Jeg synes det er til grin, at der skal sidde nogle "kloge hoveder" og bestemme hvilke film der er bedre end andre, og hvilke der siger mest om den danske kultur. Og at Susanne Bier er med i komiteen, gør det imo slet ikke bedre! Men hvad siger I til den?
Jeg synes det er fedt! Ingen tvivl om, at det er smag og behag og nogen vil blive sure over, at det og det værk sættes over et andet og så videre. Men måske det kan være med til at gøre nogle interesserede for nogle danske værker indenfor film, litteratur, musik, som ellers ville være "lykkeligt" uvidende herom. Og måske det vil blive lettere at promovere Danmark i udlandet, hvis man laver samlede koordinerede indsatser, som derefter åbner op for kendskab til andre værker udenfor "kulturkanonen".
Det kan da i længden, kun være bonus og kirsebær på flødeskummet.
Go for it.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Der er jo ingen tvivl om, at nogle ved mere om - i dette tilfælde - film end andre, og det ER kloge hoveder, der sidder på skuldrene af de personer, kanonudvalget repræsenterer. Det er mennesker, der på den ene eller anden facon har gjort film til deres levevej, og jeg har stor respekt for disse menneskers indblik i filmens verden.
Desuden er listen yderst fin, jeg kender dog ikke "Soldaten og Jenny" - måske den (sammen med Dreyers film) udkommer i en lækker, restaureret udgave. Det ville være lækkert!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Og synes listen er et flot udvalg af super danske film. Jeg ville da gerne have set "La Passion de Jeanne d'Arc" og "Martha" på listen, men man kan jo ikke få alt ;)
Fra BT: Til august udsendes kanonen som klassesæt til landets skoler, handelsskoler og gymnasier. I maj kommer en hjemmeside med materiale om kanonen og links. Kanonen vil også være at finde på landets biblioteker.
Suverænt, at børn skal "terpe" de film og nok debatere dem. Gid det var sket da jeg gik i skole :(
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 filmz-JuuL 19 år siden
lige her
Jeg synes det er til grin, at der skal sidde nogle "kloge hoveder" og bestemme hvilke film der er bedre end andre, og hvilke der siger mest om den danske kultur. Og at Susanne Bier er med i komiteen, gør det imo slet ikke bedre!
Men hvad siger I til den?
#2 danschier.dk 19 år siden
#3 mr gaijin 19 år siden
#4 filmz-Bruce 19 år siden
Det kan da i længden, kun være bonus og kirsebær på flødeskummet.
Go for it.
#5 Yoda 19 år siden
Jeg har støttet projektet fra første færd!
Der er jo ingen tvivl om, at nogle ved mere om - i dette tilfælde - film end andre, og det ER kloge hoveder, der sidder på skuldrene af de personer, kanonudvalget repræsenterer. Det er mennesker, der på den ene eller anden facon har gjort film til deres levevej, og jeg har stor respekt for disse menneskers indblik i filmens verden.
Desuden er listen yderst fin, jeg kender dog ikke "Soldaten og Jenny" - måske den (sammen med Dreyers film) udkommer i en lækker, restaureret udgave. Det ville være lækkert!
#6 filmz-Bruce 19 år siden
Fra BT:
Til august udsendes kanonen som klassesæt til landets skoler, handelsskoler og gymnasier. I maj kommer en hjemmeside med materiale om kanonen og links. Kanonen vil også være at finde på landets biblioteker.
Suverænt, at børn skal "terpe" de film og nok debatere dem. Gid det var sket da jeg gik i skole :(
#7 mr gaijin 19 år siden
#8 inflector 19 år siden
#9 PredatorX 19 år siden
#10 filmz-Bruce 19 år siden