Gravatar

#221 MoH 13 år siden

Jeg skal til at prøve denne
http://beeradvocate.com/beer/profile/392/1566
Gravatar

#222 jessup 13 år siden

Smuttynose IPA

Herlig tør og kontant finish - rigtig god, men ikke blandt de bedste.

Vi har snakket lidt om portvin i denne tråd og der er en 1996 Kopke Vintage Port i øjeblikket til 99 kr. i Aldi - har ikke smagt den men vist et godt tilbud. Tror også jeg så en Rozes i en af Coop reklamerne til samme pris - Vintage 1995. Vil umiddelbart dog gå efter Kopke.
This is just until June
Gravatar

#223 OxxY 13 år siden

Jeg fik mig en Southern Tier - Oat fra 2008 i weekenden. Nøjhadada det er en lækker øl! Den holder 11% og det virker som om den har haft rigtig godt af at ligge et par år, super smooth, tyk mouthfeel, ikke super ristet men stadig smækfuld med smag. Er man fan af oatmeal stout skal man ikke snyde sig selv for denne øl, hvis man er så heldig at kunne få fingre i et eksemplar.

ps. Apropo portvin, Philipson Wine har pt en række totalt vandvittige tilbud på Burmester portvin, f.eks 98 Colheita/vintage til 80 og 96 til 100 (flasker der nemt kan ryge over 300 kr hos konkurrenterne), dog kræver de fleste af tilbudene at man køber en kasse med 12, så man skal have nogle portvinsglade venner, eller kunne lide at gemme ting i kælderen til fremtiden. Så det er nok ikke tilbuddet for dem som ikke lige ved om de er til årgangsportvin eller ej :D

pps. Jeg kom til at købe en 40 års Tawny den anden dag, som skal drikkes sidst i november, skal nok melde tilbage om hvordan den smager :p
Gravatar

#224 OxxY 13 år siden

MoH (221) skrev:
Jeg skal til at prøve denne
http://beeradvocate.com/beer/profile/392/1566

Hvordan var den? Kan nemlig se de stadig har nogle stykker hos ølbutikken.
Gravatar

#225 OxxY 13 år siden

Nåjah, og så fik jeg mig da også en Aarhus Bryghus Juletønden, som er deres nye juleøl, og egentlig bare en version af deres Julebryg hvor der er hældt mere af det hele i. Det afledte så en lille diskussion om danske juleøl med en kammerat.

De danske juleøl tilhører typisk 3 kategorier

1) guldøl der er hældt lidt lakrids eller lign. i, snebajer og alt den slags.

2) lysebrune/nøddebrune undergørede øl, hvor der ukritisk er hældt nelliker, kardemomme, kanel, orange-smag og andre "julekrydderier" i.

3) Juleales der er inspireret af belgiske winterales, eksempelvis Sempar arden og Willmoes juleale.

De fleste af øllene fra kategori 1 og 2 er ofte noget værre sprøjt, og det er vel kun i danmark at kategori 3 nærmest kun er kuleøl og ikke bare en vinterøl. Hvorfor er det at vi vil juletid syntes det er fantastisk at drikke en masse øl, hvor vi i resten af året ikke vil røre dem med en ildtang? Især undrer det mig at man ukritisk kan komme krydderi man normalt bruger i julebag i en øl, og så er det en juleøl der er berretiget til at komme på supermarkedernes hylder.

Hvad er jeres holdning til alle de øl der stille og roligt dukker frem i supermarkederne i disse dage?
Gravatar

#226 Wangsgaard 13 år siden

Ja må ærligt indrømme at jeg synes Tuborg julebryg smager ganske godt ! Ellers gør jeg mig ikke det store i at drikke juleøl om vinteren.

http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#227 JannikAnd 13 år siden

OxxY (225) skrev:

Hvad er jeres holdning til alle de øl der stille og roligt dukker frem i supermarkederne i disse dage?
Den nye tendens er at lave alternativer til de søde juleøl, i form af mere humlet juleøl. Vi har allerede modtaget de første 25-30 juleøl i butikken, og blandt dem finder man 5-6 styks med humle som hovedingrediens. Det pudsige er, at det hovedsageligt er hos de danske mikrobryg, at denne tendens afstedkommer, hvorfor man kan forledes til at tro, at danskerne ikke er de store tilhængere af den traditionelle juleøl.
Gravatar

#228 chronaden 13 år siden

Aalborgensere:

Mit stamsted (John Bull Pub), får i denne uge et udvalg på 6 spændende juleøl. Samt afholder de julesmagning man kan tilmelde sig.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#229 OxxY 13 år siden

JannikAnd (227) skrev:
OxxY (225) skrev:

Den nye tendens er at lave alternativer til de søde juleøl, i form af mere humlet juleøl. Vi har allerede modtaget de første 25-30 juleøl i butikken, og blandt dem finder man 5-6 styks med humle som hovedingrediens. Det pudsige er, at det hovedsageligt er hos de danske mikrobryg, at denne tendens afstedkommer, hvorfor man kan forledes til at tro, at danskerne ikke er de store tilhængere af den traditionelle juleøl.

Jep, der er tendens til at de små mikrobryggerier finder på nye ting, men det er ikke lige øl der når supermarkederne. Og som bosat i århus kommer jeg ikke lige forbi jer så tit :(

Gravatar

#230 JannikAnd 13 år siden

OxxY (229) skrev:
Jep, der er tendens til at de små mikrobryggerier finder på nye ting, men det er ikke lige øl der når supermarkederne. Og som bosat i århus kommer jeg ikke lige forbi jer så tit :(

Vås! Hvor der er en vilje, er der en vej :) Vi prøver dog at få istandsat en service, hvor vi kan fragte bestillinger til kunder med bosættelse i det mørke og ølfattige jylland. Men det har desværre nok lange udsigter og kan nok kun betale sig ved bestillinger over 1000 kr.

Skriv ny kommentar: