Tirsdag morgen i Hollywood offentliggøres nomineringerne til dette års Oscar-uddelinger. Så det er ved at være tid til at forudsige, hvilke film der vil blive nomineret.
Ud fra hvad jeg har fulgt med i af Guild-nomineringer, Golden Globes samt kritikerpriser, så ser mine forudsigelser sådan ud:
Bedste Film: No Country for Old Men There Will Be Blood Atonement Juno Michael Clayton
Bedste Instruktør Coen-brødrene Sean Penn Julian Schnabel Tony Gilroy Paul Thomas Anderson
Bedste mandlige hovedrolle: Daniel Day Lewis George Clooney Johny Depp Emile Hirsch Denzel Washington
Bedste kvindelige hovedrolle: Julie Christie Marion Cotillard Ellen Page Cate Blanchett Keira Knightley
Bedste mandlige birolle: Javier Bardem Tom Wilkinson Casey Affleck Phillip Seymour Hoffman Tommy Lee Jones
Bedste kvindlige birolle: Cate Blanchett Amy Ryan Tilda Swinton Vanessa Redgrave Catherine Keener
Screenplay, adapted: No Country for Old Men There Will Be Blood Diving Bell and the Butterfly The Kite Runner Atonement
Screenplay, original: Juno Michael Clayton The Savages Lars and the Real Girl Knocked Up
Bedste Film Atonement No Country For Old men Juno There Will Be Blood Into The Wild
Instruktør Joel Og Ethan Coen Paul T. Anderson Tim Burton Sean Penn Julian Schnabel
Mandlige Hovedrolle Daniel Day-Lewis George Clooney Johnny Depp James MacAvoy Viggo Mortensen
Kvindelige Hovedrolle Julie Chrstie Marion Cotillard Ellen Page Keira Knightley Angelina Jolie
Mandelige Birolle Javier Bardem Tom Wilkinson Casey Affleck Tommy Lee Jones Hal Holbrook
Kvindelige birolle Cate Blanchett Amy Ryan Saoirse Ronan Tilda Swinton Ruby Dee
Screenplay, adapted Atonement No Country For Old Men Into the Wild The Diving Bell & The Butterfly There Will Be Blood
Screenplay, Original Juno Ratatouille Michael Clayton The Savages Before the Devil Knows You're Dead
Så skulle der vidst ike være nogen tvivl. Vores to ligner meget hinanden, men det jo nok noget i denne stil. håber der kommer nogle overraskelser ind iblandt!
Efter at have genset Zodiac må jeg sige, at jeg er skuffet over, at både film og instruktør i mine øjne forbigåes. Jeg kan selvfølgelig ikke være upartisk i og med, at jeg ikke ved selvsyn har konstateret kvaliteten af alle mulige film.
Men jeg mener Zodiac som film og instruktørværk er tæt på det mesterlige, klart Finchers bedste og at en tidlig release har undermineret chancerne for en Oscar. Synd.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#3 Jo, det vil jeg da tro. Men den gælder jo oscar-vindere og ikke oscar-nomineringer.
#4 Alle siger godt nok, at det er et superåbent år. Jeg mener nu, at der er mange, der efterhånden er sikret en nominering. Men ingen kan være sikre på at vinde i år.
#6 Ja forstår dig godt. Jeg kan simpelthen svælge over hans billedkompositioner, som aldrig virker (kan ikke lige komme på det danske ord) "intrusive". Bare den første drabsscene, måden han har filmet bilerne på udkigsstedet og hans brug af lys og skygger er simpelthen Hitchcock'ian på mest smigrende vis. Jeg har aldrig været helt oppe i skyerne over hans film, men nu ser jeg dæleme frem til hans kommende produktioner.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg var i øvrigt vild med flere af de nyindsatte scener. Især den fabelagtige lydmontage var eminent - fantastisk idé. Men filmen burde blive nomineret i alle de store kategorier, det fortjener den dæleme, og den eneste grund til, at den ikke bliver det, er fordi akademiet har sådan en svag korttidshukommelse.
#5 Helt sikkert! Men det nok sådan (om man vil det eller ej) at Oscars desværre er bliver influeret af buzz og hype og de foregående awards.
Og der er det nok for længe siden at Zodiac udkom til at den ligger klar i dem der skal stemmes hoveder. Især når man kigger på de meget stærke konkurrenter der har valgt (helt tilfældigt!) at udkomme ligefør Oscars.
#1 mr gaijin 17 år siden
Ud fra hvad jeg har fulgt med i af Guild-nomineringer, Golden Globes samt kritikerpriser, så ser mine forudsigelser sådan ud:
Bedste Film:
No Country for Old Men
There Will Be Blood
Atonement
Juno
Michael Clayton
Bedste Instruktør
Coen-brødrene
Sean Penn
Julian Schnabel
Tony Gilroy
Paul Thomas Anderson
Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day Lewis
George Clooney
Johny Depp
Emile Hirsch
Denzel Washington
Bedste kvindelige hovedrolle:
Julie Christie
Marion Cotillard
Ellen Page
Cate Blanchett
Keira Knightley
Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem
Tom Wilkinson
Casey Affleck
Phillip Seymour Hoffman
Tommy Lee Jones
Bedste kvindlige birolle:
Cate Blanchett
Amy Ryan
Tilda Swinton
Vanessa Redgrave
Catherine Keener
Screenplay, adapted:
No Country for Old Men
There Will Be Blood
Diving Bell and the Butterfly
The Kite Runner
Atonement
Screenplay, original:
Juno
Michael Clayton
The Savages
Lars and the Real Girl
Knocked Up
#2 Steffan Rasmussen 17 år siden
Big O Quiz
#3 davenport 17 år siden
#4 Wrangque 17 år siden
Bedste Film
Atonement
No Country For Old men
Juno
There Will Be Blood
Into The Wild
Instruktør
Joel Og Ethan Coen
Paul T. Anderson
Tim Burton
Sean Penn
Julian Schnabel
Mandlige Hovedrolle
Daniel Day-Lewis
George Clooney
Johnny Depp
James MacAvoy
Viggo Mortensen
Kvindelige Hovedrolle
Julie Chrstie
Marion Cotillard
Ellen Page
Keira Knightley
Angelina Jolie
Mandelige Birolle
Javier Bardem
Tom Wilkinson
Casey Affleck
Tommy Lee Jones
Hal Holbrook
Kvindelige birolle
Cate Blanchett
Amy Ryan
Saoirse Ronan
Tilda Swinton
Ruby Dee
Screenplay, adapted
Atonement
No Country For Old Men
Into the Wild
The Diving Bell & The Butterfly
There Will Be Blood
Screenplay, Original
Juno
Ratatouille
Michael Clayton
The Savages
Before the Devil Knows You're Dead
Så skulle der vidst ike være nogen tvivl.
Vores to ligner meget hinanden, men det jo nok noget i denne stil. håber der kommer nogle overraskelser ind iblandt!
#5 filmz-Bruce 17 år siden
Men jeg mener Zodiac som film og instruktørværk er tæt på det mesterlige, klart Finchers bedste og at en tidlig release har undermineret chancerne for en Oscar. Synd.
#6 The Insider 17 år siden
#7 mr gaijin 17 år siden
#3 Jo, det vil jeg da tro. Men den gælder jo oscar-vindere og ikke oscar-nomineringer.
#4 Alle siger godt nok, at det er et superåbent år. Jeg mener nu, at der er mange, der efterhånden er sikret en nominering. Men ingen kan være sikre på at vinde i år.
#8 filmz-Bruce 17 år siden
#9 The Insider 17 år siden
#10 Wrangque 17 år siden
Og der er det nok for længe siden at Zodiac udkom til at den ligger klar i dem der skal stemmes hoveder. Især når man kigger på de meget stærke konkurrenter der har valgt (helt tilfældigt!) at udkomme ligefør Oscars.
Men det er en fremragende film.