Gravatar

#11 davenport 13 år siden

Klart med hygge! Ultra-dansk!!
Hygge er udefinerbart. Det er noget med at tænde fyrfadslys når der kommer gæster, selvom det er midt på dagen og der er 30 grader udenfor, men også at ølbonge en kasse bajere med gutterne.
Man kan altid runde den slags af med "Det var sgu hyggeligt!"
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#12 Collateral 13 år siden

Grunden til jeg nævnte hygge, er egentlig fordi vi tilbage i folkeskolen havde besøg af en australier, som havde været udvekslingstuderende, eller noget lignende, her i landet. Han var så begyndt (x antal år senere) at rejse rundt i Danmark, og fortælle om hans oplevelse med landet i forhold til sit eget. Her nævnte han blandt andet hygge og definerede det blandt andet på den måde, at i Australien gik man på bar for at drikke, og i Danmark går er man ofte som udgangspunkt sammen med en vennegruppe, hvor man så eventuelt drikker. Det er nok en smule skarpt sat op, men jeg synes alligevel danskerne skal have noget positivt tilknyttet deres navn, og det er min oplevelse at der er rigtig mange i det her land, som stræber efter den her hygge, men på den rigtige måde. Man kan velsagtens sige at hygge handler om at nyde en bestemt aften eller situation rigtig meget. At der så er nogen som misbruger ordet, og med vold og magt insisterer på at "nu skal vi også hygge os" er en anden ting, og jo ikke ordets skyld som sådan.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#13 Highland Park 13 år siden

Det er en myte, at begrebet hygge skulle være forbeholdt dansk sprog og kultur. F.eks. har det tyske ord Gemütlichkeit fuldstændig samme betydning.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 Collateral 13 år siden

Highland Park (13) skrev:
Det er en myte, at begrebet hygge skulle være forbeholdt dansk sprog og kultur. F.eks. har det tyske ord Gemütlichkeit fuldstændig samme betydning.

Men min pointe er ikke desto mindre den samme.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#15 Highland Park 13 år siden

Så du tror ikke, at australiere er i stand til at nyde noget i høj grad?

Beklager, men jeg kan ikke følge dig.
Gravatar

#16 Collateral 13 år siden

Highland Park (15) skrev:
Så du tror ikke, at australiere er i stand til at nyde noget i høj grad?

Beklager, men jeg kan ikke følge dig.

Ej, men nu må du lige læse hvad der står. Foredragsholderen sagde det jeg skriver. Jeg forholder mig ikke til om det er rigtigt, jeg siger bare at hygge er en del af den danske mentalitet. Jeg er ikke ude på at vurdere hvorvidt andre folkeslag har lignende ting.
Gravatar

#17 Highland Park 13 år siden

Jeg har skam læst, hvad der står. :)

Collateral (16) skrev:
Jeg er ikke ude på at vurdere hvorvidt andre folkeslag har lignende ting.
Det er jeg klar over.
Gravatar

#18 Castanea 13 år siden

Kærlighedsklagende havfruesang.
Gravatar

#19 davenport 13 år siden

Tak for alle jeres gode indlæg. Jeg starter oplægget i morgen kl. 8. Det bliver orienteret mod gruppearbejde, og jeg håber det bliver vel modtaget.
Som regel arbejder vi mest med psykologiske ting, så det bliver rart at få noget samf ind i undervisningen :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#20 Popeye 13 år siden

Gruppearbejde.....
Et begreb dovne undervisere har fundet på !

Ironi er vist typisk dansk, og bruges meget i den danske humor. Man skal ihvert fald passe på med at bruge den i udlandet!
...and then some

Skriv ny kommentar: