Synes egentlig også Wall E var skuffende. Ikke fordi den er dårlig, men fordi den ikke kunne leve op til det mesterværk folk udråbte den til at være. Den første halve time er brilliant dog, mens resten måske har nogle fine ideer, men falder noget igennem på det komiske. Tror efterhånden jeg er HELT nede på 4/6 til den film.
The Prestige får stadig 5/6, selvom jeg snart bør tage et gensyn med den.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Jeg kan huske, at jeg var helt oppe at ringe, da jeg så The Prestige for første gang. Vi snakker endda om en potentiel yndlingsfilm til 10/10. Da jeg så genså filmen, må jeg indrømme, at jeg blev skuffet, og meget af magien var desværre tabt for mig. Der er dog stadig ingen tvivl om, at det er en god film, som jeg vil give 8/10 (måske 7/10).
Første forsinkede film for 4. søndag i advent er nu klar.
8. The Dark Knight Jeps, jeg er glad for Nolans film, ingen tvivl om det. Jeg tror heller ikke The Dark Knight behøver nogen yderligere introduktion, så jeg hopper direkte til den egentlig anmeldelse. Vi har her med en direkte fortsættelse af Batman Begins at gøre, og de er i bund og grund lige gode. Hvad der så gør, at The Dark Knight havner et par placeringer længere oppe, er at det føles som om, der er mere på spil. Nu er det ikke længere blot byen Gotham, der er i farezonen, men Jokeren har formået at hive troen og håbet på det gode i mennesket med ind i spillet. Og jeg må sige, Heath Ledger gør det uforglemmelig godt som Jokeren, men men, det er ikke verdens bedste præstation, i mine øjne. Men vi må ej forglemme resten af det formidable ensemble, der alle også gør det virkelig godt. En særlig bemærkning bør også gå til Aaron Eckhart i rollen som Harvey Dent, der er en vigtig del af filmens moralske temaer. Tonen er i samme realistiske stil som i Batman Begins og i lys af, der er mere på spil og et større twist, virker den også noget mere dyster. Batman bliver ikke blot fysisk udfordret som i Batman Begins, men denne gang, bliver han presset meget hårdt på den mentale og psykologiske side, da Jokerens endelige mål er, at få hævet masken af Batman. På grund af, Batman ikke lader sig overvinde, bliver hele Gotham blandet ind i det, samt personer kendt af Bruce Wayne. Batman Begins berørte kun flygtigt de moralske dilemmaer som The Dark Knight tager op. Og disse dilemmaer og temaer, kredser filmen hele tiden om. Konklusionen på det endelige klimaks
det med Two Face
, lægger op til tanker om målet virkelig helligere midlet, eller om sandheden altid skal frem, uanset, hvor grum en sandhed det er.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Og endnu en film fra igår. Den sidste deciderede mainstream på listen.
7. Terminator 2 James Camerons mesterværk og den perfekte actionfilm. Avatar kan godt gå hjem og ligge sig, når den sammenlignes med Terminator-sagaens sidste kapitel. Jeg benægter alt kendskab til andre påstande om, hvor mange film der er i franchisen. Sarah Connor er kommet på psykiatrisk hospital og hendes søn er kommet i plejefamilie. Han er rebelsk som bare pokker. Men ude i fremtiden har Skynet skumle planer og sender deres nyeste og stærkeste terminator tilbage i tiden. Den fremtidige John Connor sender sin egen terminator tilbage, som skal redde sit yngre jeg. Derefter går den vilde flugt og et utal af de fedeste actionscener, blandet godt sammen med et familiedrama. Spøjst. Men for satan, hvor det da bare virker. Edward Furlong giver den hele armen som den unge John Connor, og det er virkelig sjældent man ser så troværdig en barneskuespiller. I rollen som den gode terminator, har vi Arnold Schwartznegger, der med sin manglende mimik, er perfekt i rollen. Som the bad guy, er Robert Patrick at finde som T-1000. Han er mindst lige så perfekt i rollen som de resterende skuespillere, og han er en af de mest skræmmende skurke i en actionfilm. Et total koldt, kynisk og udtryksløst ansigt hele filmen igennem, om det så er når han spurter for fuld fart efter John på motercykel, eller når han står og tæsker løs på en totalskadet T-800. Der er samtidig også så meget dybde i figurerne, man ikke kan lade værre med at holde så inderligt meget af dem og heppe med hele vejen igennem.
The Dark Knight var på min 1. plads ved min top 150 sidste år om det har ændret sig, ved jeg sgu ikke, men den er 6/6 værd og Nolans bedste film, tæt forfulgt af Inception.
Terminator 2 også en film der var langt oppe i min liste 6/6, og enig i at det er Camerons bedste film, måske endda den eneste jeg har givet top karakter til.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Sidste film for igår melder sig klar, og jeg byder nu velkommen til
6. Memento Nolans gennembrudsfilm og store mesterværk. Leonard har en hjerneskade, der gør, han ikke kan skabe nye minder. Derfor kan han kun huske 10-15 minutter af gangen og så er det om igen. Denne skade skyldes, han og hans kone blev overfaldet i deres hjem. Hun blev voldtaget og dræbt, men Leonard overlevede og har siden da, rejst rundt og søgt hævn på deres overfaldsmand. Hvad der gør Memento så interessant er måden, hvorpå den udnytter Leonards manglende evne til at skabe nye minder. Den er groft sagt, delt op i to dele, og man ser skiftevis en sekvens fra hver del. Den ene del er i sort/hvid og finder sted i historiens begyndelse, mens de sekvenser i farver starter med historiens slutning og stykke for stykke, bevæger sig tilbage. Til sidst flettes de to dele sammen og mødes i midten af historien, og det er først her, alle detaljer falder sammen og filmen hænger sammen. Engang for mange år siden, så jeg en enkelt scene fra filmen, og har husket den scene og filmens måde at fortælle på, lige til for et år siden, hvor jeg omsider fik den købt og så hele filmen. Skuespillet er formidabelt, og især Guy Pearce i den vanskelige hovedrolle, løfter filmen endnu mere op. Memento er et fantastisk eksempel på, hvordan man laver en virkelig underholdende thriller og samtidig bryder med de vanlige konventioner for, hvordan man kan fortælle historier på filmmediet. En film man på ingen måder kan komme uden om, uanset, hvilken genre man er til.
#191 Lord Beef Jerky 14 år siden
The Prestige får stadig 5/6, selvom jeg snart bør tage et gensyn med den.
#192 Åkepool 14 år siden
Batman begins 4/6
Wall-E 4/6 (med lidt god vilje).
The Prestige 4/6
#193 elwood 14 år siden
Hvilken genial Komponist 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#194 MMB 14 år siden
#195 MOVIE1000 14 år siden
#196 neran 14 år siden
8. The Dark Knight
Jeps, jeg er glad for Nolans film, ingen tvivl om det. Jeg tror heller ikke The Dark Knight behøver nogen yderligere introduktion, så jeg hopper direkte til den egentlig anmeldelse.
Vi har her med en direkte fortsættelse af Batman Begins at gøre, og de er i bund og grund lige gode. Hvad der så gør, at The Dark Knight havner et par placeringer længere oppe, er at det føles som om, der er mere på spil. Nu er det ikke længere blot byen Gotham, der er i farezonen, men Jokeren har formået at hive troen og håbet på det gode i mennesket med ind i spillet. Og jeg må sige, Heath Ledger gør det uforglemmelig godt som Jokeren, men men, det er ikke verdens bedste præstation, i mine øjne. Men vi må ej forglemme resten af det formidable ensemble, der alle også gør det virkelig godt. En særlig bemærkning bør også gå til Aaron Eckhart i rollen som Harvey Dent, der er en vigtig del af filmens moralske temaer. Tonen er i samme realistiske stil som i Batman Begins og i lys af, der er mere på spil og et større twist, virker den også noget mere dyster. Batman bliver ikke blot fysisk udfordret som i Batman Begins, men denne gang, bliver han presset meget hårdt på den mentale og psykologiske side, da Jokerens endelige mål er, at få hævet masken af Batman. På grund af, Batman ikke lader sig overvinde, bliver hele Gotham blandet ind i det, samt personer kendt af Bruce Wayne. Batman Begins berørte kun flygtigt de moralske dilemmaer som The Dark Knight tager op. Og disse dilemmaer og temaer, kredser filmen hele tiden om. Konklusionen på det endelige klimaks
#197 Lord Beef Jerky 14 år siden
#198 neran 14 år siden
7. Terminator 2
James Camerons mesterværk og den perfekte actionfilm. Avatar kan godt gå hjem og ligge sig, når den sammenlignes med Terminator-sagaens sidste kapitel. Jeg benægter alt kendskab til andre påstande om, hvor mange film der er i franchisen. Sarah Connor er kommet på psykiatrisk hospital og hendes søn er kommet i plejefamilie. Han er rebelsk som bare pokker. Men ude i fremtiden har Skynet skumle planer og sender deres nyeste og stærkeste terminator tilbage i tiden. Den fremtidige John Connor sender sin egen terminator tilbage, som skal redde sit yngre jeg. Derefter går den vilde flugt og et utal af de fedeste actionscener, blandet godt sammen med et familiedrama. Spøjst. Men for satan, hvor det da bare virker. Edward Furlong giver den hele armen som den unge John Connor, og det er virkelig sjældent man ser så troværdig en barneskuespiller. I rollen som den gode terminator, har vi Arnold Schwartznegger, der med sin manglende mimik, er perfekt i rollen. Som the bad guy, er Robert Patrick at finde som T-1000. Han er mindst lige så perfekt i rollen som de resterende skuespillere, og han er en af de mest skræmmende skurke i en actionfilm. Et total koldt, kynisk og udtryksløst ansigt hele filmen igennem, om det så er når han spurter for fuld fart efter John på motercykel, eller når han står og tæsker løs på en totalskadet T-800. Der er samtidig også så meget dybde i figurerne, man ikke kan lade værre med at holde så inderligt meget af dem og heppe med hele vejen igennem.
#199 MOVIE1000 14 år siden
Terminator 2 også en film der var langt oppe i min liste 6/6, og enig i at det er Camerons bedste film, måske endda den eneste jeg har givet top karakter til.
#200 neran 14 år siden
6. Memento
Nolans gennembrudsfilm og store mesterværk. Leonard har en hjerneskade, der gør, han ikke kan skabe nye minder. Derfor kan han kun huske 10-15 minutter af gangen og så er det om igen. Denne skade skyldes, han og hans kone blev overfaldet i deres hjem. Hun blev voldtaget og dræbt, men Leonard overlevede og har siden da, rejst rundt og søgt hævn på deres overfaldsmand.
Hvad der gør Memento så interessant er måden, hvorpå den udnytter Leonards manglende evne til at skabe nye minder. Den er groft sagt, delt op i to dele, og man ser skiftevis en sekvens fra hver del. Den ene del er i sort/hvid og finder sted i historiens begyndelse, mens de sekvenser i farver starter med historiens slutning og stykke for stykke, bevæger sig tilbage. Til sidst flettes de to dele sammen og mødes i midten af historien, og det er først her, alle detaljer falder sammen og filmen hænger sammen. Engang for mange år siden, så jeg en enkelt scene fra filmen, og har husket den scene og filmens måde at fortælle på, lige til for et år siden, hvor jeg omsider fik den købt og så hele filmen. Skuespillet er formidabelt, og især Guy Pearce i den vanskelige hovedrolle, løfter filmen endnu mere op. Memento er et fantastisk eksempel på, hvordan man laver en virkelig underholdende thriller og samtidig bryder med de vanlige konventioner for, hvordan man kan fortælle historier på filmmediet. En film man på ingen måder kan komme uden om, uanset, hvilken genre man er til.