Men er meningen ikke at det skal vise uforgængelig kultur fra Danmark? Det kan vel kun tage udgangspunkt i det vi lige nu ser som uforgængeligt? Fx. er Gasolin representeret i musikken, men det er vel fordi det er lidt "oppe i tiden" at synes Gas er fedt, generation og ny restaureret udgave af alle deres albums taget i betragtning.. Men hvorfor Lars Trier er på filmlisten kan til min død undre mig. Og Idioterne??? Helt ærligt, så har vi da større "filmkunst" end det... Hvad med Den Store Badedag eller De Frigjorte? Idioterne... En flok der leger spassere... Way, det er kunst..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#12 Der er helt sikkert mere nutidig kunst i kanonen end hvad godt er. Værker som måske om 10-20 år er uinteressante eller bare ikke stod "tidens tand". Samtidig har vi ældre værker, som vi ved "holder", ellers var de ikke ældre og stadig husket.
Jeg havde aldrig valgt mere end et Dreyer værk på listen, uanset hans store betydning. Jeg havde personligt valgt "Riget" istedet for "Idioterne" (med mindre det var dokumentaren "Idioten" om Von Trier). Derudover havde jeg valgt "Café Paradis" og "Harry og Kammertjeneren" istedet for "Du skal ære din hustru" og "Bennys Badekar".
Vil ikke ind på andre kategorier, som også indeholder tvivlsomme valg fremfor nogle andre (hvor er Kronborg og er Anders And dansk?). Men igen, der vil aldrig blive enighed her og jeg ser det som en god udvikling, at der trods alt sker noget og at det sætter en debat igang. Jeg ser ikke kanon'erne som statiske, men som godt kan ændre sig undervejs bl.a. vha. debat. Og hvis det kan give børn og unge i skolerne noget viden indenfor forskellige grene af dansk kultur, ja så kan jeg kun bifalde projektet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
hvorfor 2 dogme film? Er én ikke rigeligt, og hvor er "Krummerne"; Selvfølgelig er det ikke stor film/bog-kust, men det er dansk. Måske skulle man havde overvejet "huset på Christianshavn", eller "Olsenbanden", frem for nogen af filmende. Personligt syntes jeg dog listen er okay(lidt "højkulturel(negativt set)", men okay), og glæder mig over at "Bennys badekar er kommet med" MHT børne-"delen"(nu jeg er igang med utilkfredsheden over kanonen), så må jeg spørge;"hvor er Super Karla", og hvorfor Carl barks? Mht til musik, syntes jeg musikken er lidt "gammel", og så mangler "I Danmark er jeg født".
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?" "To do whatever you tell me drill sergeant!" "God dammit, Gump! You a god damn genius.
Jeg mener nu ikke at man kan sige at Gasolin er repræsenteret, bare fordi man har smidt deres albums på gaden igen. :)
Der er jo masser af kunstnere som får genudgivet deres albums fra 70'erne og tidligere, som ikke i den grad råsælger som Gasolin gør.. hvilket jo også har vist sig tidligere. Da man udgav deres opsamling og live-cd for 5-10 år siden, solgte de jo også helt vildt og blev ved med at sælge i et godt stykke tid frem.
Så umiddelbart tyder det jo på at Gasolin er mere end bare noget der er oppe i tiden. Jeg tror ikke at der er mange mennesker i danmark som ikke kan synge med på en stor del af deres sange og der er helt sikkert ikke ret mange rockmusikere i danmark, som synger på dansk, som ikke er blevet påvirket på en eller anden måde af Gasolin. :)
- meget enig med hensyn til Gasolin. Det er ikke et band der bare lige er oppe i tiden. Larsen har skrevet nogen af de mest betydningsfulde sange i danmark. Som f.eks "kvinde min" som blev valgt til den bedst / mest populære sang i DK af alle.
Med hensyn til Anders And, så tror jeg det er valgt grundet den dansker tegner Karl Barks (barx??) som har haft stor betydning for Anders And universet. (andeby osv.)
Jeg har ikke hørt argumentationen om anders And, men mon ikke det er fordi han i DK er den mest populære figur fra Andeby. Mickey Mouse er jo den mest populære alle andre steder. Men her i DK elsker vi den altid uheldige og temperamentsfulde and i matrostøj... Den ultimative antihelt.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
#11 PredatorX 19 år siden
#12 davenport 19 år siden
Det kan vel kun tage udgangspunkt i det vi lige nu ser som uforgængeligt? Fx. er Gasolin representeret i musikken, men det er vel fordi det er lidt "oppe i tiden" at synes Gas er fedt, generation og ny restaureret udgave af alle deres albums taget i betragtning..
Men hvorfor Lars Trier er på filmlisten kan til min død undre mig. Og Idioterne??? Helt ærligt, så har vi da større "filmkunst" end det... Hvad med Den Store Badedag eller De Frigjorte? Idioterne... En flok der leger spassere... Way, det er kunst..
#13 filmz-Bruce 19 år siden
Jeg havde aldrig valgt mere end et Dreyer værk på listen, uanset hans store betydning. Jeg havde personligt valgt "Riget" istedet for "Idioterne" (med mindre det var dokumentaren "Idioten" om Von Trier). Derudover havde jeg valgt "Café Paradis" og "Harry og Kammertjeneren" istedet for "Du skal ære din hustru" og "Bennys Badekar".
Vil ikke ind på andre kategorier, som også indeholder tvivlsomme valg fremfor nogle andre (hvor er Kronborg og er Anders And dansk?). Men igen, der vil aldrig blive enighed her og jeg ser det som en god udvikling, at der trods alt sker noget og at det sætter en debat igang. Jeg ser ikke kanon'erne som statiske, men som godt kan ændre sig undervejs bl.a. vha. debat. Og hvis det kan give børn og unge i skolerne noget viden indenfor forskellige grene af dansk kultur, ja så kan jeg kun bifalde projektet.
#14 enfilmnørd 19 år siden
Måske skulle man havde overvejet "huset på Christianshavn", eller "Olsenbanden", frem for nogen af filmende.
Personligt syntes jeg dog listen er okay(lidt "højkulturel(negativt set)", men okay), og glæder mig over at "Bennys badekar er kommet med"
MHT børne-"delen"(nu jeg er igang med utilkfredsheden over kanonen), så må jeg spørge;"hvor er Super Karla", og hvorfor Carl barks?
Mht til musik, syntes jeg musikken er lidt "gammel", og så mangler "I Danmark er jeg født".
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#15 filmz-Kadann 19 år siden
Jeg mener nu ikke at man kan sige at Gasolin er repræsenteret, bare fordi man har smidt deres albums på gaden igen. :)
Der er jo masser af kunstnere som får genudgivet deres albums fra 70'erne og tidligere, som ikke i den grad råsælger som Gasolin gør.. hvilket jo også har vist sig tidligere. Da man udgav deres opsamling og live-cd for 5-10 år siden, solgte de jo også helt vildt og blev ved med at sælge i et godt stykke tid frem.
Så umiddelbart tyder det jo på at Gasolin er mere end bare noget der er oppe i tiden. Jeg tror ikke at der er mange mennesker i danmark som ikke kan synge med på en stor del af deres sange og der er helt sikkert ikke ret mange rockmusikere i danmark, som synger på dansk, som ikke er blevet påvirket på en eller anden måde af Gasolin. :)
#16 filmz-Dennis 19 år siden
- meget enig med hensyn til Gasolin. Det er ikke et band der bare lige er oppe i tiden. Larsen har skrevet nogen af de mest betydningsfulde sange i danmark. Som f.eks "kvinde min" som blev valgt til den bedst / mest populære sang i DK af alle.
Med hensyn til Anders And, så tror jeg det er valgt grundet den dansker tegner Karl Barks (barx??) som har haft stor betydning for Anders And universet. (andeby osv.)
#17 davenport 19 år siden
#18 filmz-vassago 19 år siden
#19 filmz-Bruce 19 år siden
#20 tiny 19 år siden