Gravatar

#11 Skeloboy 14 år siden

Skal da lige love for, at det er nogle fede film, der bliver lagt ud med :)

Sweet Smell of Succes
Battle of Algiers
Den Gode, Den Onde og Den Grusomme
Og Dunkirk-scenen fra Atonement er helt suveræn, et af de mest imponerende tracking shots ever
Gravatar

#12 McPeter 14 år siden

Scenen fra 'Once Upon a Time in America' hvor kameraet kører mod højre langs en bar og filmer igennem ruden, for derefter at køre baglæns henover en telefonboks og derefter køre ned og filme telefonboksen - har jeg altid synes var et mega blæret langt klip.

Kan desværre ikke finde det på youtube.

Og iøvrigt fra samme film, så synes jeg scenen hvor knægten sidder med flødeskumskagen på trappen og venter på et put er genial. Den måde hvor hans mission ændrer sig over de 5-10minutter er fantastisk. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#13 McPeter 14 år siden

#5 - wauw - fed scene. Har aldrig set Atonement - er den god?

Er ret tosset med den slags tracking shots. Andre gode eksempler:

The Copacabana Shot fra Goodfellas iøvrigt (starter ca. 2min inde i klippet):

Studie scenen fra Magnolia:

Children of Men har flere lange scener, både den klassiske bil-angrebs-screne:

samt 'Uprising'-scenen:

Også den efter min mening ganske udemærkede El Secreto de sus Ojos har en fed tracking scene med:

og så er der den klassiske åbnings-screne fra Hong Kong filmen Breaking News:
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#14 Kruse 14 år siden

Åbningssekvensen af Boogie Nights er også ret genial. Det er et langt tracking shot, som på bedste vis både præsenterer os for de forskellige karakterer og får etableret tidsperioden som filmen foregår i.

"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#15 Twister 14 år siden

SÅ vil jeg da gerne lige fremhæve slutscenen fra min ynglings Trier film Europa. Scenen viser hvordan vores protagonists skæbne ende, idet han bliver fanget i et tog der er ved at synke. Max von Sydow leverer en voice-over der er utroligt virkningsfuld idet den forsøger at efterligne, hvordan man hører tingene når man er under hypnose. Lig dertil en fantastisk billedside hvor kameraet hele tiden bevæger sig i langsomme (til tider næsten statiske billeder) i stærk kontrast til den frygt og kaotiske tilstand som hersker i selve scenen. Den sidste del af scenen er intet mindre end eminent i dens brug af den specielle teknik med projekterede billeder som agerer baggrund, hvilket er med til at fuldende den hypnose-lignende tilstand. fantastisk scene fra et sandt mesterværk.

"You want to wake up. To free yourself of the image of Europa. But it is not possible!"
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#16 Kisbye 14 år siden

Slutsekvensen fra Trois Couleurs: Bleu.
Selve filmen er en smule tung og kold. De sidste fem minutter med Kieslowskis billeder til Preisner musik syntes jeg dog er mesterligt:

Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#17 jessup 14 år siden

Jeg linker her til hele filmen - men uden tekster så jeg forslår introen (ca. 6,30 min)og så har man ingen moralske skrupler - begyndelsen på Mohsen Makhmalbafs Sallam Cinema - en perle af en film der handler om auditions til en film der ikke bliver lavet - auditionen er filmen. Pre X-factor "jeg vil være kendt"lunacy i Iran:

This is just until June
Gravatar

#18 Antlion 14 år siden

[url= Memory of the Day Passed By" (1990, Šarūnas Bartas)[/url]

Via diagonal komposition transcenderes menneskets ensomhed til ét uendeligt øjeblik, hvor den (post)kommunistiske bevidsthed blot er en lille katalysator i et allerede uophørligt minde. Den nostalgiske sympati konverserer med denne pessimisme, kreerende en "ubalanceret" æstetik, hvor det kommunikative ord annulleres...
Gravatar

#19 Benway 14 år siden

I har dælme lagt niveauet højt. :)

Så vil jeg bidrage med denne scene fra "In the Mood for Love", som udover at være en æstetisk lækkerbisken også på fineste vis etablerer hele filmens omdrejningspunkt og tone uden at et eneste ord er blevet sagt.

"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#20 Antlion 14 år siden

Apropos toniske omdrejningspunkter:

[url= (1963, Georges Franju)[/url]

Skriv ny kommentar: