American Splendor Amerikansk film fra 2003 med Paul "Sideways" Giamatti i hovedrollen som Harvey Pekar, som lever et ret miserabelt liv i Cleveland som arkivar på et hospital. At kalde ham trøstesløs og negativ ville være århundredets underdrivelse. Der er dog noget i hans liv som interesserer ham. Tegneserier og plader.
Hvad der gør filmen speciel er, at Paul Giamatti og samtlige andre medvirkende, spiller rigtig nulevende personer, nemlig Harvey Pekar og co. I 70'erne fik Harvey den idé at lave en tegneserie om sit eget liv, hvor kedeligt det end måtte synes. Historierne var dagligdags og venner lavede animeringerne. Tegneserien blev kaldt American Splendor. På film har man gået skridtet længere. Man skiftevis viser den rigtige Harvey Pekar, filmens Harvey Pekar og tegneseriens Harvey Pekar og mærkeligt nok, virker det ret godt og faktisk har filmen vundet masser af awards, deriblandt kritikerprisen i Cannes og var nomineret til Oscar for bedste screenplay.
Harvey er typen man ikke nemt får sympati med, men filmen gør som tegneserien, viser dagligdagen nøjagtig som Harvey opfatter den. Paul Giamatti er suveræn i rollen og der er generelt gode skuespilpræstationer over hele linien.
Der er ikke tale om en feel good film som Sideways, det er ikke et mesterværk, men det er absolut en film over middel, som man bør se, ikke mindst for sin skæve fortælleform, som virker.
Film: 7.7/10 DVD: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Da jeg jo efterhånden er den eneste, som ser film "herinde", ihvertfald skriver om dem ;) nudge nudge, vil jeg endnu engang oplyse jeres pauvre sind :)
Auschwitz: The Nazis & the 'Final Solution' BBC har lavet denne 2 disc dokumentar drama om historien om Auschwitz og nazisternes planer for udryddelse af jøderne. Nogle vil sikkert tænke "Nu igen, kan de ikke snart finde på noget andet. Vi har hørt om det til hudløshed.". Desværre viser undersøgelser, at mange unge, ja selv ældre, har en viden om holocaust og begivenhederne omkring jødeudryddelserne, som ikke er tilstrækkelig. Jeg vil påstå, at viden herom aldrig kan blive tilstrækkelig nok og endnu engang plapre ordene "uden at kende til vores fortid er vi dømt til at gentage den".
Nok om det. Jeg har kun gennemset de første 2 af ialt 6 afsnit og endnu engang må man måbe over BBC og deres evne til at lave dokumentar programmer som ingen andre. Jeg troede jeg vidste meget om emnet, men BBC har på bare 2 afsnit udfyldt huller for, hvad der svarer til 50-75% og det vel og mærke på en måde, så man ikke kan slukke for afspilleren. Alle informative oplysninger suppleres med dramascener med tyske skuespillere, kombineret med masser af computeranimerede scener af bygninger og steder, så vi selv har mulighed for at være tilstede i krigens ultimative gru. Derudover selvfølgelig rigtige filmklip i både farver og sort hvid, mange man aldrig har set før nu.
Der er øjenvidneberetninger fra både ofre og bødler. Flere af sidstnævnte som fortæller om deres gerninger, uden at angre og nogle endda med smil.
Bag alt dette ligger en ufattelig research for at få hele forløbet til at gå op i en højere enhed og BBC lykkes, uden at gå på kompromis med de faktiske kendsgerninger, selvom der nok er taget nogle kunstneriske friheder.
Dette er i klasse med BBC's World at War fra 70'erne, bare endnu bedre. Fabelagtig video og audiokvalitet og seriøsitet som er BBC's varemærke.
Dette er essentiel viden for alle og en udgivelse ingen burde være foruden. Er iøvrigt en del af den store WW2 udgivelse "Gladiators of WW2", som bliver udsendt indenfor et par måneder.
Har set at du har nogen World at War dvd'er. Dem må du meget gerne skrive et lille resume om ;) Ærger mig meget at jeg endnu ikke har fået set resten af dem. Har vist kun set et afsnit :( Er de værd at investere i?
#105 Det er den absolut bedste dokumentarserie om WW2 nogensinde. Selvfølgelig er der nogle tekniske forhindringer i og med det er en 70'er udgivelse, men tilgengæld er WW2 i mere frisk erindring og øjenvidnerne flere.
Sir Laurence Olivier er en fantastisk fortæller. Men faktisk var den danske fortæller i 70'erne så god, at jeg synes han overgik Olivier. Man var totalt fanget. Findes dog ikke på nogen R2 udgivelse.
Det jeg kan mangle, er den samme overdådige gennemgang af eet emne, som ovenstående Auschwitz udgivelse har. Men så ville serien jo være på 100 dvd'ere :)
Du kan roligt købe den, den bliver aldrig forældet.
Havde foræret min søster to billetter til galla-premieren på Million Dollar Baby i aften og var så heldig at blive inviteret med! :-)
Filmen blev præsenteret af Jason Watt (racerkøreren, hvis der er nogen der ikke skulle vide det?), der holdt en veloplagt og sjov, men også på sin vis seriøs tale. En god start på en film der handler om at tro på sig selv og sine drømme.
Først og fremmest vil jeg sige at filmen tog en drastisk drejning et sted jeg ikke lige havde set det komme, men vil for jeres skyld undlade at sige hvad det er. Blev først lidt ærgerlig over det (og et par andre små-detajler i løbet af filmen), men senere kunne jeg se helheden og dybden i det og endte med at gå veltilfreds derfra. Og i endnu højere grad efter jeg har sundet mig et par timer. Når jeg tænker over det er der nogle ting der er afpasset til at understøtte selve historien og kernen i filmen, istedet for at være helt realistiske IMO, men da det jo er en film gør det bestemt ikke noget for min skyld. Man har vel nogle friheder når man laver film (og iøvrigt hedder Clint Eastwood). :-) På den anden side er der også mange ting i filmen der overraskede mig, netop fordi de ikke er som man lige havde forventet. Men det kan jeg personligt rigtigt godt lide ved en film - at det foregår på dens premisser, og ikke mine.
Ud over en fremragende historie (vi fik iøvrigt også bogen 'Million Dollar Baby' af F.X. Toole som jeg regner med at læse på et tidspunkt), så er skuespiller-præstationerne ikke til at få armene ned over! Clint Eastwood og Morgan Freeman kører fantastisk op imod hinanden med hver deres meninger og spydige kommentarer (som Jason Watt udtrykte det: 'der rammer steder der ikke er tilladt i boksning'), men har dog alligevel også et dybt venskab og gensidig respekt. Og når Morgan Freeman ikke lige er på banen tager Hillary Swank hurtigt over, og gør ikke ligefrem Clint Eastwoods daglige bekymringer mindre. Deres forhold udvikler sig meget i løbet af filmen, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på her - det skal I selv have fornøjelsen af at opleve.
Alt i alt er filmen utrolig god og rørende, og den rammer en som en knockout (for at blive indenfor den jargon). Da den var færdig var der fuldstændigt stille i salen som om at folk lige skulle sunde sig over den. Folk rejste sig stille og roligt og gik ud, og på vejen ud var der ikke særligt mange der sagde noget - lidt ligesom på et bibliotek...
En film jeg helt sikkert skal se igen og som jeg på det kraftigste vil anbefale andre at se.
6/6 herfra...
Ps. Nå ja, og så stod jeg også et par meter fra Camilla Martin på et tidspunkt, hvilket absolut ikke kan trække ned på aftenens oplevelse... ;-)
Så fik jeg endelig set Man On The Moon, så lige en lillebitte anmeldelse. Paul Giamatti og Jim Carrey i samme film, endda instrueret af Milos Forman, kan det blive bedre?
Ja, det kan det sikkert godt, men det var virkelig en vellykket film. Til dem der ikke ved det, så handler den om den såkaldte komiker Andy Kaufmann, nok mest kendt fra serien Taxi. Mit kendskab til Kaufmann strækker sig til 2-3 afsnit af denne Taxi og det er vist ikke det bedste billede af ham. Han virker som en utrolig sjov mand, der bare har alt for mange ting inde i sit hoved.
Filmen skifter mellem at være hylende morsom, underlig bizar og sørgelig. Hele wrestlingdelen irriterede mig lidt, men det var nok godt og relevant at have det med. Men dejligt skuespil, fantastisk film og en smuk slutning.
Er ved at se ekstramateriale, sjovt at høre DeVito snakke om ham. Nu snakker Forman om at han aldrig har mødt Carrey...
9/10
Lige et spørgsmål til dem der har set den:
Der hvor Kaufmann er hos "miraklet", er grunden til han griner så at han ser "miraklet" er snyd? Jeg var ikke helt sikker, men det ser da ud til personen holder noget i hånden, der kunne tyde på snyd
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#101 filmz-Bruce 19 år siden
Amerikansk film fra 2003 med Paul "Sideways" Giamatti i hovedrollen som Harvey Pekar, som lever et ret miserabelt liv i Cleveland som arkivar på et hospital. At kalde ham trøstesløs og negativ ville være århundredets underdrivelse. Der er dog noget i hans liv som interesserer ham. Tegneserier og plader.
Hvad der gør filmen speciel er, at Paul Giamatti og samtlige andre medvirkende, spiller rigtig nulevende personer, nemlig Harvey Pekar og co. I 70'erne fik Harvey den idé at lave en tegneserie om sit eget liv, hvor kedeligt det end måtte synes. Historierne var dagligdags og venner lavede animeringerne. Tegneserien blev kaldt American Splendor. På film har man gået skridtet længere. Man skiftevis viser den rigtige Harvey Pekar, filmens Harvey Pekar og tegneseriens Harvey Pekar og mærkeligt nok, virker det ret godt og faktisk har filmen vundet masser af awards, deriblandt kritikerprisen i Cannes og var nomineret til Oscar for bedste screenplay.
Harvey er typen man ikke nemt får sympati med, men filmen gør som tegneserien, viser dagligdagen nøjagtig som Harvey opfatter den. Paul Giamatti er suveræn i rollen og der er generelt gode skuespilpræstationer over hele linien.
Der er ikke tale om en feel good film som Sideways, det er ikke et mesterværk, men det er absolut en film over middel, som man bør se, ikke mindst for sin skæve fortælleform, som virker.
Film: 7.7/10
DVD: 8/10
#102 filmz-Bruce 19 år siden
Auschwitz: The Nazis & the 'Final Solution'
BBC har lavet denne 2 disc dokumentar drama om historien om Auschwitz og nazisternes planer for udryddelse af jøderne. Nogle vil sikkert tænke "Nu igen, kan de ikke snart finde på noget andet. Vi har hørt om det til hudløshed.". Desværre viser undersøgelser, at mange unge, ja selv ældre, har en viden om holocaust og begivenhederne omkring jødeudryddelserne, som ikke er tilstrækkelig. Jeg vil påstå, at viden herom aldrig kan blive tilstrækkelig nok og endnu engang plapre ordene "uden at kende til vores fortid er vi dømt til at gentage den".
Nok om det. Jeg har kun gennemset de første 2 af ialt 6 afsnit og endnu engang må man måbe over BBC og deres evne til at lave dokumentar programmer som ingen andre. Jeg troede jeg vidste meget om emnet, men BBC har på bare 2 afsnit udfyldt huller for, hvad der svarer til 50-75% og det vel og mærke på en måde, så man ikke kan slukke for afspilleren. Alle informative oplysninger suppleres med dramascener med tyske skuespillere, kombineret med masser af computeranimerede scener af bygninger og steder, så vi selv har mulighed for at være tilstede i krigens ultimative gru. Derudover selvfølgelig rigtige filmklip i både farver og sort hvid, mange man aldrig har set før nu.
Der er øjenvidneberetninger fra både ofre og bødler. Flere af sidstnævnte som fortæller om deres gerninger, uden at angre og nogle endda med smil.
Bag alt dette ligger en ufattelig research for at få hele forløbet til at gå op i en højere enhed og BBC lykkes, uden at gå på kompromis med de faktiske kendsgerninger, selvom der nok er taget nogle kunstneriske friheder.
Dette er i klasse med BBC's World at War fra 70'erne, bare endnu bedre. Fabelagtig video og audiokvalitet og seriøsitet som er BBC's varemærke.
Dette er essentiel viden for alle og en udgivelse ingen burde være foruden. Er iøvrigt en del af den store WW2 udgivelse "Gladiators of WW2", som bliver udsendt indenfor et par måneder.
Køb CDWOW.
Køb Axel.
Film: 10/10
DVD: 9/10
#103 filmz-sanjo 19 år siden
#104 filmz-Bruce 19 år siden
#105 filmz-sanjo 19 år siden
Ærger mig meget at jeg endnu ikke har fået set resten af dem. Har vist kun set et afsnit :(
Er de værd at investere i?
#106 filmz-Bruce 19 år siden
Sir Laurence Olivier er en fantastisk fortæller. Men faktisk var den danske fortæller i 70'erne så god, at jeg synes han overgik Olivier. Man var totalt fanget. Findes dog ikke på nogen R2 udgivelse.
Det jeg kan mangle, er den samme overdådige gennemgang af eet emne, som ovenstående Auschwitz udgivelse har. Men så ville serien jo være på 100 dvd'ere :)
Du kan roligt købe den, den bliver aldrig forældet.
Ny R2 udgivelse af serien.
EDIT: Og den nye Gladiators of World War II
#107 McPeter 19 år siden
Million Dollar Baby
i aften og var så heldig at blive inviteret med! :-)
Filmen blev præsenteret af Jason Watt (racerkøreren, hvis der er nogen der ikke skulle vide det?), der holdt en veloplagt og sjov, men også på sin vis seriøs tale. En god start på en film der handler om at tro på sig selv og sine drømme.
Først og fremmest vil jeg sige at filmen tog en drastisk drejning et sted jeg ikke lige havde set det komme, men vil for jeres skyld undlade at sige hvad det er. Blev først lidt ærgerlig over det (og et par andre små-detajler i løbet af filmen), men senere kunne jeg se helheden og dybden i det og endte med at gå veltilfreds derfra. Og i endnu højere grad efter jeg har sundet mig et par timer. Når jeg tænker over det er der nogle ting der er afpasset til at understøtte selve historien og kernen i filmen, istedet for at være helt realistiske IMO, men da det jo er en film gør det bestemt ikke noget for min skyld. Man har vel nogle friheder når man laver film (og iøvrigt hedder Clint Eastwood). :-)
På den anden side er der også mange ting i filmen der overraskede mig, netop fordi de ikke er som man lige havde forventet. Men det kan jeg personligt rigtigt godt lide ved en film - at det foregår på dens premisser, og ikke mine.
Ud over en fremragende historie (vi fik iøvrigt også bogen 'Million Dollar Baby' af F.X. Toole som jeg regner med at læse på et tidspunkt), så er skuespiller-præstationerne ikke til at få armene ned over! Clint Eastwood og Morgan Freeman kører fantastisk op imod hinanden med hver deres meninger og spydige kommentarer (som Jason Watt udtrykte det: 'der rammer steder der ikke er tilladt i boksning'), men har dog alligevel også et dybt venskab og gensidig respekt. Og når Morgan Freeman ikke lige er på banen tager Hillary Swank hurtigt over, og gør ikke ligefrem Clint Eastwoods daglige bekymringer mindre. Deres forhold udvikler sig meget i løbet af filmen, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på her - det skal I selv have fornøjelsen af at opleve.
Alt i alt er filmen utrolig god og rørende, og den rammer en som en knockout (for at blive indenfor den jargon). Da den var færdig var der fuldstændigt stille i salen som om at folk lige skulle sunde sig over den. Folk rejste sig stille og roligt og gik ud, og på vejen ud var der ikke særligt mange der sagde noget - lidt ligesom på et bibliotek...
En film jeg helt sikkert skal se igen og som jeg på det kraftigste vil anbefale andre at se.
6/6 herfra...
Ps. Nå ja, og så stod jeg også et par meter fra Camilla Martin på et tidspunkt, hvilket absolut ikke kan trække ned på aftenens oplevelse... ;-)
#108 chronaden 19 år siden
(mere gider jeg ik skrive lige nu, da jeg går i seng) :D
#109 lagoni 19 år siden
Paul Giamatti og Jim Carrey i samme film, endda instrueret af Milos Forman, kan det blive bedre?
Ja, det kan det sikkert godt, men det var virkelig en vellykket film. Til dem der ikke ved det, så handler den om den såkaldte komiker Andy Kaufmann, nok mest kendt fra serien Taxi. Mit kendskab til Kaufmann strækker sig til 2-3 afsnit af denne Taxi og det er vist ikke det bedste billede af ham. Han virker som en utrolig sjov mand, der bare har alt for mange ting inde i sit hoved.
Filmen skifter mellem at være hylende morsom, underlig bizar og sørgelig. Hele wrestlingdelen irriterede mig lidt, men det var nok godt og relevant at have det med. Men dejligt skuespil, fantastisk film og en smuk slutning.
Er ved at se ekstramateriale, sjovt at høre DeVito snakke om ham. Nu snakker Forman om at han aldrig har mødt Carrey...
9/10
Lige et spørgsmål til dem der har set den:
#110 Scherlund 19 år siden
Svar til spoiler spørgsmål: