Så fik jeg endelig set Oldboy. For dem der ikke kender den, så er det en syd-koreansk film, instrueret af Chan-wook Park, der tidligere har stået bag "Sympathy for Mr. Vengeance" og "Joint Security Area".
Jeg skal på forhånd lige gøre opmærksom på at jeg har en temmelig smal viden om asiatiske film. Faktisk startede min interesse for disse film først efter at have set "Dark Water". Jeg havde set "The Ring" inden, men den sagde mig desværre ikke så meget, som den amerikanske remake gjorde. The dette års Natfilm Festival blev jeg for alvor interesseret i de asiatiske film efter at have set "A Tale of Two Sisters" og "Memories of Murder". Derfor var jeg derefter jævnligt på udkig efter interessante titler på koreandvds.com. En dag faldt jeg over "Oldboy" p.g.a. udgavens lækre cover. Jeg slog filmen op på IMDb.com og så at den havde fået imponerende 8.9 points. Derfor kontaktede jeg den gode Rasmus fra Axelmusic.dk og spurgte om han ikke kunne få den hjem til mig.
Først derefter fandt jeg ud af at "Oldboy" var blevet udtaget til dette års Cannes Filmfestival og vandt senere Grand Prix (d.v.s. anden pladsen).
Nu har jeg så modtaget den og har nu også fået den set. Så her en mit lille "review":
Handling: "Oldboy" handler om Oh Daesu der er lidt i klammeri med politiet. Ikke noget alvorligt. Blot noget gadeuorden eller noget i den stil. Efter at være blevet løsladt efter en anholdelse, bliver han dog bortført og indespærret på mystisk vis. Han ved ikke hvorfor og af hvem. 15 år senere kommer han endelig ud igen. Hævnen er igennem årene blevet en del af hans liv, så han går hurtigt igang med at opsøge personerne bag forbrydelsen.
"Oldboy" er en fantastisk smuk film med et ligeså fantastisk soundtrack. På trods af at størstedelen af filmen handler om Daesu's søgen efter en forklaring, formår instruktøren at holde spændingen oppe.
Jeg må indrømme at jeg var en smule forbavset efter filmen var slut. Det var måske ikke helt den film jeg havde forventet, men efter at have tygget den lidt igennem, må jeg erkende at den rent faktisk er bedre end forventet. Jeg glæder mig allerede til at se den igen.
Filmens stil er utrolig gennemført. Selvom stilen måske ikke er helt original (det ser ud som om Chan-wook Park har kigget David Fincher lidt over skuldrene), så passer den perfekt til filmens mystiske univers.
Skuespillet er i top på alle kanter. Der er ikke så meget mere at sige om det.
DVD-coveret er lavet i tyk pap. Den har dog ikke den glatte overflade, som mange andre digipacks. Her er overfladen mere "grumset" og tekstureret. Coveret har en lilla nuance med filmens titel påtrykt i en crom-agtig farve. De 2 skiver sidder i hver deres pap-cover i stil med Indiana Jones R3 udgaven. Disse har en lidt grønlig nuance.
Sig endelig til, hvis I ønsker billeder.
Disc 1 indeholder filmen med enten DTS eller Stereo soundtrack. Sproget er koreansk, men der er selvfølgelig engelske undertekster. Billedet er Anamorphic Widescreen 2.35:1. Disc 2 indeholder en del ekstra materiale. Selvom menuerne er på engelsk, men dokumentarerne er alle på koreansk uden nogen undertekster. Men det kender man jo fra andre asiatiske udgivelser. Ikke desto mindre er det en skam. Af ekstra materialet er der et par dokumentarer om tilblivelsen af filmen, hvor vi følger holdet bag filmen fra den dag de er ude og lede efter lokationer. Disse dokumentarer er visuelt sat meget godt op, så man trods alt kan få lidt ud af dem selvom man ikke forstår koreansk. Ydermere er der teaser, trailer og musikvideo til filmen. Det bedste ved disc 2 er dog at den indeholder soundtracket. Det er sat op på en lidt speciel måde. Man kan gå ind og vælge de enkelte musikstykker eller man kan vælge at afspille dem alle. Derefter starter "playeren" ligesom. Her kan man vælge 3 forskellige "musikvideoer" til hver sang, der består af klip fra filmen. Der er dog forskel på de 3 forskellige visuals, da den 1. indeholder de klip man se i filmen (dog klippet sammen på en anden måde), den 2. indeholder klip der endnu ikke er færdiggjorte... f.eks. blue-screen optagelser og den 3. indeholder et billede der står og vibrerer i takt med musikken. Disse kan man konstant skifte imellem mens musikken spiller videre. Fed feature!
Jeg kan klart anbefale denne film, men selvom der er noget action og kampscener, så er det ikke en film man skal se med tømmermænd en søndag formiddag. Filmen bliver en smule rodet, men giver derved en masse at tænke over. Filmen virker nogle steder temmelig barsk, også selvom der ikke rigtigt en nogle reelle splatter-scener.
Nå, men... se denne film. Den er virkelig god.... og utrolig flot.
Okay, lyder pænt interessant.. Tror jeg venter til den falder lidt i pris, budgettet bliver lidt stramt i denne måned efter lidt for store indkøb i sidste måned :(
Jeg hørte først om den i Filmland lige før Cannes startede fordi de sagde det var en af deres favoritter, så tjekkede jeg også imdb, og det gør den jo ikke mindre lovende at se en rank på 8.9 :)
Kender det godt... jeg ville også have bestilt den for længere tid siden, men der var økonomien heller ikke lige til det. Den kom dog op som "first priority" på min liste, og det har jeg ikke fortrudt.
Jeg plejer normalt heller ikke at købe film til 200 kr eller derover, men her var jeg lidt for nysgerrig efter at se den, så jeg tog chancen.
Jeg er forresten heller ikke den store kender af asiatiske film, men specielt i den senere tid har jeg fået øjnene op for det. Filmen som kickstartede mig var "The Eye", så sandelig også værd at tjekke, der var jeg fandme direkte bange nogle gange, og det jo dejligt :)
Twistet er bygget godt op... men det var ikke som jeg regnede med (nok derfor det var et twist). Jeg forstod måske ikke helt Daesu's reaktion, men jeg var ikke totalt lost bagefter.
Men det er meget med at man bagefter tænker... "ok, det er sådan det hænger sammen... så det var jo sikkert derfor at man så det der længere tilbage i filmen..."
Det falder lige så stille på plads efterhånden som man tænker over det.
He he he... den ligger også og venter på at jeg får set den. Så "The Eye" og "Audition" bliver nok de næste aisatiske jeg skal se.
Men hvis du ikke allerede har set dem, så kan jeg stærkt anbefale: A Tale of Two Sisters - en utrolig flot gyser med en god historie og et smukt soundtrack. Det er ikke ofte at man finder en gyser med en historie der er godt skruet sammen, og der formår at give mening. Men denne gør. Memories of Murder - drama / action / krimi film baseret på en virkelige historie om én af koreas første seriemordere. Det er ikke en gyser eller splatter. Dark Water - overnaturlig, men effektiv gyser.
Ju-On kan jeg dog ikke anbefale. Det er der dog en masse andre der kan. Jeg synes bare den virkede meningsløs.
Film hvor man bagefter tænker "aaah, nååh" er ofte gode, der må gerne være lidt at tænke over bagefter, det efterlader et stærkere indtryk synes jeg, i hvert fald så længe det der skal tænkes over giver en form for mening, 12 monkeys er et godt eksempel.
Jeg har set Dark Water, ikke så skræmmende.. Men fantastisk atmosfære filmen har synes jeg, og virkelig en eksperimenterende stil.. A Tale of two sister har jeg også på planen, men jeg venter lige til den er faldet lidt i pris, jeg en rigtig tilbudsjæger :)
ks: Går du ind på cd-wow via dette link, kan du finde A Tale Of Two Sisters i Hong Kong R3 udgaven til £7.49. Det er ret billigt for en ny film :)
Den koreanske version er godtnok lækrere mht. indpakning og lydspor, men den koster også over det dobbelte.
Edit: nårh, der var kadann alligevel hurtigt ude :)
Jeg så Old Boy hos Corgan og jeg må sige jeg også var positivt overrasket - det var ikke hvad jeg havde regnet med og jeg synes alt i alt filmen havde et ret unikt feel. Da vi senere kiggede lidt på ekstramaterialet og musikvideoerne gik det op for mig hvor meget historie der egentlig bliver fortalt. Det er helt sikkert en film jeg kraftigt overvejer at smide 200kr efter.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#1 Corgan 21 år siden
Jeg skal på forhånd lige gøre opmærksom på at jeg har en temmelig smal viden om asiatiske film. Faktisk startede min interesse for disse film først efter at have set "Dark Water". Jeg havde set "The Ring" inden, men den sagde mig desværre ikke så meget, som den amerikanske remake gjorde.
The dette års Natfilm Festival blev jeg for alvor interesseret i de asiatiske film efter at have set "A Tale of Two Sisters" og "Memories of Murder". Derfor var jeg derefter jævnligt på udkig efter interessante titler på koreandvds.com.
En dag faldt jeg over "Oldboy" p.g.a. udgavens lækre cover. Jeg slog filmen op på IMDb.com og så at den havde fået imponerende 8.9 points. Derfor kontaktede jeg den gode Rasmus fra Axelmusic.dk og spurgte om han ikke kunne få den hjem til mig.
Først derefter fandt jeg ud af at "Oldboy" var blevet udtaget til dette års Cannes Filmfestival og vandt senere Grand Prix (d.v.s. anden pladsen).
Nu har jeg så modtaget den og har nu også fået den set. Så her en mit lille "review":
Handling:
"Oldboy" handler om Oh Daesu der er lidt i klammeri med politiet. Ikke noget alvorligt. Blot noget gadeuorden eller noget i den stil.
Efter at være blevet løsladt efter en anholdelse, bliver han dog bortført og indespærret på mystisk vis. Han ved ikke hvorfor og af hvem.
15 år senere kommer han endelig ud igen. Hævnen er igennem årene blevet en del af hans liv, så han går hurtigt igang med at opsøge personerne bag forbrydelsen.
"Oldboy" er en fantastisk smuk film med et ligeså fantastisk soundtrack. På trods af at størstedelen af filmen handler om Daesu's søgen efter en forklaring, formår instruktøren at holde spændingen oppe.
Jeg må indrømme at jeg var en smule forbavset efter filmen var slut. Det var måske ikke helt den film jeg havde forventet, men efter at have tygget den lidt igennem, må jeg erkende at den rent faktisk er bedre end forventet. Jeg glæder mig allerede til at se den igen.
Filmens stil er utrolig gennemført. Selvom stilen måske ikke er helt original (det ser ud som om Chan-wook Park har kigget David Fincher lidt over skuldrene), så passer den perfekt til filmens mystiske univers.
Skuespillet er i top på alle kanter. Der er ikke så meget mere at sige om det.
DVD-coveret er lavet i tyk pap. Den har dog ikke den glatte overflade, som mange andre digipacks. Her er overfladen mere "grumset" og tekstureret. Coveret har en lilla nuance med filmens titel påtrykt i en crom-agtig farve.
De 2 skiver sidder i hver deres pap-cover i stil med Indiana Jones R3 udgaven. Disse har en lidt grønlig nuance.
Sig endelig til, hvis I ønsker billeder.
Disc 1 indeholder filmen med enten DTS eller Stereo soundtrack. Sproget er koreansk, men der er selvfølgelig engelske undertekster. Billedet er Anamorphic Widescreen 2.35:1.
Disc 2 indeholder en del ekstra materiale. Selvom menuerne er på engelsk, men dokumentarerne er alle på koreansk uden nogen undertekster. Men det kender man jo fra andre asiatiske udgivelser. Ikke desto mindre er det en skam.
Af ekstra materialet er der et par dokumentarer om tilblivelsen af filmen, hvor vi følger holdet bag filmen fra den dag de er ude og lede efter lokationer. Disse dokumentarer er visuelt sat meget godt op, så man trods alt kan få lidt ud af dem selvom man ikke forstår koreansk. Ydermere er der teaser, trailer og musikvideo til filmen.
Det bedste ved disc 2 er dog at den indeholder soundtracket. Det er sat op på en lidt speciel måde. Man kan gå ind og vælge de enkelte musikstykker eller man kan vælge at afspille dem alle. Derefter starter "playeren" ligesom. Her kan man vælge 3 forskellige "musikvideoer" til hver sang, der består af klip fra filmen. Der er dog forskel på de 3 forskellige visuals, da den 1. indeholder de klip man se i filmen (dog klippet sammen på en anden måde), den 2. indeholder klip der endnu ikke er færdiggjorte... f.eks. blue-screen optagelser og den 3. indeholder et billede der står og vibrerer i takt med musikken. Disse kan man konstant skifte imellem mens musikken spiller videre.
Fed feature!
Jeg kan klart anbefale denne film, men selvom der er noget action og kampscener, så er det ikke en film man skal se med tømmermænd en søndag formiddag. Filmen bliver en smule rodet, men giver derved en masse at tænke over.
Filmen virker nogle steder temmelig barsk, også selvom der ikke rigtigt en nogle reelle splatter-scener.
Nå, men... se denne film. Den er virkelig god.... og utrolig flot.
#2 ks 21 år siden
Jeg hørte først om den i Filmland lige før Cannes startede fordi de sagde det var en af deres favoritter, så tjekkede jeg også imdb, og det gør den jo ikke mindre lovende at se en rank på 8.9 :)
#3 Corgan 21 år siden
Kender det godt... jeg ville også have bestilt den for længere tid siden, men der var økonomien heller ikke lige til det. Den kom dog op som "first priority" på min liste, og det har jeg ikke fortrudt.
Jeg plejer normalt heller ikke at købe film til 200 kr eller derover, men her var jeg lidt for nysgerrig efter at se den, så jeg tog chancen.
;-)
#4 ks 21 år siden
#5 ks 21 år siden
#6 Corgan 21 år siden
Men det er meget med at man bagefter tænker... "ok, det er sådan det hænger sammen... så det var jo sikkert derfor at man så det der længere tilbage i filmen..."
Det falder lige så stille på plads efterhånden som man tænker over det.
#7 Corgan 21 år siden
He he he... den ligger også og venter på at jeg får set den. Så "The Eye" og "Audition" bliver nok de næste aisatiske jeg skal se.
Men hvis du ikke allerede har set dem, så kan jeg stærkt anbefale:
A Tale of Two Sisters - en utrolig flot gyser med en god historie og et smukt soundtrack. Det er ikke ofte at man finder en gyser med en historie der er godt skruet sammen, og der formår at give mening. Men denne gør.
Memories of Murder - drama / action / krimi film baseret på en virkelige historie om én af koreas første seriemordere. Det er ikke en gyser eller splatter.
Dark Water - overnaturlig, men effektiv gyser.
Ju-On kan jeg dog ikke anbefale. Det er der dog en masse andre der kan. Jeg synes bare den virkede meningsløs.
#8 ks 21 år siden
Jeg har set Dark Water, ikke så skræmmende.. Men fantastisk atmosfære filmen har synes jeg, og virkelig en eksperimenterende stil.. A Tale of two sister har jeg også på planen, men jeg venter lige til den er faldet lidt i pris, jeg en rigtig tilbudsjæger :)
#9 filmz-Kadann 21 år siden
Du kan få "A Tale Of Two Sisters" hos CD-WOW for 8,99£, uden sparelink.. og selvfølgelig 1,5£ billigere med sparelink.
#10 El vez 21 år siden
Den koreanske version er godtnok lækrere mht. indpakning og lydspor, men den koster også over det dobbelte.
Edit: nårh, der var kadann alligevel hurtigt ude :)
Jeg så Old Boy hos Corgan og jeg må sige jeg også var positivt overrasket - det var ikke hvad jeg havde regnet med og jeg synes alt i alt filmen havde et ret unikt feel. Da vi senere kiggede lidt på ekstramaterialet og musikvideoerne gik det op for mig hvor meget historie der egentlig bliver fortalt. Det er helt sikkert en film jeg kraftigt overvejer at smide 200kr efter.