Jeg synes også Nightmare er en bedre film end Coraline... men de er sateme i tæt løb! Begge fremragende film fyldt med fantastiske ideer. Da jeg først så Coraline, overvejede jeg også selv, om den rent faktisk var bedre end Nightmare, men et par gensyn senere, er magien faldet lidt af, selvom det stadig er en film til topkarakter i min bog.
Collateral forstår jeg så ikke, hvorfor så mange finder så fantastisk. Det er en god film og meget stilistisk i sit udtryk, men den er ret simpel og hurtigt glemt for mit vedkommende. 7/10 til den.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Jeg synes også Nightmare er en bedre film end Coraline... men de er sateme i tæt løb! Begge fremragende film fyldt med fantastiske ideer. Da jeg først så Coraline, overvejede jeg også selv, om den rent faktisk var bedre end Nightmare, men et par gensyn senere, er magien faldet lidt af, selvom det stadig er en film til topkarakter i min bog.
Collateral forstår jeg så ikke, hvorfor så mange finder så fantastisk. Det er en god film og meget stilistisk i sit udtryk, men den er ret simpel og hurtigt glemt for mit vedkommende. 7/10 til den.
Den skal jeg lige have en gang til :)
Collateral er hurtigt glemt? men alligvel husker du at "Det er en god film og meget stilistisk i sit udtryk.."?
Jeg er bare lidt forvirret :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#192 Jeg husker da bider af den, og kan da huske hvad jeg synes om den. Men selvom det kun er et års tid tilbage, kan jeg ikke fortælle dig meget om handlingsforløbet i filmen, da den netop er røget med i glemmebogen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Eller på dansk, den norske film fra 2010 Troldjægeren, og hvorfor lige denne film?
Vi har ikke rigtig set noget til trolde de sidste 10 år, udover i Ringenes Herre, Shrek og Harry Potter, men udover det? Er det et svært emne at filmatisere? Ja egentlig, selvom der findes uendeligt troldemateriale både på nettet og i bøger, men her har Norge gjort et forsøg, faktisk et rigtig vellykket forsøg.
Vi kender Point of view teknikken fra Cloverfield, Rec, Paranormal activity, The blair witch project osv. Og det er også sådan denne film er lavet, der er rigtig mange delte meninger omkring dette point of view kamera teknik, nogen bliver søsyge, andre føler at det er alt for billigt, men hvis man gør ligesom Troldjægeren og satser stort set hele budgettet på CGI trolde, får det en helt anden effekt.
Hvis man ikke har set filmen eller inden man ser den for første gang, føler man lidt at det var en dårlig ide at sætte den på, store CGI trolde det kommer aldrig til at gå godt efter de trolde vi allered ehar set på film. Men Norge imponerer og giver blockbuster CGI baghjul, man tror vitterligt ikke sine egne øjne når de træder frem, detaljerne er så fuldkomne til selv den mindste rynke på hver enkelte trold.
En anden ting jeg især var imponeret over er lyden, hele værelset vil brumme, rumle og vibrere hvis man har et godt soround anlæg og subwoofer. skuespillet er desværre ikke såheldigt igen, men jeg synes ikke at skuespil har rigtig noget at sige når man snakker om point of view film, for så bliver det hele en smule mere realistisk.
Jeg ved The insider har skrevet en anmeldese herinde på BD, jeg ved ikke med ham eller alle jer andre der har set denne film, men jeg håber hvis de laver mindst ligeså god CGI som i denne at de vil lave en fortsættelse.
PS: Jimmy og den store fersken har jeg fået hjem, den skal lige ses også ligger jeg anmeldelsen herind, den vil dog ikke være en del af min top 150.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Eller på dansk, den norske film fra 2010 Troldjægeren, og hvorfor lige denne film?
Vi har ikke rigtig set noget til trolde de sidste 10 år, udover i Ringenes Herre, Shrek og Harry Potter, men udover det? Er det et svært emne at filmatisere? Ja egentlig, selvom der findes uendeligt troldemateriale både på nettet og i bøger, men her har Norge gjort et forsøg, faktisk et rigtig vellykket forsøg.
"Trolljegeren" har jeg desværre ikke set, så den ryger på huskelisten. :)
MOVIE1000 (194) skrev:
PS: Jimmy og den store fersken har jeg fået hjem, den skal lige ses også ligger jeg anmeldelsen herind, den vil dog ikke være en del af min top 150.
Super! :) Glæder mig til at læse din bedømmelse af filmen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Jimmy og den store fersken er ikke en del af min top 150 og det kommer den heller aldrig til at være.
Lad mig starte med hvad der skuffede mig så er det ude af verdenen :) Sange på film/musicals er bare ikke mig, kun hvis det virker, men her synes jeg bare det er mærkeligt at en del fremmede insekter og et mennesker kan hinandens tekster og sangene er heller ikke lige frem så gode som i Henry Selicks andre film. Og jeg føler at det giver en utrolig falsk stemning, som nærmest siger hvad vi SKAL føle.
Ellers var det en fremragende film, dejlig syret verden og skæv humor som altid. Trods jeg ikke var vilde med sangene, var dansescenerne imponeret lavet og det samme er resten af filmens stop motion, især når de blander virkeligheden med stop motion. Jeg havde faktisk svært ved at tro at filmen er fra 1996, den virker til at være 10 år ude i fremtiden på det tidspunkt den blev lavet.
Jeg er glad for at NightHawk anbefalede mig den, sangene fyldte lidt for meget i den korte spilletid filmen havde, og som tidligere skrevet var jeg ikke vild emd dem så det trækker en del ned af karakteren, men jeg er virkelig imponeret over dens stop motion, en rigtig god lille film som Henrys andre film der både er tilegnet børn som voksne i alle aldre.
6/10
PS: vi kommer snart til endnu en stop motion film, som der er den sidste på listen af stop motion film.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Men hvorfor så anmelde den i denne tråd, istedet for i "What we saw"?
Fordi det lovede jeg NightHawk :) Og jeg blev anbefalet den herinde så jeg synes det var mest passende at den kom herind, også fordi vi snakkede om Henry Selick tidligerer mhs til Coraline.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Jimmy og den store fersken er ikke en del af min top 150 og det kommer den heller aldrig til at være.
Lad mig starte med hvad der skuffede mig så er det ude af verdenen :) Sange på film/musicals er bare ikke mig, kun hvis det virker, men her synes jeg bare det er mærkeligt at en del fremmede insekter og et mennesker kan hinandens tekster og sangene er heller ikke lige frem så gode som i Henry Selicks andre film. Og jeg føler at det giver en utrolig falsk stemning, som nærmest siger hvad vi SKAL føle.
Med undtagelse af den første og lidt halvkedelige sang ("My Name Is James") hvor James synger om sig selv og sine drømme, er jeg meget uenig i dit syn på de tre andre numre.
At James kan synge med på sine nye insektvenners sange, mener jeg hænger logisk sammen med den magi, som han kommer i besiddelse af via filmens altvidende fortæller/guide (Pete Postlethwaite) hvilket gør at James og insekterne, der ligeledes bliver påvirket af magien, jo befinder sig i samme verden/univers og derfor taler samme sprog. Om man så kan lide sangene er i sidste ende en smagssag, men jeg synes nu selv at de tre øvrige numre i filmen, er Randy Newman når han er allerbedst på sin vanlige muntre og medrivende facon, som man bl.a. også kender det fra mange af Pixar filmene.
Mht. det du skriver om, at man som tilskuer får at vide hvad karakterene gør/føler igennem sangene, så oplever jeg det ikke som værende spor anderledes, end hvordan den type sange plejer at komme til udtryk på i andre musicals eller i de animationsfilm, som Randy Newman har skrevet musik/sange til. Derfor betragter jeg det heller ikke som værende en falsk stemning, men blot som en del af de konventioner (et fortællemæssigt værktøj) der bliver brugt indefor musical genren, som "James..." til dels tilhører. :)
MOVIE1000 (196) skrev:
Ellers var det en fremragende film, dejlig syret verden og skæv humor som altid. Trods jeg ikke var vilde med sangene, var dansescenerne imponeret lavet og det samme er resten af filmens stop motion, især når de blander virkeligheden med stop motion. Jeg havde faktisk svært ved at tro at filmen er fra 1996, den virker til at være 10 år ude i fremtiden på det tidspunkt den blev lavet.
Jeg er glad for at NightHawk anbefalede mig den, sangene fyldte lidt for meget i den korte spilletid filmen havde, og som tidligere skrevet var jeg ikke vild emd dem så det trækker en del ned af karakteren, men jeg er virkelig imponeret over dens stop motion, en rigtig god lille film som Henrys andre film der både er tilegnet børn som voksne i alle aldre.
6/10
Selv om vi er uenige om sangene og hvordan de bliver brugt i filmen, er vi til gengæld helt enige mht. resten af "James and The Giant Peach", som jeg også synes er et fremragende eventyr, der ubesværet tager på en intelligent og charmerende rejse fra et goldt, dystert og mørkt landskab, og herefter langsomt udvikler sig til at blive en herlig syret, vidunderlig underfundig (svæveturen i skyerne formet som kander og kopper er genial) og helt igennem hjertevarm fabel med en prisværdig morale. En morale og historisk parallel til den virkelige verdens flygtninge der enkelt, ganske smukt og elegant fortalt handler om vendskab og sammenhold blandt pludseligt sammenbragte racer, som må forene deres kræfter for at nå et fælles mål om at emigrere til det forjættede land, Amerika.
De tre scener jeg holder allermest af er ; (1) teamets nervepirrende og meget morsomme kamp mod en robothaj, (2) tusindbenets forsøg på at snuppe et hårdt tiltrængt kompas fra en flok pirater, da de er strandet på nordpolen (her er der i øvrigt en herlig reference til "The Nightmare Before Christmas"s Jack Skellington) og (3) da græshoppen spiller violin på taget af den store fersken, hvilket er synes jeg en meget smuk og stemningsfuld scene, der også samtidig fornemt illustrerer filmens mange stemningsmæssige nuancer.
Da jeg kun synes den første sang trækker ned i helhedsindtrykket men ellers holder meget af de øvrige musikalske indslag, hvilke jeg synes harmonere perfekt med resten af filmens herlige historie, ligger jeg på en noget højere samlet karakter og giver derfor, 9/10.
På trods af at vi ikke er helt enige, er jeg glad for at høre, at du alligevel havde en god og hyggelig oplevelse. Og tak for at du tog dig tid til at få skrevet en anmeldelse af filmen. :)
MOVIE1000 (196) skrev:
PS: vi kommer snart til endnu en stop motion film, som der er den sidste på listen af stop motion film.
Glæder mig til at se hvad du har valgt til listen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#191 Lord Beef Jerky 12 år siden
Collateral forstår jeg så ikke, hvorfor så mange finder så fantastisk. Det er en god film og meget stilistisk i sit udtryk, men den er ret simpel og hurtigt glemt for mit vedkommende. 7/10 til den.
#192 MOVIE1000 12 år siden
Den skal jeg lige have en gang til :)
Collateral er hurtigt glemt? men alligvel husker du at "Det er en god film og meget stilistisk i sit udtryk.."?
Jeg er bare lidt forvirret :)
#193 Lord Beef Jerky 12 år siden
#194 MOVIE1000 12 år siden
Eller på dansk, den norske film fra 2010 Troldjægeren, og hvorfor lige denne film?
Vi har ikke rigtig set noget til trolde de sidste 10 år, udover i Ringenes Herre, Shrek og Harry Potter, men udover det? Er det et svært emne at filmatisere? Ja egentlig, selvom der findes uendeligt troldemateriale både på nettet og i bøger, men her har Norge gjort et forsøg, faktisk et rigtig vellykket forsøg.
Vi kender Point of view teknikken fra Cloverfield, Rec, Paranormal activity, The blair witch project osv. Og det er også sådan denne film er lavet, der er rigtig mange delte meninger omkring dette point of view kamera teknik, nogen bliver søsyge, andre føler at det er alt for billigt, men hvis man gør ligesom Troldjægeren og satser stort set hele budgettet på CGI trolde, får det en helt anden effekt.
Hvis man ikke har set filmen eller inden man ser den for første gang, føler man lidt at det var en dårlig ide at sætte den på, store CGI trolde det kommer aldrig til at gå godt efter de trolde vi allered ehar set på film. Men Norge imponerer og giver blockbuster CGI baghjul, man tror vitterligt ikke sine egne øjne når de træder frem, detaljerne er så fuldkomne til selv den mindste rynke på hver enkelte trold.
En anden ting jeg især var imponeret over er lyden, hele værelset vil brumme, rumle og vibrere hvis man har et godt soround anlæg og subwoofer. skuespillet er desværre ikke såheldigt igen, men jeg synes ikke at skuespil har rigtig noget at sige når man snakker om point of view film, for så bliver det hele en smule mere realistisk.
Jeg ved The insider har skrevet en anmeldese herinde på BD, jeg ved ikke med ham eller alle jer andre der har set denne film, men jeg håber hvis de laver mindst ligeså god CGI som i denne at de vil lave en fortsættelse.
PS: Jimmy og den store fersken har jeg fået hjem, den skal lige ses også ligger jeg anmeldelsen herind, den vil dog ikke være en del af min top 150.
#195 NightHawk 12 år siden
"Trolljegeren" har jeg desværre ikke set, så den ryger på huskelisten. :)
Super! :) Glæder mig til at læse din bedømmelse af filmen. :)
#196 MOVIE1000 12 år siden
Jimmy og den store fersken er ikke en del af min top 150 og det kommer den heller aldrig til at være.
Lad mig starte med hvad der skuffede mig så er det ude af verdenen :)
Sange på film/musicals er bare ikke mig, kun hvis det virker, men her synes jeg bare det er mærkeligt at en del fremmede insekter og et mennesker kan hinandens tekster og sangene er heller ikke lige frem så gode som i Henry Selicks andre film. Og jeg føler at det giver en utrolig falsk stemning, som nærmest siger hvad vi SKAL føle.
Ellers var det en fremragende film, dejlig syret verden og skæv humor som altid. Trods jeg ikke var vilde med sangene, var dansescenerne imponeret lavet og det samme er resten af filmens stop motion, især når de blander virkeligheden med stop motion. Jeg havde faktisk svært ved at tro at filmen er fra 1996, den virker til at være 10 år ude i fremtiden på det tidspunkt den blev lavet.
Jeg er glad for at NightHawk anbefalede mig den, sangene fyldte lidt for meget i den korte spilletid filmen havde, og som tidligere skrevet var jeg ikke vild emd dem så det trækker en del ned af karakteren, men jeg er virkelig imponeret over dens stop motion, en rigtig god lille film som Henrys andre film der både er tilegnet børn som voksne i alle aldre.
6/10
PS: vi kommer snart til endnu en stop motion film, som der er den sidste på listen af stop motion film.
#197 Åkepool 12 år siden
Men hvorfor så anmelde den i denne tråd, istedet for i "What we saw"?
#198 MOVIE1000 12 år siden
Fordi det lovede jeg NightHawk :) Og jeg blev anbefalet den herinde så jeg synes det var mest passende at den kom herind, også fordi vi snakkede om Henry Selick tidligerer mhs til Coraline.
#199 Åkepool 12 år siden
Okay :)
#200 NightHawk 12 år siden
Med undtagelse af den første og lidt halvkedelige sang ("My Name Is James") hvor James synger om sig selv og sine drømme, er jeg meget uenig i dit syn på de tre andre numre.
At James kan synge med på sine nye insektvenners sange, mener jeg hænger logisk sammen med den magi, som han kommer i besiddelse af via filmens altvidende fortæller/guide (Pete Postlethwaite) hvilket gør at James og insekterne, der ligeledes bliver påvirket af magien, jo befinder sig i samme verden/univers og derfor taler samme sprog. Om man så kan lide sangene er i sidste ende en smagssag, men jeg synes nu selv at de tre øvrige numre i filmen, er Randy Newman når han er allerbedst på sin vanlige muntre og medrivende facon, som man bl.a. også kender det fra mange af Pixar filmene.
Mht. det du skriver om, at man som tilskuer får at vide hvad karakterene gør/føler igennem sangene, så oplever jeg det ikke som værende spor anderledes, end hvordan den type sange plejer at komme til udtryk på i andre musicals eller i de animationsfilm, som Randy Newman har skrevet musik/sange til. Derfor betragter jeg det heller ikke som værende en falsk stemning, men blot som en del af de konventioner (et fortællemæssigt værktøj) der bliver brugt indefor musical genren, som "James..." til dels tilhører. :)
Selv om vi er uenige om sangene og hvordan de bliver brugt i filmen, er vi til gengæld helt enige mht. resten af "James and The Giant Peach", som jeg også synes er et fremragende eventyr, der ubesværet tager på en intelligent og charmerende rejse fra et goldt, dystert og mørkt landskab, og herefter langsomt udvikler sig til at blive en herlig syret, vidunderlig underfundig (svæveturen i skyerne formet som kander og kopper er genial) og helt igennem hjertevarm fabel med en prisværdig morale. En morale og historisk parallel til den virkelige verdens flygtninge der enkelt, ganske smukt og elegant fortalt handler om vendskab og sammenhold blandt pludseligt sammenbragte racer, som må forene deres kræfter for at nå et fælles mål om at emigrere til det forjættede land, Amerika.
De tre scener jeg holder allermest af er ; (1) teamets nervepirrende og meget morsomme kamp mod en robothaj, (2) tusindbenets forsøg på at snuppe et hårdt tiltrængt kompas fra en flok pirater, da de er strandet på nordpolen (her er der i øvrigt en herlig reference til "The Nightmare Before Christmas"s Jack Skellington) og (3) da græshoppen spiller violin på taget af den store fersken, hvilket er synes jeg en meget smuk og stemningsfuld scene, der også samtidig fornemt illustrerer filmens mange stemningsmæssige nuancer.
Da jeg kun synes den første sang trækker ned i helhedsindtrykket men ellers holder meget af de øvrige musikalske indslag, hvilke jeg synes harmonere perfekt med resten af filmens herlige historie, ligger jeg på en noget højere samlet karakter og giver derfor, 9/10.
På trods af at vi ikke er helt enige, er jeg glad for at høre, at du alligevel havde en god og hyggelig oplevelse. Og tak for at du tog dig tid til at få skrevet en anmeldelse af filmen. :)
Glæder mig til at se hvad du har valgt til listen. :)