Jeg skal til at starte et nyt modul om Sociale Ressourcer ift. omverden. Jeg vil starte op med at fortælle om Danmarks kendetegn ift. resten af verden, og hvad der gør at vi skiller os ud. Jeg starter med repræsentativt demokrati, og forklarer hvad det betyder.
Hvad synes i der adskiller os som de væsentligste ting?
Bare i stikord, det behøver ikke være en wall of text, bare som lidt inspiration til mig :)
pfh tak :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg snakkede faktisk med en ven om det i går, og jeg mener helt klart at den ene ting der adskiller os mest fra de fleste andre lande er filosofien om, at du ikke selv skal betale hvis du bliver syg - altså offentlig sygesikring der virker for alle.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Og i det ligger også at så længe det ikke er skidt, så er det godt. Jeg synes i hvert fald at der er en tendens til at vi danskere er glade for det vi har, men mere skeptiske omkring det vi kan få.
Og så er der jo hele janteloven. En "lov" som alle siger de ikke følger, men alligevel ligger i underbevidstheden hos de fleste. Der er en stor grad af misundelse på dem der klarer sig godt (læs: tjener mange penge). "De skal ikke tro de er bedre end os andre." Det gælder især sådan en som AP Møller.
I forhold til blandt andet USA er det stik modsat.
Du kan stort set ringe eller skrive til enhver byråds-politikker og en del folketingsmedlemmer. Ved indmeldelse i politisk parti kan du blive hørt og ofte tale direkte med folketingpolitikkere/ministre. Du kan møde dem i brugsen. Du kan se dem cykle på arbejde. Sidst men ikke mindst kan du stå side om side med en forsvarsminister til en demonstration i KBH.
Det er nogle af de fantastiske ting ved det danske folkestyre som skal værnes om og beskyttes.
HYGGE. Jeg er blevet bildt ind at udtrykket ikke rigtig eksisterer særlig mange andre steder, og jeg synes mentaliteten der ligger i det der med at vi godt kan lide at hygge os sammen med andre mennesker er en dejlig kvalitet.
Dette forslag omhandler mere mentalitet, og ligger måske langt fra dit udgangspunkt, men det var hvad der faldt mig ind.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#9 Hygge er da set fra mit synspunkt en kæmpe social ressource. Går jo næsten Yin/Yang med stress. Tror Davenport er pænt enig
Er COZY ikke ret meget hen af hygge, ved godt det ikke dækker 100% min definition på hygge, men nu er det jo også ret individuelt hvad hygge er. Camping er jo på ingen måde hyggeligt, nærmere stress 2.0
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
#1 davenport 13 år siden
Jeg starter med repræsentativt demokrati, og forklarer hvad det betyder.
Hvad synes i der adskiller os som de væsentligste ting?
Bare i stikord, det behøver ikke være en wall of text, bare som lidt inspiration til mig :)
pfh tak :)
#2 JannikAnd 13 år siden
#3 gi-jones 13 år siden
#4 Slettet Bruger [179322542] 13 år siden
Og så er der jo hele janteloven. En "lov" som alle siger de ikke følger, men alligevel ligger i underbevidstheden hos de fleste. Der er en stor grad af misundelse på dem der klarer sig godt (læs: tjener mange penge). "De skal ikke tro de er bedre end os andre." Det gælder især sådan en som AP Møller.
I forhold til blandt andet USA er det stik modsat.
#5 Muldgraver 13 år siden
#6 Nicki52 13 år siden
#7 Patriarch 13 år siden
Du kan stort set ringe eller skrive til enhver byråds-politikker og en del folketingsmedlemmer. Ved indmeldelse i politisk parti kan du blive hørt og ofte tale direkte med folketingpolitikkere/ministre. Du kan møde dem i brugsen. Du kan se dem cykle på arbejde. Sidst men ikke mindst kan du stå side om side med en forsvarsminister til en demonstration i KBH.
Det er nogle af de fantastiske ting ved det danske folkestyre som skal værnes om og beskyttes.
#8 Moog 13 år siden
43 - 80% (Nogle kalder sig ateister, andre agnostikere) (Zukerman)
Andre lidt lavere:
31% tror på en gud (Eurobarometer)
#9 Collateral 13 år siden
Dette forslag omhandler mere mentalitet, og ligger måske langt fra dit udgangspunkt, men det var hvad der faldt mig ind.
#10 HelmerJ 13 år siden
Er COZY ikke ret meget hen af hygge, ved godt det ikke dækker 100% min definition på hygge, men nu er det jo også ret individuelt hvad hygge er. Camping er jo på ingen måde hyggeligt, nærmere stress 2.0