#221 ja, men kun med nogle hvorfor tror i at HP blev filmatiseret udover det havde noget med penge at gøre, det er fordi bøgerne er velskrevne og jeg synes at filmene (undtagen 5 og 6) holder det som der står i bøgerne
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#222 - ja, fordi bøgerne er velskrevne, men der holder sammenligningen også op(faktisk synes jeg ikke bog 5 er specielt godt skrevet). Instruktøren har jo stor valgtfrihed til at få det til at fungere på film
Jo, selvfølgelig er det to medier, og de skal ikke følges til punkt og prikke. Når det så er sagt, så er det vigtigt at filmen trods alt er tro over for bøgerne, hvilket jeg synes de alle sammen er indtil videre. Jeg synes stadig, det er 3'eren der fungerer bedst som filmatisering, og 5'eren der er værst. Jeg synes, at den går alt for hurtigt frem i handlingen.
Skeloboy skrev:
(faktisk synes jeg ikke bog 5 er specielt godt skrevet)
Jeg synes stadig, det er 3'eren der fungerer bedst som filmatisering.
Helt enig!
Udover den er "Harry Potter"-filmene er blot tomme visualiseringer af bøgerne! Ikke kreativt filmkunst...
Foeller (224) skrev:
BLASFEMI!!!!!!
Jeg synes til gengæld, at ingen af bøgerne er specielt godt skrevet. Deres værdi ligger ligger udelukkende i plottet: Letlæseligt børnelitteratur, som er utrolig godt fundet på, men desværre mere eller mindre banalt fremstillet.
#225 Jeg er da meget interesseret i at høre hvorfor lige netop 3'eren skulle være kreativ filmkunst, hvis de andre blot er tomme visualiseringer af bøgerne. I mine øjne er 3'eren helt bestemt den visuelt mest interessante med en overflod af kreative idéer, men som direkte filmkunst finder jeg den nyeste en del mere interessant. Yates skaber en virkelig intens billedside og en subtil dysterhed der ligger på lur i den film... med andre ord, en langt mere interessant film hvad angår instruktørarbejdet, og historien finder jeg ligeså en del mere kompakt og karakterdreven, hvor 3'eren har sine problemer i slutningen med at holde styr på hele herligheden.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#227 vi er da virkelig forskellige os 2 hva:) jeg er fuldstændig uenig 3eren gjorde det sindsygt godt med slutningen, og Yates han laver en go stemning men for det meste gir det ikke nogen mening synes jeg i 5eren, 6eren gjorde han det bedre, men ikke med stemningen det skulle forestille at være mørke tider igen, det ser man skam også i diagonalstrædet, men det er også det eneste sted hvorfor er der så mange elever på skolen?
#228 Fuldstændig ja. 3'eren er forvirrende i slutningen, det hjælper sikkert at have læst bogen, men satmlige af dem jeg kender der ikke har, synes der var unødvendigt forvirrende. Skam ikke fordi det er så svært at forstå, blot fordi der bliver foretaget nogle sære valg fra instruktørens side. Tidsrejser er altid en svær ting at håndterre, men når det er gjort som en så simpelt ting som i f.eks. Back To The Future, skal der altså ikke meget til, for at klaregøre hvad der egentlig sker. Alligevel formår instruktøren ikke at kunne holde fokus, og springer lidt rundt i det. 6'eren dystre tone har absolut intet at gøre med, om der er elever på skolen eller ej... nærmere den stemning som skole udstråler, hvilket i dette tilfælde er opgivenhed og ligegyldighed. Alle render rundt og ligner børn med selvmordstanker, og der er en ubehagelig stilhed på skolen i forhold til de første mange kapitler, hvor folk lallede rundt og lavede en masse sjov og ballade. Tonen i de to sidste kapitler er meget anderledes end i de første 4, og selvom 5'eren gav os et comic relief med den nye og onde lærer, er det rart at se, at dette comic relief faktisk var ondskaben selv. Ikke et dissideret twist, men en meget interessant drejning på en velkendt formular.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#229 agrh nu forstår jeg hvad du mente det med tidrejser, men i 6eren skal det jo forestille at Voldemort er tilbage og alle er bange, der byrde ikke være så mange elever, man kunne også fornemme det lidt i starten, da Ron og Hermione fortæller Harry at deres forældre ikke ville have dem tilbage på skolen, dog kan man så se at når de ankommer til skolen bliver der lagt en hemmelig fortryllelse rundt om skolen, men jeg synes stadig der er for mange elever
#221 Skeloboy 15 år siden
#222 MOVIE1000 15 år siden
hvorfor tror i at HP blev filmatiseret udover det havde noget med penge at gøre, det er fordi bøgerne er velskrevne og jeg synes at filmene (undtagen 5 og 6) holder det som der står i bøgerne
#223 Skeloboy 15 år siden
#224 MMB 15 år siden
BLASFEMI!!!!!!
#225 Antlion 15 år siden
Helt enig!
Udover den er "Harry Potter"-filmene er blot tomme visualiseringer af bøgerne! Ikke kreativt filmkunst...
Jeg synes til gengæld, at ingen af bøgerne er specielt godt skrevet. Deres værdi ligger ligger udelukkende i plottet: Letlæseligt børnelitteratur, som er utrolig godt fundet på, men desværre mere eller mindre banalt fremstillet.
#226 Skeloboy 15 år siden
#227 Lord Beef Jerky 15 år siden
#228 MOVIE1000 15 år siden
3eren gjorde det sindsygt godt med slutningen, og Yates han laver en go stemning men for det meste gir det ikke nogen mening synes jeg i 5eren, 6eren gjorde han det bedre, men ikke med stemningen det skulle forestille at være mørke tider igen, det ser man skam også i diagonalstrædet, men det er også det eneste sted hvorfor er der så mange elever på skolen?
#229 Lord Beef Jerky 15 år siden
#230 MOVIE1000 15 år siden