Gravatar

#51 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#48 -

Hvorfor kan man ikke skrive det man siger, det gør det da ofte meget lettere at forstå

Næ. En officiel retskrivning fungerer som en fælles platform for vores skriftlige kommunikation. Det betyder, at så længe man er nogenlunde inde i retskrivningen, så kan alle forstå, hvad man mener, og hvis ikke så har de mulighed for at slå tingene op.

Hvis alle derimod lod grammatikken være en "smagssag", så ville vi ikke have noget fælles grundlag for at forstå hinanden. Alle kunne stave tingene, som de ville, og sætte dem sammen, som de ville, hvilket ville gøre det umuligt at vide helt præcist, hvad den anden mente. Al forståelse ville være baseret på gæt.

Jeg mener ikke, at de har mere ret end alle andre.

Eftersom deres funktion er fastlagt per lov, så HAR de jo faktisk mere ret end alle andre. De er den officielle autoritet på, hvordan vi bør stave ord og sætte dem sammen i sætninger, så vi forstår hinanden bedst muligt. At du ikke er enig er dit eget tab. Den eneste, der risikerer noget, er dig selv - og det, du risikerer, er naturligvis, at de ting, du skriver, bliver sværere at forstå for andre.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#52 filmz-yoshimura 18 år siden

#51 Og ved ikke at ville sætte sig ind i det fælles grundlag for skriftlig kommunikation risikerer han jo endvidere, at han ikke forstår, hvad andre skriver.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#53 filmz-Orion 18 år siden

Ha ha, man opretter en tråd om at dumpe på uni, og så går det i selvsving med *BEEP* grammatik :)
Men jeg er ved at komme ovenpå igen, jeg skal bare op på hesten igen.
"...and those black eyes roll over white..."
Gravatar

#54 filmz-ZOPTIKEREN 18 år siden

#47 Nu er det ikke lov om dansk sprognævn (DSN) der er mest relevant i den her sammenhæng. Det er loven om dansk retskrivning som er relevant da den fortæller hvem der skal følge loven om dansk sprognævn. Jeg var overbevist om, at det kun var lovpligtigt for offentlige myndigheder at skrive korrekt dansk, men jeg er nu blevet klogere og kan læse, at den også gælder for uddannelsesinstitutioner. Tak for berigtigelsen.

Som du skriver skal DSN følge sproget, og det betyder jo også at de er nødt til at rette retskrivningsordbogen efter hvad danskerne mener, hvis bare der er nok som mener dette.

Men derudover er jeg så dybt uenig med jonasgr. Dansk kommatering giver rigtigt meget mening idet den bunder i et kortfattet regelsæt, som er ret nemt at følge hvis man vil. Det giver et let læseligt dansk, med mange pauser. Nu har jeg efterhånden kværnet mig igennem en del amerikanske lærebøger og det virker som om kommateringen sker ved en tilfældighed på engelsk, og deres kommateringssystem som jonasgr er fortaler for bryder jeg mig bestemt ikke om.

Jeg forstår godt frustrationen. Det er vel de færreste der gider sætte sig ind i alle mulige sproglige regler for at skrive mest korrekt dansk, og så tror man måske det bliver bedre af at indføre et tilfældighedssystem - det tror jeg bare ikke på. Lad mig bare tage et eksempel her fra filmz. filmz skriver hver uge en nyhed om salget i de amerikanske biografer og skriver f.eks.: "$9,2 mio. ,…, -30%" som jf. DSN burde være "9,2$ mio. ,…, -30 %". Det er svært at holde styr på alle de regler, hvis man samtidigt også skal holde styr på tusinde andre ting.

#53 Der er ikke så meget mere at sige til dig ud over hvad de første 30 har skrevet.
Gravatar

#55 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#54 -
Som du skriver skal DSN følge sproget, og det betyder jo også at de er nødt til at rette retskrivningsordbogen efter hvad danskerne mener, hvis bare der er nok som mener dette.

... og samtidigt kan de foreslå ændringer for at gøre sproget lettere (jvf. "majonæse"-debatten). Men jeg mener da også, at det er helt fornuftigt. Sprog er jo ikke en statisk størrelse, men i konstant udvikling, modsat hvad nogen af os mavesure, halvgamle mænd ynder at påstå (vi vil jeg helst have, at alt er, som da vi selv var børn). Det bliver da spændende at se, hvilken effekt forkortelser fra sms og chat får på sproget på længere sigt

Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: