Gravatar

#1 filmz-Scarface 19 år siden

...at lave uorden i skolen...

I min klasse har vi i øjeblikket store problemer med folk der snakker i timerne, glemmer lektier, provokerer læreren, mobber og holder uden for, gør noget man ikke må i en bestemt alder osv. - en måske typisk 8. klasse? Min klasse er så'n.

Problemet er, at de ikke stopper ved at få skæld ud, blive sendt ned til inspektøren eller ved at forældrene bliver kontaktet.

Gad godt at høre hvad I ville gøre, som lærer da jeg ikke rigtig ved. Måske bare smide halvdelen ud og derefter undervise resten, som gider at lave noget.

Og så fortæl hvad problemer du har (haft) i jeres klasser.

Og ja - det er lige hjemmesiden til dette topic, ja... :-)
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#2 dyg 19 år siden

De sidste fem år har jeg heldigvis gået på videregående uddannelser, sammen med modne folk, der alle har været på uddannelsen for at få noget ud af den. Fri for umodne elementer, der absolut skal forstyrre hele tiden.

"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#3 dolphinfriendly 19 år siden

Tja der er nok generationæssig og geografisk forskel, så ved ikke hvor meget min egen baggrund kan bruges.

Jeg er selv opvokset i en mindre landsby (Nr. Asmindreup) i Nordvestsjælland og havde min skolegang i en folkeskole med 120 børn, hvor der var nær kontakt mellem elever, forældre og lærerne. Derfor blev der hurtigt og kontant slået ned på problemerne "the old school way". Det var måske en tand for kontant set i bagspejet, men det virkede trods alt. :)

Jeg synes mange børn og unge den dag i dag virker langt mere respektløse og forkælet end hidtil, der savnes en hårdere hånd end hvad jeg mener er en overpædagogisk overbærenhed.

Måske ville løsningen være netop en større indsats fra forældrenes side.

Gravatar

#4 inflector 19 år siden

Jeg er pt. klaseelærer i 8 klasse, og jeg oplever heldigvis ikke selv ret mange af de problemer som du beskriver, men jeg heldigvis heller aldrig haft problemer ved at sætte mig selv i respekt. Dog kniber lektielæsningen gevaldigt og hvorfor
er det sådan? Det kunne evt. have noget at gøre med de dovne forældre de er ikke gider at engagere sig i deres børns liv og skolegang. Jeg ved godt at folk har travlt og der er meget der skal laves, men så må man sku prioritere. Det kan heller ikke nytte noget, at man ikke gider at sætte grænser for sine børn og skælde dem ud når det er nødvendigt, børn har brug for at opleve noget konsekvens. Jeg har til flere skolehjemsamtaler oplevet en forrykt mangel på respekt for deres forældre - hvordan fanden skal de så nogensinde få respekt for lærerene? Børn har ikke brug for forældre der er venner, dem kan de få andet steds

Jeg har desværre ikke en magisk kanin I kan trække op af hatten, jeg kender heller ikke nok til situation og hvad der er blevet gjort og om det er overhovedet kan gøres mere, det er jo uendelig svært at smide folk ud fra folkeskolen...
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#5 inflector 19 år siden

Og inden jeg træder alt for mange over tæerne, så findes der da heldigvis rigtig mange forældre der gør et fremragende stykke arbejde :)
Gravatar

#6 filmz-Scarface 19 år siden

Men hvad gør de f.eks. i gymnasiet hvis en elev opfører sig flabet? Bliver vedkommende så bortvist?
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#7 inflector 19 år siden

#6 det formoder jeg, men i sidste ende er det jo ris til egen røv, man skal nok ikke regne med særligt fede karakterer, hvis man sviner læren til fra man kommer til man går.

Problemet ved de værste elever i folkeskolen er at de som regel ikke kan forstå konsekvensen af f.eks. ikke at følge med og lave lektier og hvis de kan er de ligeglade.
Gravatar

#8 filmz-Chemic 19 år siden

Forskellen er jo, at på gymnasiet har man selv valgt at gå der. Det har man ikke i folkeskolen. Samtidig med at størstedelen i gymnasiet (bemærk: STØRSTEDELEN) er mere modne, så er der en del mere selvjustits.

Jeg er pt. lærerstuderende på 2. år og det er desværre ikke disse emner vi bliver så meget undervist i... :oS
"When people ask me if I went to film school I tell them, 'no, I went to films.'" -QT
Gravatar

#9 filmz-Bruce 19 år siden

#4 Helt enig!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 chandler75 19 år siden

Der er kolossal forskel på 8. klasse og gymnasiet.

Da jeg gik i 8. var vi en meget lille klasse på 8-9 elever (fordi de "pæne" elever var gået ud, fordi klassen fungerede dårligere og dårligere), men alligevel var der meget uro og en dårlig stemning - jeg kan huske, at klasselærinden kastede et glas vand i hovedet på en urolig dreng. Det var så slemt, at hun på et tidspunkt ville have videoovervågning på klassens 8-9 elever, som hun så ville have en psykolog til at se igennem. Det gik forældrene dog ikke med til. I 9. klasse blev vi så slået sammen med parallelklassen, og så gik det bedre.

Året efter, i 1.g, var det helt anderledes. Som det er sagt er det jo en frivillig uddannelse, og de unge der stadig ikke er modne nok eller alligevel ikke passer til gymnasiet, falder hurtigt fra. I stedet for at møde op og være urolig i timerne, pjækker de i stedet og dropper til sidst ud eller bliver smidt ud. Der kan stadig være uro i en klasse, men det er som regel tøsernes småfnidren og ikke larmende drenge, og så kan læren bede dem om at gå uden for døren i en 20 minutters tid og fnise af, så skulle problemet være løst.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: