Fortælle et godt og gribende drama om Bruce Banner og hans tragiske barndom, samt hans forhold til faderen og kvinden. Jeg troede ikke Hulk kunne være så interessant, men det formåede Lee at gøre ham til. Det formåede de så ikke i 08, som netop var tiltænkt som en mere hjernedød film. Og mere actionpræget.
En rigtig flot og underholdene stop-motion film, om en tyvagtig ræv og hans familie og omgangskreds.
Wes Andersons humor er lige mig, det er hverken overdrevet eller underspillet, men tilpas og føles rigtigt i de situationer der nu opstår. Især Michael Gambons figur og stemme i denne film, er nok hans sjoveste, som jeg synes kan sammenlignes lidt med hans karakter i The Book of Eli, hvor han også er underholdene.
Filmen kan måske virke lidt lang, men selvom den er lang, er det ikke spild af tid.
Det er den eneste af Wes Andersons film, som jeg mangler at få set, så det må jeg snart få gjort noget seriøst ved, med de mange gode anbefalinger den har fået med på vejen. :)
MOVIE1000 (105) skrev:
140: Hulk (Tidligere plads 139)
Det er nok den eneste film der mindst har rykket sig, hvis vi kigger på tidligere placering :)
Hulk er stadig for mig, en fantastisk superheltefilm. Selve måden ved sceneskiftene er godt fudnet på ligesom at læse en tegneserie. Selve historien gør mig nysgerrig fra start til slut. Effekterne er ganske vidst ikke i top, men glemmer jeg næsten alt om, fordi jeg er udnerholdt igennem hele filmen.
Hulks [url= synes jeg også godt om. Efterfølgeren blev jeg virkelig skuffet over, Edward Norton var elendig som Hulk, historien kedelig og kedelig bygget op, action scenerne var fine nok. Jeg var nervøs for om at Edward måske skulle spille Hulk i The Avengers, men heldigvis fik Mark Ruffalo rollen, og reddede Hulks karakter, for selvom Hulk ikke er emge tmed i The Avengers, stjæler han virkelig scenen hver gang han er med.
Det er den bedste Hulk film, men bedste Hulk optræden er altså i The Avengers :)
Har set "Hulk" et par gange og Ang Lee's version er bare ikke lige mig. Jeg tager dog til en hver tid hatten af for en instruktør, der prøver at gå nye veje med sit materiale og "Hulk" er da absolut også (via sin nærmest meditative opbygning og især med sit primære fokus rettet mod en psykologisk profil af Bruce Banner og kampen mod hans indre dæmon/dæmoner) en film der skiller sig markant ud i denne genre.
Men på trods af denne nytænkning og tre stærke præstationer fra Eric Bana, Jennifer Connelly og Sam Elliot, samt en herlig måde at redigere på (som du skriver er det ligsom at sidde og læse en tegneserie) ja så irriterede det langsomme tempo mig samtidig og ligeledes fænger historien mig heller ikke rigtigt, især den del der omhandler konflikten mellem Banner og hans fader (Nick Nolte i en i mine øjne mindre god præstation).
CGI effekterne synes jeg også var en blandet fornøjelse. Hulk er i sig selv ok animeret, mens det til gengæld ser helt rædselsfuldt ud, når han slås med de tre hunde, og når han tager kampen op mod sin nemesis i finalen, hvor jeg har mere end svært ved at orientere mig om, hvad der foregår. "Hulk" har mange gode ideer og fine intentioner, men desværre synes jeg ikke at Ang Lee får tingene til at gå op i en højere enhed, så for mit vedkommende er det en film, som ligger på en middelkarakter. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Det er den eneste af Wes Andersons film, som jeg mangler at få set, så det må jeg snart få gjort noget seriøst ved, med de mange gode anbefalinger den har fået med på vejen. :)
Hverken Ponyo eller Fantastic Mr. Fox? Kan du så komme igang. :)
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
Fantastic Mr. Fox overraskede mig virkelig positivt. Jeg anser den som instruktørens bedste film, fordi den bibeholder en uskyldig charme igennem det ellers noget skæve univers. Hulk derimod synes jeg er noget forfærdeligt rod. Den prøver for hårdt på at skille sig ud fra mængden af superheltefilm igennem form og indhold, og formen bliver blot ufrivillig komisk imens indholdet forbliver overfladisk og til tider latterligt (skyd manden der fandt på det med de muterede pudler, tak).
Jeg giver dig ret i det med pudlerne haha Og ja det er lidt mærkeligt at tænke på, med ham som fandt på det. Vi skal have en kampscene med hulk, hmmm hva gør vi. (En mand rækker hånden op) Passer det ikek meget fint til historien hvis der kommer nogle muterede hunde og er næsten ved at overvinde den uovervindelige hulk? FUCK hvorfor har vi ikke tænkt på det noget før, genial ide.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Fortælle et godt og gribende drama om Bruce Banner og hans tragiske barndom, samt hans forhold til faderen og kvinden. Jeg troede ikke Hulk kunne være så interessant, men det formåede Lee at gøre ham til. Det formåede de så ikke i 08, som netop var tiltænkt som en mere hjernedød film. Og mere actionpræget.
Jeg er helt med på, at den prøver sig på noget nyt, men blot fordi det mere er et drama end en rendyrket actionfilm, kan jeg ikke se, at den vil mere end at underholde. Personskildringerne er så unuancerede, at man næppe kan bruge historien de er placeret i, eller den noget lade morale til meget andet end netop underholdning. Hvis den vil mere end at underholde, som du i hvert fald har læst det som, anser jeg den som en langt mere mislykket film end hidtil antaget, for så er den også en fiasko på det område.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Personskildringerne er så unuancerede, at man næppe kan bruge historien de er placeret i, eller den noget lade morale til meget andet end netop underholdning
Hvorfor skulle persongalleriet være unuanceret? Og hvorfor kan man ikke bruge "historien de er placeret i" til meget andet? Filmen skildrer jo ret godt, hvad der driver Banner og hans traumatiske barndom og noget skidt forhold til hans far, som gør personerne bare lidt vedkommende. Og når actiondelen så indtræffer, virker det oveni mere effektivt, end at se en hjernedød Van Dumme film. Jeg siger sgu ikke, at der er tale om socialrealisme på højt plan, men i og med Lee har fokus på (for mig) et godt drama mellem personerne, som gør, at jeg gider involvere mig i dem og ikke være komplet ligeglad, udgør for mig også en del af god underholdning. Og når jeg siger, at den vil lidt mere end at underholde, så skyldes det netop deres intentioner med drama-elementet, altså at de forsøgte at fortælle en historie om personer sammen med action-delen. I syvende og sidst stadig en mainstream film, men for mig over i den mere begavede ende. Jeg kan skam også nyde en film uden alt-det-der drama, så for mig er der ikke en rigtig/forkert opsætning af en actionfilm. Meget kan fungerer i min bog, gøres det rigtigt. Men der er for mig helt klart forskel på en begavet actionfilm, og så blot en der er uforpligtende underholdning.
#117 Jeg tror vi er ret uenige her. Som sagt er jeg med på, at Ang Lee placerer sin fokus i dramadelen af historien, og netop derfor anser jeg den også, som et forsøg på at skabe noget anderledes end den gængse superheltefilm. Jeg kan dog ikke se, at filmen forsøger sig på andet end underholdning alligevel. Den fortæller sin historie som enhver anden lignende film, og kommer med den morale man forventer. Derfor kan jeg ikke se, at den vil andet end at underholde. Blot pga. skift af form og genre, betyder det ikke for mit vedkommende, at filmen bliver til andet end underholdning. Så bliver den simpelthen nødt til at have en noget mere interessant fortælling samt en morale, der er noget anderledes end den man oplever i alle andre tilsvarende film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Din liste ser som altid anderledes ud, hvilket er et tiltrængt pust herinde. Jeg ser frem til at se resten af den. Jeg vil lige tillade mig at smide et par kommentarer til den:
150: The shinning Så absolut en super Kubrick film, og den er en af hans bedste. Jeg har det på samme måde som dig, Kubrick har lavet bedere film end den her.
149: Marnie Det er noget af en overraskelse, ikke en af de film som jeg betegner som Hitchcocks stærkske film når vi snakker om de psykologiske trillers. Specielt når jeg ser at du har fravalgt Vertigo. Men den fordel filmen har, er at historien er lidt mere lige til! Hvis du ikke allerede har set den, vil jeg anbefale at du ser Spellbound, som også er i den boldgade.
148: Det femte element Ja man skal altså lede længe efter en film hvori helten har en trøje som er revet så meget i stykker. Sjov er den, og Oldman er forrygende. Dog syntes jeg ikke den helt holder det samme niveau som første gang man så den. Men underholdende det er den.
147: AI Også en film som jeg må indrømme at jeg har en svaghed for.
146: Hellboy 2 The golden army Jeg har set den enkelt gang, lidt mere ramasjang end i den første. Ikke det bedste jeg har set, men heller ikke det værste.
145: Elisabeth Jeg har ikke fået den set, den står på hylden (jeg se den i 2013 :))
144: Tron Legacy Heller ikke fået den set, har fået den som voucher så den kan downloades.
143: Fast & Furious 5 Jeg har set den første, og så den der Tokyo film i TV, og efter den svor jeg at jeg ikke skulle se mere af den slags, måske jeg skulle give denne her en chance.
142: Ponyo Herlig film, mere er der ikke at sige til den.
141: Hulk Som du selv nævner, så den måde som sideskiftet sker på ligesom i en tegneserie, og det er klart det som gør filmen seværdig. Men ak, pludselig går der puddel hunde i filmen (hvorfor i alverden er de åndssvage hunde med?), og slutningen gør heller ikke sit til at filmen ligefrem ender i verdensklasse.
Jeg er enig med dig i at den efterfølgende film heller ikke er noget at råde hurra for.
Så bliver den simpelthen nødt til at have en noget mere interessant fortælling samt en morale, der er noget anderledes end den man oplever i alle andre tilsvarende film.
Jamen Hulk i sig selv er jo stadig underholdning. Det er en superhelte film. Men Ang Lees intentioner er flere og rigere end f.eks den Hulk fra 2008, eller for den sags skyld en del andre Marvel film. Den havde for mig en interessant skildring af Hulk figuren, og jeg følte noget for personerne i den. De var ikke blot pap-figurer. Og dermed har den for mig mere på hjertet. Og det er så det jeg mener med, at den er "mere" end blot underholdning. Tror måske du ligger for meget i mit udsagn?
#111 Ispep 11 år siden
#112 NightHawk 11 år siden
Har set "Hulk" et par gange og Ang Lee's version er bare ikke lige mig. Jeg tager dog til en hver tid hatten af for en instruktør, der prøver at gå nye veje med sit materiale og "Hulk" er da absolut også (via sin nærmest meditative opbygning og især med sit primære fokus rettet mod en psykologisk profil af Bruce Banner og kampen mod hans indre dæmon/dæmoner) en film der skiller sig markant ud i denne genre.
Men på trods af denne nytænkning og tre stærke præstationer fra Eric Bana, Jennifer Connelly og Sam Elliot, samt en herlig måde at redigere på (som du skriver er det ligsom at sidde og læse en tegneserie) ja så irriterede det langsomme tempo mig samtidig og ligeledes fænger historien mig heller ikke rigtigt, især den del der omhandler konflikten mellem Banner og hans fader (Nick Nolte i en i mine øjne mindre god præstation).
CGI effekterne synes jeg også var en blandet fornøjelse. Hulk er i sig selv ok animeret, mens det til gengæld ser helt rædselsfuldt ud, når han slås med de tre hunde, og når han tager kampen op mod sin nemesis i finalen, hvor jeg har mere end svært ved at orientere mig om, hvad der foregår. "Hulk" har mange gode ideer og fine intentioner, men desværre synes jeg ikke at Ang Lee får tingene til at gå op i en højere enhed, så for mit vedkommende er det en film, som ligger på en middelkarakter. :)
#113 Neranders 11 år siden
Hverken Ponyo eller Fantastic Mr. Fox? Kan du så komme igang. :)
"That's rough, buddy."
#114 MOVIE1000 11 år siden
Jeg giver dig ret i det med pudlerne haha
Og ja det er lidt mærkeligt at tænke på, med ham som fandt på det.
Vi skal have en kampscene med hulk, hmmm hva gør vi. (En mand rækker hånden op)
Passer det ikek meget fint til historien hvis der kommer nogle muterede hunde og er næsten ved at overvinde den uovervindelige hulk?
FUCK hvorfor har vi ikke tænkt på det noget før, genial ide.
#115 NightHawk 11 år siden
Det skal jeg nok gøre. :)
De to titler står ihvertfald blandt de øverste film på min to see liste i det kommende år. :)
#116 Lord Beef Jerky 11 år siden
Jeg er helt med på, at den prøver sig på noget nyt, men blot fordi det mere er et drama end en rendyrket actionfilm, kan jeg ikke se, at den vil mere end at underholde. Personskildringerne er så unuancerede, at man næppe kan bruge historien de er placeret i, eller den noget lade morale til meget andet end netop underholdning. Hvis den vil mere end at underholde, som du i hvert fald har læst det som, anser jeg den som en langt mere mislykket film end hidtil antaget, for så er den også en fiasko på det område.
#117 Ispep 11 år siden
Hvorfor skulle persongalleriet være unuanceret? Og hvorfor kan man ikke bruge "historien de er placeret i" til meget andet? Filmen skildrer jo ret godt, hvad der driver Banner og hans traumatiske barndom og noget skidt forhold til hans far, som gør personerne bare lidt vedkommende. Og når actiondelen så indtræffer, virker det oveni mere effektivt, end at se en hjernedød Van Dumme film. Jeg siger sgu ikke, at der er tale om socialrealisme på højt plan, men i og med Lee har fokus på (for mig) et godt drama mellem personerne, som gør, at jeg gider involvere mig i dem og ikke være komplet ligeglad, udgør for mig også en del af god underholdning. Og når jeg siger, at den vil lidt mere end at underholde, så skyldes det netop deres intentioner med drama-elementet, altså at de forsøgte at fortælle en historie om personer sammen med action-delen. I syvende og sidst stadig en mainstream film, men for mig over i den mere begavede ende. Jeg kan skam også nyde en film uden alt-det-der drama, så for mig er der ikke en rigtig/forkert opsætning af en actionfilm. Meget kan fungerer i min bog, gøres det rigtigt. Men der er for mig helt klart forskel på en begavet actionfilm, og så blot en der er uforpligtende underholdning.
#118 Lord Beef Jerky 11 år siden
#119 Kiksmann 11 år siden
Jeg vil lige tillade mig at smide et par kommentarer til den:
150: The shinning
Så absolut en super Kubrick film, og den er en af hans bedste. Jeg har det på samme måde som dig, Kubrick har lavet bedere film end den her.
149: Marnie
Det er noget af en overraskelse, ikke en af de film som jeg betegner som Hitchcocks stærkske film når vi snakker om de psykologiske trillers. Specielt når jeg ser at du har fravalgt Vertigo. Men den fordel filmen har, er at historien er lidt mere lige til! Hvis du ikke allerede har set den, vil jeg anbefale at du ser Spellbound, som også er i den boldgade.
148: Det femte element
Ja man skal altså lede længe efter en film hvori helten har en trøje som er revet så meget i stykker. Sjov er den, og Oldman er forrygende. Dog syntes jeg ikke den helt holder det samme niveau som første gang man så den. Men underholdende det er den.
147: AI
Også en film som jeg må indrømme at jeg har en svaghed for.
146: Hellboy 2 The golden army
Jeg har set den enkelt gang, lidt mere ramasjang end i den første. Ikke det bedste jeg har set, men heller ikke det værste.
145: Elisabeth
Jeg har ikke fået den set, den står på hylden (jeg se den i 2013 :))
144: Tron Legacy
Heller ikke fået den set, har fået den som voucher så den kan downloades.
143: Fast & Furious 5
Jeg har set den første, og så den der Tokyo film i TV, og efter den svor jeg at jeg ikke skulle se mere af den slags, måske jeg skulle give denne her en chance.
142: Ponyo
Herlig film, mere er der ikke at sige til den.
141: Hulk
Som du selv nævner, så den måde som sideskiftet sker på ligesom i en tegneserie, og det er klart det som gør filmen seværdig.
Men ak, pludselig går der puddel hunde i filmen (hvorfor i alverden er de åndssvage hunde med?), og slutningen gør heller ikke sit til at filmen ligefrem ender i verdensklasse.
Jeg er enig med dig i at den efterfølgende film heller ikke er noget at råde hurra for.
#120 Ispep 11 år siden
Jamen Hulk i sig selv er jo stadig underholdning. Det er en superhelte film. Men Ang Lees intentioner er flere og rigere end f.eks den Hulk fra 2008, eller for den sags skyld en del andre Marvel film. Den havde for mig en interessant skildring af Hulk figuren, og jeg følte noget for personerne i den. De var ikke blot pap-figurer. Og dermed har den for mig mere på hjertet. Og det er så det jeg mener med, at den er "mere" end blot underholdning. Tror måske du ligger for meget i mit udsagn?