#19 Sjældent selve uvidenheden. Om afsløringen af morderen er spændende hænger mere sammen med, hvordan scenen er opbygget. Der er naturligvis grænsetilfælde. F.eks. i "L.A. Confidential", hvor afsløringen har mere impact, hvis man ikke ved det.
Men der er det jo også selve udførslen, der får det til at virke mere end det er oplysningen i sig selv. Om det er den ene eller anden person, der står bag forbrydelsen er mig ret ligegyldigt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#21: Det kommer selvfølgelig an på den enkelte films udførsel, men for mig at se spiller uvidenhed i sig selv en stor rolle. Den kan være med til at skabe en fornemmelse af fare, utryghed og ulidelig spænding. Hvis jeg ser en film for første gang, vil min oplevelse klart blive farvet af, hvorvidt jeg på forhånd (læs: inden jeg ser filmen) kender morderens identitet eller ej.
Der er i øvrigt et interview med Haneke om Funny Games inde på youtube. Jeg har ikke set det hele, og det er muligt at der er spoilers, men det er indtil videre interessant. Han er for det meste interessant at lytte til [url= Games - part 1, de går op til 4[/url]
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Det Syvende Kontinent gav mig en knytnæve lige i fjæset, så det må være min favorit. Jeg har dog heller ikke set andet end den og Funny Games endnu, selvom jeg har en DVD-boks med ham... men tak for lige at bringe det på banen, jeg må se at få set noget mere fra hans hånd, da jeg bestemt også anser ham som et geni.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Hmmm interessant problemstilling. Jeg kan sagtens følge Braad Thomsen, for det er også "normalen", når jeg ser whodunnit film. Men alligevel kan der være film, som Benway også siger, hvor det er uvidenheden, som holder filmen gående. Der nævnes L.A. Confidential, men som samtidig har den kvalitet, at dem vil kunne ses og nydes igen og igen, selvom man kender afslutningen. At være uvidende er i denne sammenhæng dog et plus. Så er der for undertegnede The Usual Suspects, som lever højt på afsløringen til sidst, men som slet ikke har gensynets glæde efter første syn. Falder pladask til jorden mht. spænding anden gang. Det er absolut en instruktør kvalitet ikke at være afhængig af kendskabet til et plot twist.
The Third Man, er det da en overraskelse med Harry Lime, men de andre 10 gange man har set den, er nydelsen mindst ligeså stor, fordi man kan koncentrere sig om filmens detaljer på en anden måde.
I Hitchcocks The Rope ligger alle kortene på bordet fra start og det har ingen betydning at kende til plottet. Det er selve katten og musens leg med hinanden, som er det inciterende.
Så er der de film, hvor morderens identitet hurtigt bliver kendt, men hvor eksekveringen er et og alt. Den koreanske Chaser, som jeg har nydt fire gange for sit suveræne plot.
Men en alt eller intet generalisering kan man ikke trække ned over hovedet på alle film. Men hvorvidt en anmelder vil spoile eller ej, skal vedkommende da have lov til, blot der advares om spoileriet på forhånd.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg føler spoilers i anmeldelser er en ufattelig dårlig idé. Det er fuldkomment unødvendigt for at anmelde en film, og hvis det er en anmelder man i forvejen følger, eller blot en film man glæder sig til at se, er det ikke alle der kan modstå fristelsen - med spoiler warning eller ej. Anmeldere bør blot holde sig til at anmelde, og lade de irriterende brugere på imdb om spoilers.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#21 Benway 15 år siden
Men der er det jo også selve udførslen, der får det til at virke mere end det er oplysningen i sig selv. Om det er den ene eller anden person, der står bag forbrydelsen er mig ret ligegyldigt.
#22 Antlion 15 år siden
Du må hellere anskaffe dig Greenaways mesterværk, "The Draughtsman's Contract"?! :)
#23 Highland Park 15 år siden
#24 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#25 Highland Park 15 år siden
#24: Tak for advarslen. :)
#26 filmz-jonasgr 15 år siden
[url= Games - part 1, de går op til 4[/url]
'Cause I'm evil"
#27 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#28 Lord Beef Jerky 15 år siden
#29 filmz-Bruce 15 år siden
Hmmm interessant problemstilling. Jeg kan sagtens følge Braad Thomsen, for det er også "normalen", når jeg ser whodunnit film. Men alligevel kan der være film, som Benway også siger, hvor det er uvidenheden, som holder filmen gående. Der nævnes L.A. Confidential, men som samtidig har den kvalitet, at dem vil kunne ses og nydes igen og igen, selvom man kender afslutningen. At være uvidende er i denne sammenhæng dog et plus. Så er der for undertegnede The Usual Suspects, som lever højt på afsløringen til sidst, men som slet ikke har gensynets glæde efter første syn. Falder pladask til jorden mht. spænding anden gang. Det er absolut en instruktør kvalitet ikke at være afhængig af kendskabet til et plot twist.
The Third Man, er det da en overraskelse med Harry Lime, men de andre 10 gange man har set den, er nydelsen mindst ligeså stor, fordi man kan koncentrere sig om filmens detaljer på en anden måde.
I Hitchcocks The Rope ligger alle kortene på bordet fra start og det har ingen betydning at kende til plottet. Det er selve katten og musens leg med hinanden, som er det inciterende.
Så er der de film, hvor morderens identitet hurtigt bliver kendt, men hvor eksekveringen er et og alt. Den koreanske Chaser, som jeg har nydt fire gange for sit suveræne plot.
Men en alt eller intet generalisering kan man ikke trække ned over hovedet på alle film. Men hvorvidt en anmelder vil spoile eller ej, skal vedkommende da have lov til, blot der advares om spoileriet på forhånd.
#30 Lord Beef Jerky 15 år siden