#210 Der er absolut ingen fremdrift i historien, istedet er vores karakterer blevet teenagere, og der bliver lagt stor vægt på overfladiske teenageromancer, som absolut kommer ingen vegne. Da Hermione begynder at snakke om, at hun udelukkende har et fysisk forhold med en fyr der ligner en på 30 (hvor hun selv ligner en på 14), udstødte jeg et nervøst grin, imens kvalmen langsomt kom snigende. Selve historien virker meget som de forrige kapitler, men filmen er alt for lang i forhold til indholdet, og det indhold der er der, har absolut ingen interessant substans. Det hele virker som en lang stiløvelse i kedsomhed - den eneste følelse den film vækkede hos mig. Hvor karaktererne førhen var børn, og det var udholdeligt at de opførte sig fjollet, er de nu blevet en anelse for gamle til den latterlige udførsel, de udviser hele vejen igennem filmen. Jeg har indtryk af (uden at vide det), at det er den film der følger bogen bedst i serien. Det virker meget som en af de slags film, der ikke har forstået at der er en enorm forskel på de to medier, og derfor aldrig får det rigtige tempo eller opsat en tilfredsstillende spændingskurve. Nogle scener er så irrelevante, at jeg undrer mig over, at filmselskabet ikke har hevet fat i instruktøren, og bedt ham om at klippe lortet om. Andre scener bliver trukket ud i længder, der vel bedst kan sammenlignes med RR (en to timers lang film, hvor man udelukkende ser på forskellige tog der kører forbi). Jeg kunne sikkert blive ved her, men i bund og grund synes jeg det er en rigtig skidt film, men vi har sgu også MEGET forskellig smag, så sådan er det.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#211 jeg kan slet ikke komme på noget dårligt over filmen ikke enagn de ting du nævner jeg synes det er perfekt, filmen skal også vise at nu er de kommet i puberten og det gør den helt rigtig synes jeg
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#212 Jeg synes bare, at 2 en halv time der fortæller at vores hovedpersoner er nået til puberteten, er lidt langt for at fortælle noget, der er så nemt at forstå, og så ligegyldigt for helheden. Puberteten er en kompleks tid, som film som Palindromes, Towelhead, Welcome To The Dollhouse og lignende bestemt beskriver bedre og på kortere tid end The Goblet Of Fire. Teenagefnidder uden substans i 2 en halv time er for mig fuldkomment irrelevant når det kommer til film, her vil jeg hellere røres og/eller underholdes, og The Goblet Of Fire formår ikke at underholde, da fokus netop er på puberteten - dette emne bliver bare berørt så overfladisk, at det får Pearl Harbor til at fremstå som en dybsindig film. Så substans? Ingenting. Alt er set MEGET bedre før. Stil? Instruktøren har store problemer med manuskriptet, og kommer ikke ud af skyggen på forgængerne. Simpel underholdning? Fail, filmen ender derimod som en forudsigelig bunke smisksmask, der ikke kan underholde, da tempo og spændingskurven tilsidesættes for fokus på den overfladiske definition af puberteten. Sjældent har jeg været så skuffet over en film, da jeg egentlig var ret sikker på hvad jeg gik ind til, med de andre Harry Potter film i tankerne. Heldigvis kom der en helt anden udvikling i de to sidste kapitler, hvor underholdningsværdien måske ikke er ligeså høj som i de første 3 film, men karaktererne får liv og bliver troværdige samtidig med at atmosfæren bliver mere dyster og historien mere dybsindig og eftertænksom.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#213 men det er ikke kun puberteten den handler om, det handler også om at Harry Potter er i fare, fordi han blev tilmeldt til 3 kampsturneringen og i starten at der er nogle dødsgardister der er kommet ind til Qudditch VM for at lave ravage, man kan mærke at Voldemorts tilhængere er parate til at slå til hvornår det skal være.
#214 Men det kommer jo rigtig meget i baggrunden. Der er en halv times tid midt i filmen, hvor der absolut ikke sker noget med det emne. Bortset fra et par scener hist og pist, handler filmen jo udelukkende om puberteten, og med den overfladiske behandling den har fået, synes jeg, at fokus er det helt forkerte sted.
#216 Hvilket leder mig tilbage til mit indlæg i #209. Bøger og film er to vidt forskellige medier, og blot fordi det fungerer i bogen, betyder det ikke, at det fungerer på film. Det perfekte eksempel her er vel Fønixordenen, hvor de netop har skåret meget væk fra filmen, for at have en mere fokuseret og intens fortælling, fremfor blot en gengivelse af bogen.
#217 men det er en bogfilmatisering og det er nok den der holder sig mest til bogen udover 1eren og 2eren, den fanger også noget som nogle af de andre HP film ikke gør og det er at det foregår på en skole, man kan føle at de har undervisning og at HP føler sig lidt alene, det gjorde Fønixordenen ikke særlig godt når man tænker på at det var faktisk der han skulle være allermest alene
#211 Lord Beef Jerky 15 år siden
#212 MOVIE1000 15 år siden
#213 Lord Beef Jerky 15 år siden
#214 MOVIE1000 15 år siden
#215 Lord Beef Jerky 15 år siden
#216 MOVIE1000 15 år siden
#217 Lord Beef Jerky 15 år siden
#218 Skeloboy 15 år siden
#219 MOVIE1000 15 år siden
#220 Highland Park 15 år siden
:)