Gravatar

#1 RasmusFL 15 år siden

Ja, her er altså endnu en tråd rettet mod en bestemt instruktør: Nemlig østrigske Michael Haneke

Jeg genså for et par dage siden 'Code Unknown' i cinemateket og var overvældet af dens kraft. Også hans tidligere film 'Funny Games' og 'Det syvende kontinent' har tidligere givet mig sådanne oplevelser.

Hvad synes i andre om denne - i mine øjne - mesterlige instruktør? Og hvilke af hans film foretrækker i?

(Jeg ser desuden p.t helt uhyggeligt meget frem til hans Guldpalme-vinder).
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#2 jessup 15 år siden

Jeg har ikke set alle hans film - The Paino Teacher og Bennys Video er umiddelbart mine favoritter med den mesterlige instruktør - især sidstnævnte. Code ukendt står også højt på listen.
This is just until June
Gravatar

#3 RasmusFL 15 år siden

'La Pianiste' har jeg selv stadig til gode, hvorimod jeg har set 'Bennys Video' - men betragter denne som én af hans mindre fantastiske. Filmens første 45 min. er fabelagtigt intense og følelsemæssigt nærgående, hvorimod plottet og pointen - ifølge mig - småt rinder ud gennem den resterende time. Filmen lægger stort set op til sin slutning i 50-60 min., og det virker utroligt langtrukkent i mine øjne.

'71 Fragmente...' er faktisk også en stærk og kraftfuld film. Dog nok den mest krævende og indesluttede af hans værker, jeg endnu har set.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg må desværre sige, at jeg er ignorant, hvad Haneke angår (og meget andet!)

Jeg har kun set Caché, som jeg synes var god, men ikke fik mig op af stolen. Funny Games, Der Siebente Kontinent og den nye Das Weisse Band bør jeg nok få set.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 jessup 15 år siden

Funny Games er i mine øjne den mest overvurderede af hans film men måske med den med mest bang for the buck.Ulvetider er nok den mest krævende og langsommelige jeg har set fra hans hånd.
This is just until June
Gravatar

#6 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg kan også rigtig godt lide ham. For mig er han en af de mest interessante instruktører lige nu. Og så kan jeg godt lide hans filosofi om, at han ikke altid har svarene og kan forklare sine film. Det er op til folk selv at komme med forklaringerne og deres er ligeså gode som hans. Så er der det med favoritten, hmm det kan jeg ikke lige give svar på. Jeg synes de på mange måder er forskellige og dermed svære at sammenligne. Det er dog krævende film. Umiddelbart er Funny Games nok den lettest tilgængelige, den er til gengæld grum på så mange måder og ikke umiddelbart en jeg vil se igen.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#7 RFriis 15 år siden

Også i mine øjne en særdeles interessant instruktør med mange seværdige og ikke mindst tankevækkende film på CV'et. Min personlige favorit er nok "Det syvende kontinent", men også "Funny Games", "Caché" og "71 fragments..." er stærke film. Jeg har dog hverken set "La Pianiste" eller "Code Uknown".
Gravatar

#8 Benway 15 år siden

Af dem jeg har set, kan jeg bedst lide "The Piano Teacher" og "Cache" – særlig førstnævnte. "Funny Games" har jeg et meget tvetydigt forhold til, på den ene siden synes jeg den er et klokkeklart mesterværk, på den anden side er der noget meget pubertært og umodent over den i forhold til hans andre film. Jeg har lidt det samme forhold til Noés "Irreversible". Seværdig det er den dog helt sikkert.

Jeg mangler at få set "Bennys video", hvilket sikkert er en fejl. Jeg mener at have læst, at den er en af Christan Braad Thomsons favoritter.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg kan se at jeg endnu ikke har set "The Piano Teacher", "Code Unknown" og "The Castle". Resten har jeg alle set for lang tid siden, med undtagelse af "Caché" så tror jeg vil se dem igen omend det bliver hårdt at gense "Benny's Video" og "Funny Games".
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#10 Antlion 15 år siden

Benway (8) skrev:
Jeg mangler at få set "Bennys video", hvilket sikkert er en fejl. Jeg mener at have læst, at den er en af Christan Braad Thomsons favoritter.

Den er også med i hans fremragende bog, "Drømmefilm - 100 af verdens bedste film".

Jeg mangler selv at se størstedelen af Hanekes filmografi, så jeg vil da også starte ud med at se trilogien: "Der siebente Kontinent", "Benny's Video" og "71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls". De to første installationer ser jeg meget frem til!

Skriv ny kommentar: