Gravatar

#91 elwood 19 år siden

så fik jeg endelig set kongekabale, og af en instruktør debut at være, så er den sku overraskene go, især Søren Pilmark synes jeg spillede fremragende, men generelt var hele castet godt. den var spændende hel til det sidste.

mit næste mål er nok at få set "den eneste ene". jeg har haft nogle få danske film der tog meget lang tid før jeg fik set, sidste ekesmple var blinkene lygter som der gik 1,5 år før jeg fik set hehe, og den eneste ene har jeg stadig ikke fået set hehe.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#92 filmz-Bruce 19 år siden

#91 Ja det er imponerende en debut. Nesgaard har sgu fået banket en god filmskole op!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#93 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

The Towering Inferno (1974)

Fra midten af 1970'erne og frem til 1980 kom den ene katastrofefilm efter den anden. I Luften med bl.a. diverse Airport film, På Vandet med bl.a. The Posidon Adventure og På Jorden i form af jordskælv og andre naturkatastofer eller dyr_går_amok film med dræberbier, orme og alskens andre dyr.

Fælles for mange af dem, som kom fra bl.a. Amerika var, at de var spækket med special effekts og med stjerner i alle aldersgrupper for at trække så mange i biografen som muligt.

De var stort set skåret over den samme historie, med først en præsentation af alle personer, dernæst samle dem alle et bestemt sted (Hus, Skib, Ferieparadis osv.), selve katastofen, dernæst kampen for at overleve og komme væk med folk som adskilles og skal finde hinanden igen til sidst og havde man bare set 2 i genren kunne man hurtigt finde ud af hvem, som overlevede og ikke gjorde i disse film fx var man en svindler eller havde forbudt sex kunne du være sikker på at du ikke kom ud af filmen i live.

Nogle af disse blev lavet på små budgetter, men andre tog over hvor de store epics-film i 60'erne slap med kæmpe budgetter og luxuslyd og billede (6 spors stereo og 70 mm), der sagtens kunne måle sig med nutidens DTS, hvis man sammen ligner med mange af det andre for tiden, som typisk kun kom i almindelig stereo eller mono.

En af de rigtig store fra den tid var The Towering Inforno, som ved sin fremkomst var meget aktuel for dels herhjemme havde vi oplevet et par storbrande, men også i USA og andre steder, så det var helt naturligt at lave en film om et storbrand i et højhus.

Derfor slog 20th Century Fox og Warner Bros sig sammen om at lave den ultimative Brand-film. Man byggede ikke kun en model at futte af men en par etagers bygning af et højhus og hyrede 2 instruktører en til action og en til drama scenerne og brugte masser af rigtig ild og brandfolk for at øge realismen.

Under indvigelsen af "The Glass Tower", en 138 etagers høj skyskraber bryder en brand ud som følge af et overbelastet strømsystem med dårlige kabler mm. Branden bryder ud nogle etager under den fine åbningsfest og så handler filmen om, hvordan de brave brandfolk sammen med husets akitekt abejder sig op for at redde så mange af gæsterne som muligt ned fra "Det Tårnhøje Helvede" som filmen også kom til at hedde på dansk.

Filmen fik premiere i bl.a. Imperial, så der kom de mange flotte actionscener rigtig til sin ret og selvom filmens både små og store historier ikke byder på det helt store overaskelser er det dog stadig en af de bedste brandmandsfilm, med solidt spil af Steve McQueen som den stærke brandchef og Paul Newman som akitekten, der heltemodigt prøver at rode bod på de svinestreger bygherren (spillet af William Holden) og hans svigersøn (slesk spillet af Richard Chamberlain) har lavet i forbindelse med bygningen. Alle de typiske personer er her, den unge grønne brandmand, som bliver helt, det elskende par, som fanges i katastofen, den politiske korrekte "sorte"helt her spillet af ingen ringere end O.J. Simpson osv. osv.

The Towering Inforno er en film, som afgjort hører hjemme i en stor biograf, men den fornyeligt udsendte THX-udgave på dvd giver dog en god oplevelse alligevel for både billede og lyd har en okay kvalitet. Hvad man kunne savne på denne dvd kunne være fx et godt making of eller et program om genren, for man kan ikke inteviewe så mange af de medvirkende, da de er døde, for det var en meget populær genre indtil bl.a. film som Star Wars og The Deer Hunter i slut 70'erne, som bragte os på helt andre tanker.

Ser vi den i forhold til andre Brandmandsfilm som fx Flammehav/Backdraft syntes jeg personligt stadig den holder i kraft af sin brug af gode brandeffekter uden CGI og ikke mindst det store galleri af skuespillere, med den bedste filmbrandchef til dato - Steve McQueen, og på tros af en forudsigelig handling stadig holder spændingen godt i de 165 minutter den varer.

Film: 6/10
Audio/Video: 5/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#94 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

Efter en rigtig dum fredag og lørdag for det meste i sengen, tog jeg kraftigt fat igen Søndag, med først Memento, Dawn of The Dead (Argentos cut af 1978 udgaven) og en masse god filmsnak med bl.a. Captain Vallo og evermind og sluttede af med som i kan se ovenfor The Towering Inferno, da jeg ikke kunne sove.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#95 filmz-Bruce 19 år siden

Efter en lang pause herinde er det på tide at tage fat på

Pleasantville
Fra 1998 af instruktør Gary Ross (Seabiscuit), med Tobey Maguire, Jeff Daniels, Joan Allen og William Macy. Filmen blev mere end blot et behageligt selskab.

Kort fortalt og meget få spoilers
Teenage søskende David og Jennifer går i high school og er som dag og nat. David nørd agtig og ekspert i den sort hvide TV sitcom'en Pleasantville fra 50'erne om det overfladiske liv i en perfekt amerikansk familie i en forstadsby i USA. Jennifer er hans rebelske søster, som mere er til fest og farver.

En dag zappes de ind i serien og skal pludselig indleve sig i livet i Pleasantville. Men kan de indordne sig eller vil de bevidst eller ubevidst komme til at sprede 90'er mentalitet?

Er man til tidsrejser a la Back To The Future og de forviklinger dette kan give, så er muligheden der, at dette er en film man vil kunne lide. Men selvom filmen kan gi' indtryk af komedie og har mange sjove sekvenser undervejs, så er det ikke filmens stærkeste kort. Måden instruktøren omhandler konflikterne, når det uberørte samfund pludselig påvirkes af nye tanker udefra, er ikke mindre end genial, selvom det umiddelbart lyder ret banalt. Når noget påvirkes i den sort hvide TV serie og ændrer væremåde, kan det vise sig at have "farverige" konsekvenser. Det er set før på film, at noget er i farver og noget i sort hvid og den nye Sin City gør det også. Portrætteringen føles helt logisk, men den symbolik og metaforik som heraf følger, med et samfund i forandring og pludselige stærke reaktionære kræfter som er imod, er lige i øjet, med kraftige henvisninger til episoder i 30'erne til op i 70'erne.

En film jeg virkelig nød hele vejen igennem og en DVD som i New Line Platinum udgaven har perfekt billede (sort hvid farvekombinationerne er flotte) og lyd og som man ikke må snyde sig selv for at se.

En ekstra bonus er slut titelnummeret "Across the universe", et gammelt Beatles nummer, sunget af Fiona Apple. Findes også som suveræn musikvideo på DVD'en. Har aldrig været Beatles mand, men i denne udgave kan jeg se genialiteten.

Til salg hos Axelmusic til kun kr. 79,95

Film: 8/10 - IMDB 7.5/10 (22.141 stemmer)
DVD: 9/10
Gravatar

#96 elwood 19 år siden

så fik jeg lige set The interview med Hugo Weaving.

Det hele starter med at en anbejdsløs mand ved navn Mr. Flemming bliver vækket anholdt i sit eget hjem meget ydmyget, bliver lagt i håndjern og da han vil skifte tøj tager de ikke håndjernen af ham, han ved ikke rigtig hvad der foregår, og han bliver slæbt ned på politi stationen til forhøret. her virker han meget ydmyg og skrøbelig de to der har sagen forhøre ham og den ene er en rigtig bad cop wanneba han truer og råber af ham.
hen i mod midten af filmen tager historien et interessant drej, og så igen hen mod slutningen.

og slut scenen uhh Hugo Weaving kan noget med hans ansigts memik må man sku sige i den allersidste scene, den fortæller så meget om hele det foregående forhør, og om hvordan den person virkelig er som der har været i forhør. den minder en del om The Usual suspect, på nogle punkter, bortset fra de her fra start er overbevist om han er skyldig og ikke som i The USual opdager til aller sidst

denne film skal helst ses uden at vide for meget så derfor siger jeg heller ikke mere om handlingen lær spoileren hvis du vil spolere det eller hvis du har set den før. Kort sagt en rigtig rigtig go film, jeg blev sku overrasket over den. tror jeg ska ha dvd'en for at se den alternative slutning.
Gravatar

#97 lagoni 19 år siden

elwood, hvis du finder en DVD med engelske (danske er nok for meget at håbe på) undertekster, må du meget gerne sige til, jeg har selv ledt efter den. Og tillykke med fødselsdagen :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#98 elwood 19 år siden

jep, hmm ja jeg kan se den på axel er uden undertekster, men jeg leder videre.

Og hey tak 8-)
Gravatar

#99 filmz-Bruce 19 år siden

Rise of Evil
En engelsk 3 timers TV serie fra 2003 om Hitlers liv, koncentrerende sig om perioden fra 1914-1934. Robert Carlyle spiller Hitler. Han er udseendemæssigt ikke det rigtige valg, men han har alligevel energien og mimikken til at levere en rigtig god præstation. Det rigtige valg havde jo klart været en tysk TV serie, men alligevel er denne film overraskende god.

Som historie nørd er det en glæde, den forholder sig til faktuelle fakta, som personer, dato'er og begivenheder. Jeg var især imponeret over "The Münich Putsch i 1923" og hvorledes Hindenburg, Schleisser og Von Papen forsøger at holde Hitler udenfor indflydelse ved valgene fra 1930-1933. Lige efter bogen.

En anden ting, som slog mig. Dette er ikke en billig produktion, men virkelig gennemført. Vi ser masser af CGI i dagens film, men i film som denne og Nüremberg (om Nürnberg processen med Alec Baldwin) bruges det optimalt, til at rekonstruere steder arkitektonisk. Rigsdagsbranden, parlamentet og de store nazi møder er perfekt lavet i denne henseende.

Eneste minus er som sagt, at en del personer ikke har meget fysisk lighed med deres oprindelige karakterer. Hitler, Röhm, Hess, Hindenburg og Goebbels især, men dette ser man hurtigt bort fra.

Alt i alt et meget meget positivt bekendtskab om en periode, som man desværre har set alt for lidt skildret tidligere, men som indeholder en masse svar på den brutale tid der var ved at oprinde.

5.99£ incl. rabat hos CDWOW, et tilbud som skal hjem i kassen.

Film: 8/10
DVD: 8/10
Gravatar

#100 filmz-Bruce 19 år siden

Standing in the shadows of Motown
Hvis man siger "Funk Brothers", er det nok meget få, som aner hvem man snakker om. Hvis man istedet siger Motown, Barry Gordy, Marvin Gaye, Smokey Robinson, Temptations, 4 tops, Stevie Wonder, Supremes ja listen er meget længere, så er man sikkert ikke i tvivl.

Funk Brothers er betegnelsen for de studiemusikere, som stod bag den specielle Motown lyd, som indspillede flere nummer 1 hits end Elvis, Beatles, Stones og Beach Boys, til sammen. Som knoklede røven ud af bukserne for småpenge og aldrig opnåede berømmelse.

Dette laver denne DVD om på. Her er beretningen om det legendariske hold af musikere fra Detroit, Jack "Black Jack" Ashford, Bob Babbitt, Joe Hunter, Uriel Jones, Joe Messina, Eddie Willis, Richard "Pistol" Allen, William "Papa Zita" Benjamin, Eddie "Bongo" Brown, Johnny Griffith, James Jamerson, Earl Van Dyke og Robert White, som skabte den fantastiske lyd, som fik "race music" på alverdens hitlister.

Der er tale om en dokumentar film, som opruller historien ved samtaler med de overlevende Funk Brothers. Men det bedste er, at man har samlet dem til et brag af en koncert, hvor numrene

Heatwave, You've really got a hold on me, Do you love me, Bernadette, Reach out I'll be there, Ain't too proud to beg, Shotgun, What becomes of the brokenhearted, I heard it through the Grapevine, Cool Jerk, Cloud Nine, What's going on og Ain't no Mountain high enough leveres i DD 5.1EX, men ikke mindst et fænomenalt DTS 6.1ES lydspor, så hårene rejser sig overalt på kroppen.

Wow! Dette er en essentiel udgivelse, som ærer dem, som æres bør for deres ufattelige indflydelse på soul, R&B og pop musik.

2 Disc udgave til 79.95

Film: 9/10
DVD: 10/10

Skriv ny kommentar: