne mod et multietnisk samfund er totalt forfejlet. En periode, hvor man ikke måtte stille spørgsmålstegn ved muslimernes værdier og kritiske profetier om de langvarige konsekvenser af den førte politik, blev tillagt rascistiske fordomme.

Der kan man snakke om et "lalleglad" demokrati.

Den linie, som føres nu og som man ville have blevet kaldt rascist for bare at foreslå elementer af for 10 år siden, er der nu et stort flertal i befolkningen, som står bag. Der er skåret ned i tilstrømningen til Danmark, hvilket er fint. Nogle af de metoder, som er taget i brug hermed, er jeg ikke tilhænger af, i og med uskyldige menneskeskæbner også er blevet ramt. Det er dybt ulykkeligt.

Jeg er stor tilhænger af at Tyrkiet kommer med i EU, for dette muslimske land har igennem eet århundrede forsøgt at tilnærme sig Vesten og lykkes det for et muslimsk land, hvor det religiøse system er underlagt den lovgivende, udøvende og den dømmende magt, så er det et vink med en vognstang til de øvrige muslimske lande. Og ikke mindst en sejr for demokrati, da Tyrkiet kun kommer med, hvis de overholder bl.a. menneskerettigheder.
Gravatar

#57 filmz-Bruce 20 år siden

Og åbenbart forudser den nuværende regering slet ikke resultaterne af deres egen politik. Frit skolevalg lyder fint og i tråd med liberal politik, men virkeligheden er en anden. Dette er et af de groveste eksempler på lalleglad handling, som får katastrofale konsekvenser.
Gravatar

#58 jessup 20 år siden

Jeg har svært ved at se at islam på globalt plan er på vej til et mere ortodoks niveau - men modstanden overfor vesten har fået et mere tydeligt præg i medierne efter 9/11. Der tegner sig et interessant billed i de islamiske lande hvor de regingeringer der støtter USA har en befolkning som må betegnes som antiamerikansk (Saudi Arabien), De lande hvor regeringen er anti eller ihvertfald ikke pro usa er befolkningen meget mere tolerant overfor usa (Iran).

Men hjem til DK. Det er slående at dem, der er anklaget for planer om terror i dk i øjeblikket er vokset op i DK og ikke er "tilflyttere" - så ganske givet er det et aspekt der ikke er betryggende. Men da det indtil videre ikke er et stort antal, der har disse planer synes det umuligt at anklage manglende integration som svaret på terrorens spæde udbredelse i dk - det mest bekymrende er de mange muslimer som synes at terror om end ikke øsnkeligt men så ihvertfald akceptabelt.

På trods af at mange invandre/flygtninge i 70'erne (og sikkert også mange siden) kom fra det landlige tyrkiet og derfor i udbredt grad var analfabeter og at mange af deres børn, så at sige, har overtaget en hvis social arv må det være et rimeligt krav at personer der ønsker at bo i dk bør lære lov, demokrati og sprog.

Jeg er ved at være træt af at høre om at man ikke kan sige noget i debatten uden at blive kaldt racist. Jeg lagde mærke til at den svada siden 1997 og rammerne er siden i betydelig grad er blevet udviddet og at man idag næppe kan ønske sig større rammer for hvordan man kan adressere emnet invandre/flygtninge.
Nu er tilstrømningen efterhånden så minimal at alle også mest kritiske overfor flygtninge overhovedet må konsentrere sig om at få dem vi har i landet kan blive så velintegreret som overhovedet muligt - og der synes jeg på lige så bar bund som dig.
This is just until June
Gravatar

#59 jessup 20 år siden

mit indlæg er i respons til din #56
This is just until June
Gravatar

#60 filmz-melian 20 år siden

Kan ellers se folk har været i gang siden jeg var her sidst...

vil med rom-og-bræksmag i munden (det var en ret god fest) forlade diskussionen, da jeg tror jeg har fået argumenteret for mit synspunkt og dem der endnu ikke har fattet mine argumenter kommer aldrig til at fatte dem...

dog : "lalleglad tolerance" Bruce? Hvilket land er DU vokset op i? det kan vist ikke være det samme nationalist-fascistoide stammesamfund som jeg for tiden finder mig omgivet af... og så gider jeg ikke engang begynde at opremse alle de lovforslag de sidste 5 år der involverer ordet "stramning" og "øget kontrol med..."

Nå, over and out, tak for meningsudvekslingen.
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!

Skriv ny kommentar: