#140: Jeg synes personligt det er helt fair at sammenligne 2G 360-spil med 1G PS3-spil, netop fordi det er hvad der er på markedet lige nu. På samme måde ville det være helt fair at sammenligne PS3-spil med N64-spil, hvis den var kommet på gaden i går (jaja, dårlig sammenligning).
Det er da lidt ligemeget om det er hvad der er på markedet lige nu. Man sammenligner da heller ikke grafikken i en PSP med grafikken i en PS3 blot fordi de begge er på markedet lige nu.
Sagen er jo den at Xbox 360 og PS3 er sådan ca lige stærke og kan det samme. Forskellen er dog at spiludviklerne har haft et år ekstra til at finde ud af hvordan de skal tilpasse deres kode til Xbox 360 end til PS3. Derfor vil de første spil til konsollerne næppe vise konsollens ydeevne. Dette ses jo også tydeligt på f.eks. spil til PS2. Disse er også meget flottere end de første spil der udkom til konsollen. Xbox 360 og PS3 er dog 2 meget forskellige konsoller at skrive kode til, så det handler ikke bare om at overføre den ene kode til den anden. Ved PS3'en skal udviklerne f.eks. først lige finde ud af hvordan de bedst muligt udnytter Cell processorens kraft.
Ja det er jeg fuldstændig klar over :) Men nu er PSP'en jo heller ikke lanceret som en direkte konkurrent til hverken 360 eller PS3. Pointen er, at hvis PS3'en vil konkurrere med 360'eren, og påstå den er en bedre maskine, så er det også fuldstændig rimeligt at sammenligne de spil der kommer på markedet nu til de 2.
Det vil ikke være rimeligt at sammenligne et 360-spil fra november 2005 med en PS3-spil fra november 2008, men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006. I hvert fald hvis PS3 vil kalde sig en konkurrent til 360. Hvis spillene ikke er ligeså gode/flotte som på 360, så kan man da ikke blot kaste det hen med "se om 3 år, så er PS3-spillene flottere end 360-spillene er nu..."
Hmm... ok... men du kommer ikke rigtigt med argumenter.
"Det vil ikke være rimeligt at sammenligne et 360-spil fra november 2005 med en PS3-spil fra november 2008..."
Med mindre du mener "2006" i stedet for "2008" er dette jo netop min pointe. At sammenligne et spil (til 360) der kom sammen med releasen af Xbox 360 i november 2005 med et spil (til PS3) der kommer 2 år efter releasen af PS3 vil ikke være rimeligt. Ligeledes ville det jo heller ikke være rimeligt at sammenligne et spil den anden vej rundt... som jeg allerede har forklaret.
"...men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006"
Ok... men hvorfor er det det? Forklar venligst hvad der gør det fair, for jeg forstår det ikke rigtigt.
Man kan jo ikke sammenligne spil på samme måde som man gør det ved dem til en PC. Her giver det mening at sammenligne spillene da teknologien har udviklet sig, da der er kommet noget nyt hardware og software der gør det muligt at få spillene til at se pænere ud end nogensinde før. Udviklerne kan her sådan set (i teorien) være ligeglade med hvad systemkravene er.... hvis folk ønsker at spille det, må de bare købe noget nyere hardware. Sådan er det jo slet ikke ved konsoller.
Xbox 360 er nøjagtig den samme nu idag som den var ved sin release i 2005... både m.h.t. til hardware og software. Den har altså stadig samme begrænsninger og muligheder som for et år siden. Intet har ændret sig (pånær et par bug-fixes)! Den eneste grund til at nogle spil er pænere til 360'eren idag end for et år siden, er at udviklerne har fundet ud af hvordan de skal kode deres spil indenfor de begrænsninger Microsoft har fastlagt. Hvorfor tror du ellers at spillene til Xbxo 360 ser bedre ud idag end de gjorde for et år siden?
Skulle man sammenligne Xbxo 360 og PS3 (som jeg tror du gerne vil), burde man se på ydeevnen, hardwaren, tilslutningsmulighederne, onlinefunktionerne, støjniveauet o.s.v.
Jeg tror ikke på at udviklerne allerede nu har fundet ud af hvordan de får det maksimale ud af next gen konsollerne. De lærer jo med tiden at tilpasse deres værktøjer efter hvordan konsoller beregner koden.
"Med mindre du mener "2006" i stedet for "2008" er dette jo netop min pointe. At sammenligne et spil (til 360) der kom sammen med releasen af Xbox 360 i november 2005 med et spil (til PS3) der kommer 2 år efter releasen af PS3 vil ikke være rimeligt."
Jeg mente skam 2008, for at understrege, at spillene ikke er udgivet samtidig.
""...men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006"
Ok... men hvorfor er det det? Forklar venligst hvad der gør det fair, for jeg forstår det ikke rigtigt."
Fordi PS3 og 360 er direkte konkurrenter på markedet lige nu, mener jeg det er helt rimeligt at sammenligne de spil der kommer nu! Jeg forstår ikke det er så svært at forstå, og jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal forklare det anderledes.
Lad mig spørge på en anden måde: Synes du heller ikke det er fair at sammenligne PS3- og Wii-spil? Og dit svar er sikkert nej, så hvorfor ikke?
"Jeg tror ikke på at udviklerne allerede nu har fundet ud af hvordan de får det maksimale ud af next gen konsollerne. De lærer jo med tiden at tilpasse deres værktøjer efter hvordan konsoller beregner koden."
Det er vi jo slet ikke uenige i, og selv en idiot kan indse det. Sådan har det altid været med konsoller, og sådan bliver det ved med at være.
Sidste forsøg: På markedet er nu 3 såkaldt nextgen-konsoller: Wii, PS3 og 360. Hvis jeg skulle ud og beslutte mig for at købe en af dem, vil jeg sammenligne dem på alle leder og kanter (hvordan er controlleren, hvordan er online-services, hvor meget larmer den, men vigtigst af alt: hvilke spil er tilgængelige, og hvor gode er de). Fsva. udnyttelse af hardwaren har 360 helt klart en fordel, fordi udviklerne har 1 års forspring. Men det gør da ikke, at jeg som forbruger ikke kan sammenligne den med de andre konsoller og deres spil, og vælge den konsol der i mine øjne 'vinder'?
Vi kan godt blive enige om, at man ikke på basis af en sammenligning af spil der udkommer lige nu til hhv. PS3 og 360 kan sige, at fx. 360 er den grafisk bedste (eller i det hele taget den bedste konsol i længden), men en sammenligning er i mine øjne stadig som forbruger fuldstændig rimelig, idet det er nu jeg skal købe en konsol, og ikke om 5 år.
Men lad det bare ligge, jeg regner ikke med vi bliver enige.
Hvis du mener jeg skal lade det ligge, bør du jo ikke stille mig spørgsmål. Desuden var jo dig der startede med at kommentere mit indlæg og ikke omvendt.
Men du siger at det ikke er rimeligt at sammenligne spil der ikke har ens releasedato. Er det korrekt forstået? Det var ligesom pointen med dit 2006 vs 2008 eksempel, ikke? Spil med samme releasedato for både PS3 og 360 er der endnu ikke kommet mange af... kan du nævne nogen?
Du siger PS3 og 360 er direkte konkurrenter. Enig. Men hvad gør dem til konkurrenter? Det mener jeg er hardwarens ydeevne. Derfor giver det heller ikke nogen mening at sammenligne med Wii (svar på dit spørgsmål). Hvorfor kan man så endnu ikke sammenligne spillene på 360 og PS3? Fordi de ikke har lært at udnytte hardwaren på PS3'en. Derfor giver det et skævt billede af hvad de 2 konsoller kan yde hver især.
Så siger du at: ".... udnyttelse af hardwaren har 360 helt klart en fordel, fordi udviklerne har 1 års forspring. Men det gør da ikke, at jeg som forbruger ikke kan sammenligne den med de andre konsoller og deres spil, og vælge den konsol der i mine øjne 'vinder'?..." Enig (hvis du indsætter et "udvalg af" foran "spil") ... men selve konsollen er jo heller ikke emnet. Emnet er sammenligningen af et 1.gen spil med et 2.gen spil. Det virker som om du prøver at drejet emnet, så det kommer til at lyde at jeg siger man ikke kan sammenligne 360 med PS3. Det kan man godt. Men det er som sagt heller ikke emnet.
#151 elwood 19 år siden
se evt. Her
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#152 McPeter 19 år siden
Troede nu at MMOs er multiplayerspil? Så med sølv kan man altså se sine venner online men ikke spille med dem... mærkeligt...
Hvor meget koster sådan et guldvaskekort?
#153 myggen 19 år siden
#154 elwood 19 år siden
Den har jeg da ikke hørt om, hvad kan den af seje ting, har hørt om noget Mario64 ?
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#155 myggen 19 år siden
#156 Corgan 19 år siden
#153:
Det er da lidt ligemeget om det er hvad der er på markedet lige nu. Man sammenligner da heller ikke grafikken i en PSP med grafikken i en PS3 blot fordi de begge er på markedet lige nu.
Sagen er jo den at Xbox 360 og PS3 er sådan ca lige stærke og kan det samme. Forskellen er dog at spiludviklerne har haft et år ekstra til at finde ud af hvordan de skal tilpasse deres kode til Xbox 360 end til PS3. Derfor vil de første spil til konsollerne næppe vise konsollens ydeevne. Dette ses jo også tydeligt på f.eks. spil til PS2. Disse er også meget flottere end de første spil der udkom til konsollen.
Xbox 360 og PS3 er dog 2 meget forskellige konsoller at skrive kode til, så det handler ikke bare om at overføre den ene kode til den anden. Ved PS3'en skal udviklerne f.eks. først lige finde ud af hvordan de bedst muligt udnytter Cell processorens kraft.
#157 myggen 19 år siden
Det vil ikke være rimeligt at sammenligne et 360-spil fra november 2005 med en PS3-spil fra november 2008, men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006. I hvert fald hvis PS3 vil kalde sig en konkurrent til 360. Hvis spillene ikke er ligeså gode/flotte som på 360, så kan man da ikke blot kaste det hen med "se om 3 år, så er PS3-spillene flottere end 360-spillene er nu..."
#158 Corgan 19 år siden
#157:
Hmm... ok... men du kommer ikke rigtigt med argumenter.
"Det vil ikke være rimeligt at sammenligne et 360-spil fra november 2005 med en PS3-spil fra november 2008..."
Med mindre du mener "2006" i stedet for "2008" er dette jo netop min pointe. At sammenligne et spil (til 360) der kom sammen med releasen af Xbox 360 i november 2005 med et spil (til PS3) der kommer 2 år efter releasen af PS3 vil ikke være rimeligt.
Ligeledes ville det jo heller ikke være rimeligt at sammenligne et spil den anden vej rundt... som jeg allerede har forklaret.
"...men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006"
Ok... men hvorfor er det det? Forklar venligst hvad der gør det fair, for jeg forstår det ikke rigtigt.
Man kan jo ikke sammenligne spil på samme måde som man gør det ved dem til en PC. Her giver det mening at sammenligne spillene da teknologien har udviklet sig, da der er kommet noget nyt hardware og software der gør det muligt at få spillene til at se pænere ud end nogensinde før. Udviklerne kan her sådan set (i teorien) være ligeglade med hvad systemkravene er.... hvis folk ønsker at spille det, må de bare købe noget nyere hardware.
Sådan er det jo slet ikke ved konsoller.
Xbox 360 er nøjagtig den samme nu idag som den var ved sin release i 2005... både m.h.t. til hardware og software. Den har altså stadig samme begrænsninger og muligheder som for et år siden. Intet har ændret sig (pånær et par bug-fixes)!
Den eneste grund til at nogle spil er pænere til 360'eren idag end for et år siden, er at udviklerne har fundet ud af hvordan de skal kode deres spil indenfor de begrænsninger Microsoft har fastlagt.
Hvorfor tror du ellers at spillene til Xbxo 360 ser bedre ud idag end de gjorde for et år siden?
Skulle man sammenligne Xbxo 360 og PS3 (som jeg tror du gerne vil), burde man se på ydeevnen, hardwaren, tilslutningsmulighederne, onlinefunktionerne, støjniveauet o.s.v.
Jeg tror ikke på at udviklerne allerede nu har fundet ud af hvordan de får det maksimale ud af next gen konsollerne. De lærer jo med tiden at tilpasse deres værktøjer efter hvordan konsoller beregner koden.
#159 myggen 19 år siden
Jeg mente skam 2008, for at understrege, at spillene ikke er udgivet samtidig.
""...men det er da helt fair at sammenligne et PS3-spil fra november 2006 med et 360-spil fra november 2006"
Ok... men hvorfor er det det? Forklar venligst hvad der gør det fair, for jeg forstår det ikke rigtigt."
Fordi PS3 og 360 er direkte konkurrenter på markedet lige nu, mener jeg det er helt rimeligt at sammenligne de spil der kommer nu! Jeg forstår ikke det er så svært at forstå, og jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal forklare det anderledes.
Lad mig spørge på en anden måde: Synes du heller ikke det er fair at sammenligne PS3- og Wii-spil? Og dit svar er sikkert nej, så hvorfor ikke?
"Jeg tror ikke på at udviklerne allerede nu har fundet ud af hvordan de får det maksimale ud af next gen konsollerne. De lærer jo med tiden at tilpasse deres værktøjer efter hvordan konsoller beregner koden."
Det er vi jo slet ikke uenige i, og selv en idiot kan indse det. Sådan har det altid været med konsoller, og sådan bliver det ved med at være.
Sidste forsøg: På markedet er nu 3 såkaldt nextgen-konsoller: Wii, PS3 og 360. Hvis jeg skulle ud og beslutte mig for at købe en af dem, vil jeg sammenligne dem på alle leder og kanter (hvordan er controlleren, hvordan er online-services, hvor meget larmer den, men vigtigst af alt: hvilke spil er tilgængelige, og hvor gode er de). Fsva. udnyttelse af hardwaren har 360 helt klart en fordel, fordi udviklerne har 1 års forspring. Men det gør da ikke, at jeg som forbruger ikke kan sammenligne den med de andre konsoller og deres spil, og vælge den konsol der i mine øjne 'vinder'?
Vi kan godt blive enige om, at man ikke på basis af en sammenligning af spil der udkommer lige nu til hhv. PS3 og 360 kan sige, at fx. 360 er den grafisk bedste (eller i det hele taget den bedste konsol i længden), men en sammenligning er i mine øjne stadig som forbruger fuldstændig rimelig, idet det er nu jeg skal købe en konsol, og ikke om 5 år.
Men lad det bare ligge, jeg regner ikke med vi bliver enige.
#160 Corgan 19 år siden
Hvis du mener jeg skal lade det ligge, bør du jo ikke stille mig spørgsmål. Desuden var jo dig der startede med at kommentere mit indlæg og ikke omvendt.
Men du siger at det ikke er rimeligt at sammenligne spil der ikke har ens releasedato. Er det korrekt forstået? Det var ligesom pointen med dit 2006 vs 2008 eksempel, ikke?
Spil med samme releasedato for både PS3 og 360 er der endnu ikke kommet mange af... kan du nævne nogen?
Du siger PS3 og 360 er direkte konkurrenter. Enig. Men hvad gør dem til konkurrenter? Det mener jeg er hardwarens ydeevne. Derfor giver det heller ikke nogen mening at sammenligne med Wii (svar på dit spørgsmål).
Hvorfor kan man så endnu ikke sammenligne spillene på 360 og PS3? Fordi de ikke har lært at udnytte hardwaren på PS3'en. Derfor giver det et skævt billede af hvad de 2 konsoller kan yde hver især.
Så siger du at: ".... udnyttelse af hardwaren har 360 helt klart en fordel, fordi udviklerne har 1 års forspring. Men det gør da ikke, at jeg som forbruger ikke kan sammenligne den med de andre konsoller og deres spil, og vælge den konsol der i mine øjne 'vinder'?..."
Enig (hvis du indsætter et "udvalg af" foran "spil") ... men selve konsollen er jo heller ikke emnet. Emnet er sammenligningen af et 1.gen spil med et 2.gen spil. Det virker som om du prøver at drejet emnet, så det kommer til at lyde at jeg siger man ikke kan sammenligne 360 med PS3. Det kan man godt. Men det er som sagt heller ikke emnet.