Der kom desværre til at gå længere tid end jeg havde regnet med, men her kommer den film, I skulle have haft den 14. december. De film jeg endnu mangler, som ikke kom til tiden, er jeg igang med, og de vil komme i løbet af de næste par timer.
13. Gladiator Anden og sidste Ridley Scott film på listen. Maximus er general under Kejser Marcus Aurelius og har været med til at erobre store dele af det romerske imperium. Da krigen er ved at være slut og han endelig kan komme hjem til sin kone og søn i Spanien, bliver han forrådt af Kejserens søn, Commudus. Såret og i al hast, skynder han sig til Spanien hurtigere end selveste Lynet, men han kommer for sent, til at redde sin familie, der er blevet dræbt. Ude af stand til noget som helst, bliver han samlet op af en slavekaravane, der sælger ham videre til Proximo. Her bliver han gladiator og bliver hurtig berømt i den nye profession. Samtidig planlægger Commudus, der er vendt hjem som den nye kejser, en ny omgang gladiatorkampe. Maximus ser en mulighed for hævn, og han er ikke langsom til at gribe den. Hvor nogle ser ligegyldigt action i Gladiator, ser jeg derimod drama, action og godt skuespil. Russel Crowe giver den hele armen som den karismatiske Maximus, og det er også denne rolle mange vil huske ham for. Dog er det Joaquin Phoenix, der i rollen som den sleske Commudus stjæler billedet i alle scener han er med i. Commudus er en virkelig ond mand, det er der absolut ingen tvivl om, men han er samtidig utrolig skrøbelig og sårbar. Det er dette, Joaquin Phoenix formår at få frem i sin rolle på superb vis. Scenerne, hvor både Maximus og Commudus er med i, slår nærmest gnister takket være de to skuespillere. Det kommer ikke som en overraskelse, at Ridley Scott har sans for de visuelle detaljer, hvilket vi også ser i Blade Runner. En sværd og sandal film har aldrig set bedre ud, medmindre vi lige tager Kingdom of Heavem med i regnskabet. Nu er historier om personlig hævn og vendetta ved at være godt udtømt, men Gladiator er langt en af de bedste af slagsen. Oprindelig var denne film længere oppe på listen, men eftersom jeg skrev om flere og flere film, faldt den i graderne, og havde der været mere tid, var den nok også kommet længere ned på listen. Men det var for sent, og nu har den fået den placering den har nu.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Hvor nogle ser ligegyldigt action i Gladiator, ser jeg derimod drama, action og godt skuespil.
Jeg er også stødt på den udtalelse, at 'Gladiator' bare er en actionfilm, omend en god en af slagsen. Men jeg er uenig - den er mere et drama end en actionfilm. Action-delen nedtones kraftigt i den sidste del af filmen, hvor de dramatiske begivenheder ses på afstand og skildres som tragedie snarere end action, og hvor det er det mere personlige, psykologiske drama mellem Maximus, Commodus og Lucilla der lægges vægt på.
Så er jeg klar med næste film. Også forsinket, præsenterer jeg her, den film I skulle have haft den 15. december. Resten kommer efter jeg lige har været i bad og fået noget at spise.
12. Chihiro & Heksene Man kan aldrig få for meget Miyazaki, så her kommer endnu en film af ham. Desværre den næstsidste på listen. Chihiro er en pige på omkring de 10-12 år, og hun er tvunget til at flytte fra sin skole og sine kammerater, da hendes forældre har købt nyt hus, i en anden by. På vej til det nye hus, tager de en omvej og havner ved indgangen til en nedlagt forlystelsespark. Hendes forældre vil gå på opdagelse, trods Chihiro på ingen måde vil med. De lytter ikke og den lille familie går ind i den nedlagte forlystelsespark. Her finder de en restaurant, fyldt med overdådigt mad, men hverken kok eller tjenere. Hendes forældre går straks i krig med den lækre mad, mens Chihiro forsigtigt ser sig om. Der går dog ikke lang tid, før ånder dukker op og hun skynder tilbage til hendes forældre. Men ak, deres grådighed har forvandlet dem til store, fede slagteklare grise. Selv er Chihiro ved at blive en ånd, og for at redde sig selv og hendes forældre, må hun få arbejde i åndernes verden. Chihiro er en usikker pige uden nogen form for selvtillid. Men i takt med hendes arbejde skrider frem og hun overkommer nogle nærmest umulige opgaver, samt venskabet med troldmanden Haku blomstrer, opbygger hun en stærk tro på sig selv. Det er en anime med en overflod af visuelle detaljer i så stor en grad, man nærmest mister pusten og der er utallige mindeværdige sekvenser, der vil forblive i hukommelsen lang tid efter at have set den. Vi tages på endnu et magisk eventyr, men denne gang føles det dog som et meget mere personligt drama og eventyr, set i lyset af, den gigantiske udvikling Chihiro går igennem. Der er ingen deciderede skurke i filmen. Alle personerne er nuancerede og har deres egen dagsorden. Dog er alt på spil, og man følger spændt med, mens et fantastisk univers åbner op for sig og sammen med Chihiro, drages man ind i det. Et stort applaus til Miyazaki for at have lavet så fantastisk en film, også selvom dette ikke er hans bedste. Alligevel er det nu fuldt ud fortjent, han vandt Oscar for den.
Endnu en film er klar. I'm catching up on it. Den 16. december skulle I have haft en mainstreamfilm, så den får I her.
11. Batman Begins Så tager vi lige en smutter omkring mainstream genren igen, denne gang i selskab med en kappeklædt Christian Bale. Bruce Waynes forældre bliver dræbt og han ønsker hævn. Dette lykkedes dog ikke, og han rejser bort, for at lære kriminaliteten at kende, så han senere kan vende tilbage til Gotham og bekæmpe forbrydere. I Asien bliver han optaget i en ninjakult, ledet af Ras al’Ghul. Da Bruve Wayne tager derfra, bruger han det han har lært, til at blive Batman og være sit så velkendte alter ego. Men hjemme i Gotham er Scarecrow på spild, så Bruce Wayne får mulighed for alt det han har lært. Handlingen følger en meget klassisk superheltefilmatisering. Bruce Wayne får motivation og kræfter til at bekæmpe forbrydere. Bad guy viser sig på banen og giver Batman kamp til stregen. Men selvom der, handlingsmæssigt, ikke er noget nyt under solen, er der dog masser at hente i alle af filmens andre aspekter. Skuespil virkelig høj klasse fra et fantastisk ensemble, der strækker sig helt fra gamle herrer som Michael Caine, Tom Wilkinson og Morgan Freeman til knapt så kendte ansigter, i form af Cillian Murphy. Alle gør det mere end bare godt, og det er især en fryd at se Cillian Murphy folde sig ud som en yderst karismatisk Dr. Crane. Blandt de mere kendte navne, er der som sagt, Christian Bale, Michael Caine og Morgan Freeman. Liam Neeson har dog også en betydelig rolle i filmen, som han udfylder ganske glimrende. Filmen tager sig selv aldrig for højtideligt, men der er heller ingen ironisk distance til hele affæren. Der er også rigeligt med action, uden det er i overflod, og det skygger aldrig for karaktererne eller dramaet i historien. Tonen i filmen er mere realistisk anlagt og nogle vil endda kalde den dyster. Filmen besidder dog stadig en superhelte- og actionstemning, men dette gør det stadig absolut bekendtskab værd. Batman Begins er også forholdsvis let at gå til, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, og i kraft af, den samtidig er en af de mest underholdende film jeg har set, er det en jeg meget ofte vender tilbage til.
Gladiator - 3/6... endelig en der falder lidt igennem for mit vedkommende. Vel sagtens en fint underholdende film, men den er for lang i forhold til sit egentlige indhold, og på ingen måde det mesterværk som folk gør den til.... min mening naturligvis. Chihiro Og Heksene - 6/6 Batman Begins - 5/6
Ikke så meget at sige til de to sidste meget fine film =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#171 neran 14 år siden
#172 MOVIE1000 14 år siden
#173 neran 14 år siden
13. Gladiator
Anden og sidste Ridley Scott film på listen. Maximus er general under Kejser Marcus Aurelius og har været med til at erobre store dele af det romerske imperium. Da krigen er ved at være slut og han endelig kan komme hjem til sin kone og søn i Spanien, bliver han forrådt af Kejserens søn, Commudus. Såret og i al hast, skynder han sig til Spanien hurtigere end selveste Lynet, men han kommer for sent, til at redde sin familie, der er blevet dræbt. Ude af stand til noget som helst, bliver han samlet op af en slavekaravane, der sælger ham videre til Proximo. Her bliver han gladiator og bliver hurtig berømt i den nye profession. Samtidig planlægger Commudus, der er vendt hjem som den nye kejser, en ny omgang gladiatorkampe. Maximus ser en mulighed for hævn, og han er ikke langsom til at gribe den.
Hvor nogle ser ligegyldigt action i Gladiator, ser jeg derimod drama, action og godt skuespil. Russel Crowe giver den hele armen som den karismatiske Maximus, og det er også denne rolle mange vil huske ham for. Dog er det Joaquin Phoenix, der i rollen som den sleske Commudus stjæler billedet i alle scener han er med i. Commudus er en virkelig ond mand, det er der absolut ingen tvivl om, men han er samtidig utrolig skrøbelig og sårbar. Det er dette, Joaquin Phoenix formår at få frem i sin rolle på superb vis. Scenerne, hvor både Maximus og Commudus er med i, slår nærmest gnister takket være de to skuespillere. Det kommer ikke som en overraskelse, at Ridley Scott har sans for de visuelle detaljer, hvilket vi også ser i Blade Runner. En sværd og sandal film har aldrig set bedre ud, medmindre vi lige tager Kingdom of Heavem med i regnskabet. Nu er historier om personlig hævn og vendetta ved at være godt udtømt, men Gladiator er langt en af de bedste af slagsen. Oprindelig var denne film længere oppe på listen, men eftersom jeg skrev om flere og flere film, faldt den i graderne, og havde der været mere tid, var den nok også kommet længere ned på listen. Men det var for sent, og nu har den fået den placering den har nu.
#174 BN 14 år siden
Jeg er også stødt på den udtalelse, at 'Gladiator' bare er en actionfilm, omend en god en af slagsen. Men jeg er uenig - den er mere et drama end en actionfilm. Action-delen nedtones kraftigt i den sidste del af filmen, hvor de dramatiske begivenheder ses på afstand og skildres som tragedie snarere end action, og hvor det er det mere personlige, psykologiske drama mellem Maximus, Commodus og Lucilla der lægges vægt på.
#175 neran 14 år siden
12. Chihiro & Heksene
Man kan aldrig få for meget Miyazaki, så her kommer endnu en film af ham. Desværre den næstsidste på listen. Chihiro er en pige på omkring de 10-12 år, og hun er tvunget til at flytte fra sin skole og sine kammerater, da hendes forældre har købt nyt hus, i en anden by. På vej til det nye hus, tager de en omvej og havner ved indgangen til en nedlagt forlystelsespark. Hendes forældre vil gå på opdagelse, trods Chihiro på ingen måde vil med. De lytter ikke og den lille familie går ind i den nedlagte forlystelsespark. Her finder de en restaurant, fyldt med overdådigt mad, men hverken kok eller tjenere. Hendes forældre går straks i krig med den lækre mad, mens Chihiro forsigtigt ser sig om. Der går dog ikke lang tid, før ånder dukker op og hun skynder tilbage til hendes forældre. Men ak, deres grådighed har forvandlet dem til store, fede slagteklare grise. Selv er Chihiro ved at blive en ånd, og for at redde sig selv og hendes forældre, må hun få arbejde i åndernes verden.
Chihiro er en usikker pige uden nogen form for selvtillid. Men i takt med hendes arbejde skrider frem og hun overkommer nogle nærmest umulige opgaver, samt venskabet med troldmanden Haku blomstrer, opbygger hun en stærk tro på sig selv. Det er en anime med en overflod af visuelle detaljer i så stor en grad, man nærmest mister pusten og der er utallige mindeværdige sekvenser, der vil forblive i hukommelsen lang tid efter at have set den. Vi tages på endnu et magisk eventyr, men denne gang føles det dog som et meget mere personligt drama og eventyr, set i lyset af, den gigantiske udvikling Chihiro går igennem. Der er ingen deciderede skurke i filmen. Alle personerne er nuancerede og har deres egen dagsorden. Dog er alt på spil, og man følger spændt med, mens et fantastisk univers åbner op for sig og sammen med Chihiro, drages man ind i det. Et stort applaus til Miyazaki for at have lavet så fantastisk en film, også selvom dette ikke er hans bedste. Alligevel er det nu fuldt ud fortjent, han vandt Oscar for den.
#176 Skeloboy 14 år siden
Gladiator, 4/10
#177 Antlion 14 år siden
"The Last of the Mohicans" - 5/6 (skal genses)
"Gladiator" - 3/6
"Chihiro & Heksene" - 4/6 (skal genses)
#178 neran 14 år siden
11. Batman Begins
Så tager vi lige en smutter omkring mainstream genren igen, denne gang i selskab med en kappeklædt Christian Bale. Bruce Waynes forældre bliver dræbt og han ønsker hævn. Dette lykkedes dog ikke, og han rejser bort, for at lære kriminaliteten at kende, så han senere kan vende tilbage til Gotham og bekæmpe forbrydere. I Asien bliver han optaget i en ninjakult, ledet af Ras al’Ghul. Da Bruve Wayne tager derfra, bruger han det han har lært, til at blive Batman og være sit så velkendte alter ego. Men hjemme i Gotham er Scarecrow på spild, så Bruce Wayne får mulighed for alt det han har lært.
Handlingen følger en meget klassisk superheltefilmatisering. Bruce Wayne får motivation og kræfter til at bekæmpe forbrydere. Bad guy viser sig på banen og giver Batman kamp til stregen. Men selvom der, handlingsmæssigt, ikke er noget nyt under solen, er der dog masser at hente i alle af filmens andre aspekter. Skuespil virkelig høj klasse fra et fantastisk ensemble, der strækker sig helt fra gamle herrer som Michael Caine, Tom Wilkinson og Morgan Freeman til knapt så kendte ansigter, i form af Cillian Murphy. Alle gør det mere end bare godt, og det er især en fryd at se Cillian Murphy folde sig ud som en yderst karismatisk Dr. Crane. Blandt de mere kendte navne, er der som sagt, Christian Bale, Michael Caine og Morgan Freeman. Liam Neeson har dog også en betydelig rolle i filmen, som han udfylder ganske glimrende. Filmen tager sig selv aldrig for højtideligt, men der er heller ingen ironisk distance til hele affæren. Der er også rigeligt med action, uden det er i overflod, og det skygger aldrig for karaktererne eller dramaet i historien. Tonen i filmen er mere realistisk anlagt og nogle vil endda kalde den dyster. Filmen besidder dog stadig en superhelte- og actionstemning, men dette gør det stadig absolut bekendtskab værd. Batman Begins er også forholdsvis let at gå til, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, og i kraft af, den samtidig er en af de mest underholdende film jeg har set, er det en jeg meget ofte vender tilbage til.
#179 Lord Beef Jerky 14 år siden
Chihiro Og Heksene - 6/6
Batman Begins - 5/6
Ikke så meget at sige til de to sidste meget fine film =)
#180 Antlion 14 år siden
Meget bedre end "The Dark Knight"!