Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

Aha og tak for svaret. Jeg har faktisk set alle hans film og genset enkelte også. Modsat mange andre, vil jeg nok pege på Ivans Barndom som hans bedste. Måske fordi det er hans mest simple og mindst tunge. Stalker kan anbefales. Nostalghia var jeg ikke vild med. Heller ikke Rublev. Men se du bare de manglende titler alligevel og vend tilbage.
Gravatar

#12 the_paki_don 11 år siden

#10 (som svar på #11)

Ja, og kom ikke tilbage før du har gjort det! :P

Mit bud:

Halvdelen af ethvert Michael Bublé album
Gravatar

#13 Muldgraver 11 år siden

Der er jeg enig med de mange andre. Jeg synes dog stadig det er en meget flot film.

Hvorfor kunne du ikke lide Andrej Rublev?

Jeg har egentlig set en del af Stalker, men sådan at jeg undertiden sov, og således vekslede mellem film og drøm... det var en ret fed oplevelse, og jeg har lidt på fornemmelse Stalker er god til en sådan oplevelse. Men det giver naturligvis en ret begrænset udgave af selve filmen.

Ak, for sent.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#14 BN 11 år siden

At udvælge det, man personligt betragter som kunstens syv underværker, er en svær opgave; især fordi man skal vælge enkelte værker, og ikke en kunstner generelt.

Hvis jeg indenfor musik skal pege på de syv største kunstnere, vil jeg pege på følgende (i ikke-prioriteret rækkefølge):

Wolfgang Amadeus Mozart
Johann Strauss den Yngre
John Barry
Frank Sinatra
Elvis Presley (primært perioden 1960-1966)
Pink Floyd
Enya

Og hvis jeg skal pege på de største og mest originale eller ultimative værker indenfor filmkunsten, er jeg nødt til at gøre det ud fra genre og samtidig overskride antallet 7:

eksistentielt drama: The Tree of Life (Terrence Malick)

fantasy/eventyr: The Lord of the Rings Trilogy Extended Edition (Peter Jackson)

science fiction: 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)

western: Dances With Wolves (Kevin Costner) + Unforgiven (Clint Eastwood) + The Last of the Mohicans (Michael Mann)

sci-fi eventyr: The Star Wars Saga (ep. 1-6) (George Lucas - jo, det ER hans værk!)

thriller: North by Northwest (Alfred Hitchcock)

action: The Bourne Trilogy (Doug Liman/Paul Greengrass)

krimi-drama: Heat (Michael Mann)

(anti-)krigsfilm: Saving Private Ryan (Steven Spielberg) + Apocalypse Now (Francis Ford Coppola)

gangsterfilm: The Godfather 1 & 2 + Once Upon a Time in America

komedie: The Awful Truth (Leo Mcarey)

romantisk film: A Room with a View (James Ivory)

superheltefilm: Batman Trilogy (Christopher Nolan)

biografisk film: Walk the Line (James Mangold)

musikfilm: Pink Floyd's The Wall (Alan Parker)

overnaturlig thriller: The Dead Zone (David Cronenberg)

satire: The Truman Show (Peter Weir)
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#15 the_paki_don 11 år siden

Snart bliver Pacific Rim dog tilføjet til alles tilsvarende lister.
Gravatar

#16 Ispep 11 år siden

Jeg kan lige smide nogle ratings på bordet. Der er lige nogle småjustering ift. nogle af filmene er genset:

Ivans Barndom 5/6
Spejlet 4/6
Stalker 4/6
Solaris 3/6
Offeret 3/6
Den Yderste Dom 2/6
Nostalghia 2/6

Muldgraver (13) skrev:
Hvorfor kunne du ikke lide Andrej Rublev

Jeg havde det lidt svært med den film. Jeg tror ens oplevelse vil variere ift. hvor meget indsigt man har til maleren, kunsten, kulturen o.s.v. Det er utvivlsomt en film der kræver hår på brystet og en stor portion tålmodighed, for at blive belønnet til fulde. Indimellem har tanken strejfet mig, om filmmediet og dets sprog, var den rette kunstart for manden? Nuvel, han er naturligvis en beundringsværdig instruktør, der med kraftfulde billeder/lyd altid fik inddraget seeren til både at se og lytte nøje efter detaljerne. Jeg er dog mindre begejstret for ham, når han kommer til ord/dialog. Her virker han ofte for ivrig, overlæsset og en smule klodset, når skuespillerne skal sige de mange filosofiske overvejelser, som ikke altid føles naturligt i følge mig - men det kommer vel an på om man anser hans film som værende film eller "kunst"?? Igen, oplevelsen vil variere herom. Til gengæld synes jeg en som Kubrick (eller Malick) var noget mere elegante, hvis jeg skulle drage en (god eller skidt, døm selv) sammenligning :0 Jeg vil dog alligevel sige, at Tarkovsky var en beundringsværdig instruktør, der havde kæmpestore ambitioner.

Muldgraver (13) skrev:
Jeg har egentlig set en del af Stalker, men sådan at jeg undertiden sov, og således vekslede mellem film og drøm..

Det skulle jeg prøve. Hov, sådan ser jeg da halvdelen af de film jeg midtvejs finder ud af er skod, og så er det vel passende man kan veksle mellem kedelig virkelighed og svedig drøm :0
Gravatar

#17 Kruse 11 år siden

Ispep (16) skrev:
Solaris 3/6

Blasphemy! :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18 Ispep 11 år siden

Jeg ratede den lidt højere første gang pga. dens fascinerede billeder, men ved andet forsøg fandt jeg den ufattelig træg og en smule klodset fortalt, men stadig masser af gode ideer, flotte billeder og stemninger. Jeg værdsætter den, men holder ikke af den. Hvad synes du om hans film, nu vi er her?
Gravatar

#19 Muldgraver 11 år siden

Hvilken kunstart ville du mene passede bedre til det, du fornemmer, han gerne vil udtrykke?

Din kritik er tankevækkende. Jeg har ikke selv tænkt over din indvending mod dialogerne, men synes generelt har de virket meget rimelige i forhold til hans måde at komponere på. Især hans måde at lade os erfare, samtide, udtide måske, med karaktererne synes jeg er formidabel, vi får et godt indblik i, hvorfor karaktererne tænker som de gør. Det mener jeg i øvrigt også Kubrick mestrer. Malick er lidt anderledes på det punkt, idet han som oftest snarere opløser tiden. Jeg vil dog ikke kunne sige, om det er fordi jeg betragter filmene som "film" eller "kunst", men måske jeg alligevel kan sige, at jeg efterfølgende vil betragte filmene som meget god kunst.

Men jeg får lyst til at se Tarkovskijs film med din kritik i mente.

Ispep (16) skrev:
Det skulle jeg prøve. Hov, sådan ser jeg da halvdelen af de film jeg midtvejs finder ud af er skod, og så er det vel passende man kan veksle mellem kedelig virkelighed og svedig drøm :0

Det fungerer bedst, eller rettere mest positivt, når man ser film, der er lidt syrede eller besynderlige. Jeg kunne forestille mig eks. Naked Lunch ; Fear and Loathing in Las Vegas ; The Blood of a Poet eller Cremaster 3 ville være ret gode til formålet.

Den form for flugt til drømmen i den kontekst du taler om, synes dog langt at foretrække.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#20 Kruse 11 år siden

Ispep (18) skrev:
Jeg værdsætter den, men holder ikke af den. Hvad synes du om hans film, nu vi er her?

Jeg mangler stadig nogle stykker af hans film, og en film som "Stalker" trænger til et gensyn. Men jeg vurdere dem nok nogenlunde sådan:

Solaris - 9/10
Stalker - 8/10
Den Yderste Dom - 8/10
Offret - 7-8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: