Uf, synes Hero var so-so... visuelt flot og meget sjov leg med det narrative, men historien var i bund og grund ganske kedelig og kampscenerne gik hen og blev ligeså efter en rum tid. Ville sikkert nøjes med 3/6 til den.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Der kommer nok nogle film på et tidspunkt, som I ikke vil finde i samme kaliber som nogle af dem jeg har været inde omkring so far. Dog er jeg lidt spændt på, hvad I kommer til at synes om mine topplaceringer. :)
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
#83 Hvis der dukker sådan noget propagandapis som Saving Private Ryan eller noget hundelort som Black Hawk Down, så ryger karakteren på nerans julekalender et par karakterer ned selvfølgelig =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#84 Ingen af de nævnte film er med, og heller ikke i Runners Up delen. BHD er jeg end ikke i besiddelse af. ;) Men der kommer lidt mainstream ind på et tidspunkt, og så skifter det over igen.
Nu er weekenden forbi og det er desværre blevet mandag, men som en lille opmundring, får I her endnu en fantastisk film.
Det levende slot Nu har de to Miyazaki-light været på banen og vi er nu ankommet til en af de lidt tungere af hans film. Det er nu tid til magi, mystik og Miyazaki i form af den herlige Det levende slot. Vi befinder os i storby, der teknologisk set, mest minder om industrialiseringen. Sophie arbejder som hattemager, men fordi hun engang blev reddet fra nogle soldater af en lyshåret troldmand, får hun en aften besøg af Ødeheksen. Denne konfrontation får store konsekvenser for Sophie, idet hun bliver forhekset, og da hun ser sig i spejlet, er hun pludselig blevet en gammel kone. For at komme forbandelsen til livs, må hun ud på en lang og magisk rejse, hvilket indbefatter mødet med troldmanden Haru, ildæmonen Calcifer og drengen Markl. Igen har vi et ensemble af herlige og skæve bifigurer, man ikke kan andet end at holde af. På ydersiden kan Det levende slot dog virke mere rodet i sin fortælling end Miyazakis andre film, men dette er snarer en af filmens forcer end svage sider. Der er nemlig en mystik over filmen og dens personer, som vi aldrig får forklaret, en mystik der har holdt mit blik fæstet til skærmen gang på gang. Vi bliver kylet ind i en magisk verden, hersket af to kongeriger i en ubamhjertelig krig mod hinanden. Men krigen fylder aldrig så meget, at der ikke er tid til en romance, som driver historien frem mere og mere sikkert frem, indtil vi når frem til et festfyrværkeri af et klimaks med alt hvad det indebærer. Action, drama, mystik, kærlighed og spænding. Selvom vi aldrig rigtig får en endegyldig forklaring på mange af tingene og der er en stor hovsa-løsning i slutningen på en af filmens plottråde, bliver det aldrig for meget og stemmer fint overens med resten af filmen og dens præmisser. Dette er ikke et af Miyazakis store mesterværker, men det er en tempofyldt film, som kræver stor koncentration og ingen konkrete svar giver. Dem skal man som publikum selv finde frem til.
#81 Skeloboy 14 år siden
Synes dog Hero er langt bedre end Tiger på Spring. Men Min Nabo Totoro og (500) Days of Summer er ganske suveræne
#82 Lord Beef Jerky 14 år siden
#83 neran 14 år siden
Der kommer nok nogle film på et tidspunkt, som I ikke vil finde i samme kaliber som nogle af dem jeg har været inde omkring so far. Dog er jeg lidt spændt på, hvad I kommer til at synes om mine topplaceringer. :)
#84 Lord Beef Jerky 14 år siden
#85 neran 14 år siden
#86 Skeloboy 14 år siden
#87 Lord Beef Jerky 14 år siden
#86 Fjollede mandsling!
#88 neran 14 år siden
#89 neran 14 år siden
Det levende slot
Nu har de to Miyazaki-light været på banen og vi er nu ankommet til en af de lidt tungere af hans film. Det er nu tid til magi, mystik og Miyazaki i form af den herlige Det levende slot. Vi befinder os i storby, der teknologisk set, mest minder om industrialiseringen. Sophie arbejder som hattemager, men fordi hun engang blev reddet fra nogle soldater af en lyshåret troldmand, får hun en aften besøg af Ødeheksen. Denne konfrontation får store konsekvenser for Sophie, idet hun bliver forhekset, og da hun ser sig i spejlet, er hun pludselig blevet en gammel kone. For at komme forbandelsen til livs, må hun ud på en lang og magisk rejse, hvilket indbefatter mødet med troldmanden Haru, ildæmonen Calcifer og drengen Markl.
Igen har vi et ensemble af herlige og skæve bifigurer, man ikke kan andet end at holde af. På ydersiden kan Det levende slot dog virke mere rodet i sin fortælling end Miyazakis andre film, men dette er snarer en af filmens forcer end svage sider. Der er nemlig en mystik over filmen og dens personer, som vi aldrig får forklaret, en mystik der har holdt mit blik fæstet til skærmen gang på gang. Vi bliver kylet ind i en magisk verden, hersket af to kongeriger i en ubamhjertelig krig mod hinanden. Men krigen fylder aldrig så meget, at der ikke er tid til en romance, som driver historien frem mere og mere sikkert frem, indtil vi når frem til et festfyrværkeri af et klimaks med alt hvad det indebærer. Action, drama, mystik, kærlighed og spænding. Selvom vi aldrig rigtig får en endegyldig forklaring på mange af tingene og der er en stor hovsa-løsning i slutningen på en af filmens plottråde, bliver det aldrig for meget og stemmer fint overens med resten af filmen og dens præmisser. Dette er ikke et af Miyazakis store mesterværker, men det er en tempofyldt film, som kræver stor koncentration og ingen konkrete svar giver. Dem skal man som publikum selv finde frem til.
#90 Lord Beef Jerky 14 år siden