Gravatar

#101 Ispep 11 år siden

MOVIE1000 (100) skrev:
på den måde er der sket en stor udvikling

Altså, det tror jeg skam gerne på. At der er sket en udvikling ift. sidst. Men ift. enkelte titler du stadig har på, undrer det mig du ikke kunne finde bedre film på en ellers smal 150 liste. Altså jeg tror på du har valgt efter bedste evne, men måske havde jeg håbet på noget andet :D Nå, men jeg følger naturligvis med din liste, så bliv du bare ved :D
Gravatar

#102 NightHawk 11 år siden

MOVIE1000 (47) skrev:
Kan nu melde ud at listen er færdig :)
Jeg håber i følger med hele vejen, og i er mere end velkomne til at diskutere, anbefale film, give råd og hvad i nu ellers kan finde på.

En god film for mig er først og fremmest at blive underholdt, hvis jeg ikke vil underholdes vil jeg gerne have noget ud af filmen når rulleteksterne ligeså stille dukker op. For at imponere mig skal billederne og soundtracket falde i hak med hinanden, historien må gerne være gennemtænkt, overraskende og give mig en ny viden om alt eller intet, så er det for mig en god film.

Velkommen til MOVIE1000`s TOP 150 3 år senere

Fordi listen er kommet lidt senere op end beregnet får i lige 3 film i streg ;)

Synes det var på tide, at jeg fik skrevet et par kommentarer til din liste, så nu snupper jeg lige 150-142. :)

MOVIE1000 (47) skrev:
150: Ondskabens hotel
Jeg ved ikke med jer, men jeg venter altså stadig spændt på at se Nicki52`s remake af denne Kubrick klassiker ;)

Jeg har ikke læst bogen, som jeg har læst et par gange herinde er lidt anderledes end selve filmen. Dog har jeg på fornemmelsen (set ud fra Kubricks andre film) at han har gjort scenerne større end de egentlig er i bogen, hvis i kan følge mig? Selvom jeg ikke har læst nogen Stephen King bog synes jeg stadig at denne her er den bedste af hans historier jeg har set på film, efterfulgt af The Mist.

Jack Nicholson må man ej glemme at nævne her, eller generelt hele castet. Men lige "Here is Johnny!" Han gør sit personskift perfekt i løbet af filmen. Lyden og billederne i sidste ende får hårene til at rejse sig hos en. Og det synes jeg Kubrick er mester til at få os til at græmmes, det chokerende frem eller overraskende og uventet. Kubrick har lavet mange perler, og nogen mener at dette her er hans bedste, det mener jeg så til gengæld ikke ;)

Du lægger ud med en vaskeægte klassiker, som jeg selvfølgelig kun kan bifalde valget af til din liste. Det jeg synes, der er filmens største force, er den stigende stemning af ubehag og klaustrofobi Stanley Kubrick får skabt, som fremstår intet mindre end fænomenal nervepirrende efterhånden, som den langsommelige opbygning når sin kulmination efter vandviddet har forplantet sig dybt i sindet på Jack Torrence. Denne mareridstagtige rejse ind i sindet som filmen udvikler til, omsætter Jack Nicholson i øvrigt helt formidabelt godt i sit portræt af den fortabte forfatters grufulde forvandlig og eksistentielle deroute på en måde, der både er svært underholdende men også får det til at løbe kold ned af ryggen på mig. Super film!

Mht. fremragende Stephen King filmatiseringer, kan jeg anbefale dig også at få set "Carrie", Misery" og "The Dead Zone".

MOVIE1000 (47) skrev:
149: Marnie

Jeg så filmen her for et par uger siden, og det er kun anden gang jeg ser den, første gang var da jeg købte Alfred Hitchcock boksen 5 år siden, der indeholder. The Birds, Vertigo, Topaz, Frenzy, Torn Curtain, Family plot og Marnie. Så jeg synes det var på tide med et gensyn.
Det fede ved at gense alle disse Hitchcock film igen, var at jeg ikke rigtig kunne huske dem og i de fleste af dem kan man altid forvente at blive overrasket og forvente det uventet.

Sean Connery`s rolle i den her film er for mig hans mest skræmmende. Jeg blev mere og mere chokeret med hvad han udsatte Marnie for, men samtidigt vil han kun det bedste for hende. hvis vi skruer tilbage til starten, troede jeg at vi "bare" skulle følge Marnie`s karriere som svindler og at Connery ville være i hælende på hende hele tiden og de ville have en flirt. Men som jeg skrev tidligere i en Hitchcock film kan man nærmest kun forvente det uventet.

Jeg er blevet rigtig glad for Hitchcock med tiden, og det er ikke den sidste film fra ham i vil se på listen ;)

Det er så lidt af en overraskelse, du har med her. Ikke fordi det på nogen måde er en dårlig film, tværtimod, men fordi "Marnie" sjældent bliver fremhævet som en af Hitchcocks bedste. Det skyldes måske mest af alt, at "Marnie" mht. sin historie og dens temaer til forveksling minder om et miks af to klart bedre film "Vertigo" og "Psycho", og dermed kommer den til at fremstå som en light udgave af disse to. Stadigvæk synes jeg "Marnie" er en rigtig god film som, trods en til tider lidt for svævende historie og langsommeligt tempo, løftes af to karismatiske præstationer, især Connerys, samt en håndfuld scener hvor Hitchcock viser sit magiske touch ;
her er Marnies indbrud på kontoret midtvejs hvor en rengørings-assistent pludselig dukker op, og scenen med aflivningen af hesten, to af de mest mindeværdige, synes jeg.

MOVIE1000 (47) skrev:
148: Det femte element
Så kommer vi til den første gengangere fra den gamle liste. Dens tidligere placering lå helt oppe i toppen på en 12. plads. Der blev ikke skrevet noget om den. Det her er nok en af de herligste sci/fi, action, komedier der er lavet. Den ligger meget tæt på
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, som også er en spas film, der næsten kom med på listen.

I den her film synes ejg faktisk at alle gør det lige godt, der er dog en ting der irreterer mig i filmen og det er den lange og hæslige skrige sang, fra en blanding af Navi og Xenomorphs efterkommere. Det er da vidst også den eneste film hvor man kan holde Chris Rock ud, under hele filmens spilletid. Bruce spiller bad-ass med et glimt i øjet, har svært ved at se andre spille den rolle ligeså godt som han gør. Milla Jovovich hmm udover replikken "Multipas" og nøgenscenen mener jeg ikke rigtig hun bidrog mere til filmen, men mere behøvede hun skam heller ikke at gøre ;)

Jeg har faktisk ikke set meget andet end denne film af Luc Besson, udover Arthur trilogien som startede "ok :I", men sluttede "skuffende ok :/". Jeanne d'Arc og Atlantis kunne være interessant at se, men har endnu ikke taget mig sammen til at få set dem. hva siger i?

Nu er det efterhånden et godt stykke tid siden, at jeg sidst har set "Det Femte Element", men jeg husker den som en god omgang herlig og meget underholdende flamboyant nonsens, hvor Luc Besson bare lader fantasien bulre derudaf uden på noget tidspunkt at have nogen intentioner om at hive bare en lille smule i nødbremsen. Det kan i andre films tilfælde være en opskrift, der ender med at køre historien helt af sporet, men så vidt jeg husker lykkedes Besson fint med at holde den røde tråd blandt alt den megen ramasjang, og formår derved at gøre sin fantasi udladning til en fornøjelse at se på. Mht. skuespillet er jeg helt enig med dig ang. Bruce Willis som på den front er filmens absolut bedste.

Mht. andre film af Luc Besson vil jeg, ud over "Leon", anbefale dig at se "Nikita" og "The Big Blue".

MOVIE1000 (68) skrev:
147: Artificial Intelligence: AI

Første Spielberg film på listen. Jeg har dog kun set den her en gang. Så den for første gang for et par måneder siden, den fik min opmærksomhed da jeg fandt ud af at Kubrick var ide-manden bag denne specielle film, og at han ville have Spielberg til at lave den. Desværre nåede han ikke selv at se resultatet.

Jude Law er for en gang skyld herlig at se på, da jeg syntes at de fleste roller jeg har set ham i, spiller han en ret kedelig type. Haley Joel Osment stråler i denen fine rolle som robot drengen der skulle erstatte parrets tidligere dreng der lå i koma. Men da det usandsynlige sker at drengen vågner fra sin koma, er alle forvirret om hvad der skal ske og hvad de skal gøre.

En typisk Spielberg film, der er rigtig god til at fokusere på børn, i den forbindelse hovedrolle indehaveren Haley Joel Osment. Jeg elsker film, hvor emner som "Hvor stammer vi fra?", "Kan vi skabe kunstig liv og kontrollere det?", og der vil dukke flere film op med disse 2 emner.

Selvom filmen næsten er godt og vel 2½ time lang, føles den ikke så lang, den kommer under huden på en, man føler spændingwen og håber at det hele skal ende godt, det må jeg indrømme lidt at jeg savner ved nyere film, lige den følelse.

"A.I" er til gengæld en film, som jeg aldrig har brudt mig om. Temaet er som sådan meget interessant at forholde sig til, men er eksekveret på en i mine øjne, kedelig og distanceret facon med et forceret spil for galleriet mht. publikums følelsesmæssige indlevelse. Skuespillet præsenteres på stort set samme måde fra de to hovedroller, hvor jeg klart mener Jude Law har leveret mange andre præstationer ("Gattaca", "Existenz", "The Talented Mr. Ripley", "Road To Perdition", "Cold Moundtain", "I Heart Huckabees" og "Closer") der er markant bedre og mere iøjnefaldende end den i "A.I."

MOVIE1000 (68) skrev:
146: Hellboy 2: The golden army (tidligere plads 10)

Så er jeg gået ind i mit eget panic room, da jeg nok vil få et par folk efte rmig her ;)

Ron Pearlman er Hellboy, det er nok den eneste rolle jeg kan tage seriøs med ham og den eneste rolle jeg gider at se på ham, jeg kan virkelig ikke finde en der kan spille Hellboy bedre end ham, han er typen og siger sine replikker så naturligt ligesom Hellboy ville gøre.

Guillermo del Toro har skabt et virkelig visuelt og fedt univers. Jeg er også vild med den første Hellboy film, men lige denne her har han udvidet det hele med 40 % mere. Jeg er ked af at der ikek også var plads til Pans labyrint på listen.

Jeg håber virkelig at Guillermo del Toro vil lave Hellboy 3, bare for at runde trilogien af, og fordi Hellboy 2 sluttede lidt for åbent. Eller at han i det mindste vil producere den tredje og lade en anden instruere, bare han er med vil jeg glæde mig. Jeg er også spændt på at se hordan hans Pinocchio vil ende med at blive til :)

"Hellboy 2" er ikke, som jeg oplevede det, lige så god som 1'eren, men jeg var nu stadigvæk rigtig godt underholdt af "The Golden Army". Filmen er en væsenlig mere løssluppen affære, nogen vil måske mene at den er lidt for løssluppen, og det er afgjort ikke altid at de mange humoristiske indslag rammer plet (bl.a. slapstick scenen hvor de bliver ved med at banke ind i skabene). Men så har den heldigvis mange andre ting at undeholde med, så som en glimrende og medrivende fortælling, en forrygende flot visuel side, kampende mod de fantasifulde monstre/modstander (bl.a. en stor plante) samt en række super charmerende præstationer af især gode gamle Ron Pearlman og den evigt smækre Selma Blair.

MOVIE1000 (78) skrev:
145: Elizabeth

Cate Blanchett gør det fabelagtigt i rollen som Dronning Elizabeth den 1. Jeg synes det her er hendes bedste film og rolle hun har haft. Hun er meget troværdig med at hun spiller meget stædig, beslutsom og samtidigt påvirket af de situationer hun bliver udsat for eller skal afgøre.

Geoffrey Rush en af mine yndlings skuespillere ;)
I de film jeg har set ham i, plejer han altid at stjæle scenen fra sine medskuepsillere, men her gør han det ikke, og det passer perfekt i rollen som Elizabeths skygge. Da jeg havde set denne film, gik jeg straks på jagt efter fortsættelsen.

Elizabeth: The golden age en skuffende efterfølger, Cate og Geoffrey spiller deres roller mindst ligeså godt som i dens forgænger, men selve historien og handlingen minder utrolig meget om Twilight. Hvorfor skal hele filmen handle om hendes kærligheds forhold og personlige problemer, når snart det vigtigeste i selve englands historie, krigen mod Spanien, kun bliver talt om i max 10 minutter og derefter ligesom i Twilight kommer handlingen først frem i de sidste 20-30 minutter af filmen. Begge film skal dog have ros for deres flotte billedside.

"Elizabeth" har jeg desværre ikke fået set, men den bliver sat på huskelisten. :)

MOVIE1000 (78) skrev:
144: Tron: Legacy

Selve Tron historien sagde mig ikek rigitg noget, inden jeg fik set filmene, da jeg fandt dem begge billigt ville jeg give dem en chance. Det er så fedt at blive overrasket og blæst bagover, når man mindst forventer det.

Tron: Legacy skal især have ros for effekterne, 3Dèn og ikek mindst soundtracket. Det er tæt på at være den bedste 3D film jeg har set. Soundtracket kan virkelig få en i stemning og føle suset man får igennem filmen. Og her går 3D og soundtracket utrolig meget hånd i hånd.

Jeg er også rigtig glad for den første Tron film, hvor jeg bedre kunne lide historien, end i Tron: Legacy, mens Legacy får flere point for dens flotte effekter, stemning og soundtracket.

Det eneste minus jeg har til Tron filmene, er at man ikke skal se dem lige efter hinanden.
Det råder ejg jer til ikke at gøre. Jeg gjorde det emd en kammerat for et par måneder siden og vi fik mildest talt virkelig ondt i øjnenen og kunne ikke rigtig se noget 20 minutter efte rvi havde set filmene. Man bliver træt i øjnene og hovedet af Trons ret kraftige kontrast og stærke farver. Mens Legacy bliver man træt i øjnene og hovedet af 3Dèn.

"Tron - Legacy" er en film, som jeg har det noget ambivalent med. På den ene side er den visuelt utrolig flot og 3D scenerne super imponerende + at soundtracket er et af de absolut fedeste, jeg har hørt i lang tid. Historien er dog en helt anden ujævn størrelse, som egentlig starter ganske lovende og indbyder til et spændende plot, der trods sit hyper moderne set-up har rødderne solidt placeret i en traditionel opbygget struktur a'la' de gamle eventyr, hvor helten skal vælte en diktator og sikre fred og forsamling i kongeriget, her fordelt over to verdener. Undervejs bydes der på et par klassiske udfordringer ; kasteskjold/motorcykel duellerne, som actionmæssigt set er filmens to højdepunkter. Så langt så godt, for i den sidste tredjedel synes jeg "Tron - Legacy" mister noget af sin umiddelbare charme, og går undervejs også hen og bliver en tand for selvhøjtidelig og faktisk lidt halvkedelig via Jeff Bridgess filosofiske dissekering af universets styrker og faldgruber.

Filmen slumrer desværre lidt for meget hen til sidst og selv ikke en ellers udmærket finale kunne for mit vedkommen redde helhedsindtrykket fra at være en lidt middelmådig affære. Den animerede udgave af en ung Jeff Bridgess sidder desværre heller ikke lige i skabet, og filmens hovedrolle Garrett Hedlund mangler også en del karisma fra at være 100 % overbevisende. Til gengæld er jeg vild med Olivia Wildes rolle og præstation, og den rigtige Jeff Bridgess sørger som sædvanlig for med sin store rutine at højne niveauet på trods af, at hans rolle sagtens kunne have være skrevet bedre.

MOVIE1000 (92) skrev:
143: Fast & Furious 5

En film jeg var rigtig megwe ti tvivl om den skulle med, og sidste ende kom den med ;)

Selve Fast & Furious filmene, føler jeg lidt er det amerikanske svar til Olsen Banden og det ses især i denne film, som jeg mener er seriens bedste. Hvad der gør at jeg sammenligner Olsen Banden med de her, er især deres vilde bil jagter, som jeg elsker bil jagter, desværre er der ikke så mange film med ligeså gode biljagter som i Fast & Furious serien, hvis vi snakker moderne film. Plottet, personerne og deres gadets synes ejg også kan sammenlignes meget med Olsen Banden. ;)

Ik siden 2Fast 2Furious har plottet været interessant, det dejlige er at de helt har skrottet den ret forfærdelig Tokey drift fra historie linjen. En af filmens højdepunkter er nævekampen mellem Vin Diesel og The Rock, den nævekamp slår altså Batman Vs. Bane i min verden ;)
Det er seriens mest spændende film og tempoet er altid på fuld tryk og man bliver aldrig forvirret eller undrer sig. Inden 5eren kom, føltes serien ikke rigtig som en serie, men mere som en samling film der var lavet hver for sig, mens 5èren samler dem alle op og forbinder alle dens forgængere og gør den til en komplet serie, JEg glæde rmig til at se den sjette og håber de bliver i samme boldgade, så kan det nærmest ikke slå fejl.

Jeg har set alle fem film i "Fast & The Furious" serien og er helt enig med dig i, at 5'eren er den bedste. Herlig uhøjtidelig underholdning som jeg dog bestemt ikke altid har brudt mig om, men som jeg efterhånden er kommet til at holde mere og mere af. Biljagterne, duellerne og de forskellige stunts er så afgjort filmenes største force (i nr. 5 er det scenen med toget, slåskampen mellem Diesel og Johnson, og så den bombastiske finale med pengeboksene) men alligevel er der, synes jeg, markant forskel på filmenes niveau. Som jeg oplever dem, går tingene nemlig kun op i en højere enhed i film nr. 1, 4 og 5 (som i mine øjne også er seriens bedste) under den originale konstellation bestående af Diesel, Walker, Brewster og Rodriguez, hvorimod jeg slet ikke ser samme charme eller energi i nr. 2 og 3. Det er jo ikke fordi de fire nævnte skuespillere er fantastiske eller kan spille på en masse facetter, men de formår trods alt alligevel at gøre deres beskedent skrevne karakterer menneskelige og vedkommende, så der opstår en kontrast til de omkringliggende over the top action elementer, hvilket jeg rigtig godt kan lide.

MOVIE1000 (92) skrev:
142: Ponyo

Den slog benen væk udner mig, begge gange jeg har set den. På coveret og handlingsmæssig, lyder og ligner det som noget man har set før, det har man også, men forskellen her er at den er lavet på en anden måde, som gør filmen unik.

Det er helt sikkert Hayao Miyazaki flotteste film, vandet ser fantastisk ud og nærmest helt hypnotiserende. Alle filmens karaktere har en dejlig charme og humor. Egentlig ville jeg sige at filmen er for kort, men det gør bare indtrykkende bedre.

Selvom det er hans flotteste film, synes ejg ikke det er hans bedste, den kommer vi til senere :)

Og i den forbindelse skal jeg vel egentlig takke Neranders for at have anbefalet Ponyo til mig :D

"Ponyo" har jeg desværre heller ikke set, så den må også lige skrives bag øret. :)

-----------------

Glæder mig til at følge med fremover og læse dine forskellige bedømmelser, så keep up the good work! :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#103 MOVIE1000 11 år siden

NightHawk:
Jeg er glad for at du også har det sådan med Fast & Furious 5 :)
Og ja pengeboks scenen var også ret vild :D

Hvis jeg får tid (hvilket jeg regner stærkt med) imorgen, vil der lige komme 2 mere op, inden vi går ind i det nye år :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#104 NightHawk 11 år siden

MOVIE1000 (103) skrev:
Hvis jeg får tid (hvilket jeg regner stærkt med) imorgen, vil der lige komme 2 mere op, inden vi går ind i det nye år :)

Det lyder godt. :) Så vil jeg lige huske at holde øje med tråden i morgen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#105 MOVIE1000 11 år siden

141: Fantastic Mr. Fox

En rigtig flot og underholdene stop-motion film, om en tyvagtig ræv og hans familie og omgangskreds.

Wes Andersons humor er lige mig, det er hverken overdrevet eller underspillet, men tilpas og føles rigtigt i de situationer der nu opstår. Især Michael Gambons figur og stemme i denne film, er nok hans sjoveste, som jeg synes kan sammenlignes lidt med hans karakter i The Book of Eli, hvor han også er underholdene.

Filmen kan måske virke lidt lang, men selvom den er lang, er det ikke spild af tid.

140: Hulk (Tidligere plads 139)

Det er nok den eneste film der mindst har rykket sig, hvis vi kigger på tidligere placering :)

Hulk er stadig for mig, en fantastisk superheltefilm. Selve måden ved sceneskiftene er godt fudnet på ligesom at læse en tegneserie. Selve historien gør mig nysgerrig fra start til slut. Effekterne er ganske vidst ikke i top, men glemmer jeg næsten alt om, fordi jeg er udnerholdt igennem hele filmen.

Hulks [url= synes jeg også godt om. Efterfølgeren blev jeg virkelig skuffet over, Edward Norton var elendig som Hulk, historien kedelig og kedelig bygget op, action scenerne var fine nok. Jeg var nervøs for om at Edward måske skulle spille Hulk i The Avengers, men heldigvis fik Mark Ruffalo rollen, og reddede Hulks karakter, for selvom Hulk ikke er emge tmed i The Avengers, stjæler han virkelig scenen hver gang han er med.

Det er den bedste Hulk film, men bedste Hulk optræden er altså i The Avengers :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#106 Neranders 11 år siden

MOVIE1000 (105) skrev:
141: Fantastic Mr. Fox

Herlig og skøn film! En jeg håber på snart at få et gensyn med.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#107 Batsy 11 år siden

MOVIE1000 (105) skrev:
140: Hulk (Tidligere plads 139)

Hulk havde klart den bedste historie, og den bedste hulk.

Den nye var dog meget mere underholdene i action scenerne, Ed var dog kedelig at følge men Tim Roth var satme sej, og meget bedre skurk en Nolte
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#108 Lord Beef Jerky 11 år siden

Fantastic Mr. Fox overraskede mig virkelig positivt. Jeg anser den som instruktørens bedste film, fordi den bibeholder en uskyldig charme igennem det ellers noget skæve univers. Hulk derimod synes jeg er noget forfærdeligt rod. Den prøver for hårdt på at skille sig ud fra mængden af superheltefilm igennem form og indhold, og formen bliver blot ufrivillig komisk imens indholdet forbliver overfladisk og til tider latterligt (skyd manden der fandt på det med de muterede pudler, tak).
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#109 Ispep 11 år siden

Ang Lee's Hulk kunne jeg virkelig godt lide. Den havde fokus på et godt drama og var mig bare spændende. Enkelte ting var måske lidt unødvendige, men overall en fantastisk superhelte film der vil lidt mere end blot underholde.
Gravatar

#110 Lord Beef Jerky 11 år siden

#109 Jeg bider på - hvad vil filmen andet end at underholde?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: