Er det ikke standard på de fleste studier at man skal bestå alt? Som jeg vist nævnte tidligere, havde jeg aldrig før hørt om studier hvor man måtte dumpe fag definitivt. Synes stadig det lyder spøjst.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Det findes faktisk, og jeg er ret meget imod det. På Ingeniørhøjskolen i Århus skal hvert af de fire første semestre beståes som helhed, så det gør ikke noget at man dumper et fag på et semester, bare du har over 6 i snit det semester.
Jeg synes at det er en komplet tåbelig ting, og kan meget bedre lide "bestå alt" metoden.
Jeg kender også flere, der har dumpet et fag pga. manglende fokus, og nu er enormt trætte af at have et 03 eller 5 til at stå på beviset, eftersom de ikke havde mulighed for at tage kurset om.
Personligt har jeg aldrig dumpet et fag som jeg er gået til eksamen i, der har været et par close calls, primært pga dovenskab fra min side, men ingen dumpede. Da jeg gik et par semestre på datalogi valgte jeg et par eksamener fra, da jeg havde indset, at jeg droppede studiet alligevel.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Vi har som udgangspunkt 3 forsøg, så der er da håb endnu. Desuden er det ikke så få, der får en 4. gang. Det folk som regel dumper, er stort set kun "Stop-prøverne", og ikke projekt-eksaminerne. Stop-prøverne bedømmes kun, heldigvis, "bestået/ikke bestået".
#35 Måske tænker han på vi ikke har nogen sproglov, men kun et nævn der agerer rettesnor?
#45 Jeg troede man havde afskaffet stop-prøver på de videregående uddannelser. Okay vi skal godt nok have klaret alle første årsfag efter minimum to år, men kan man heller ikke det, bør man nok revurdere om man er havnet på den rigtige uddannelse.
#46 - Det har vi nu sådan set alligevel, for nævnets virksomhed er lovfæstet i "Lov om Dansk Sprognævn" (Lov nr. 320 af 14. maj 1997). Den siger bl.a. følgende:
§ 1. Dansk Sprognævn har til opgave at følge det danske sprogs udvikling, at give råd og oplysninger om det danske sprog og at fastlægge den danske retskrivning.
§ 2. Dansk Sprognævn redigerer og udgiver den officielle danske retskrivningsordbog. Heri offentliggøres den af nævnet fastlagte retskrivning.
Så selvom det ikke er en del af straffeloven, og man derfor ikke ligefrem kan dømmes for at stave forkert, så er der altså officielle regler for retskrivning. Det er derfor ikke rigtigt, når jonasgr skriver, at grammatik er en "smagssag".
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#35 Det er egentlig lidt sådan som #46 skriver det. Der er dansk sprognævn som mener, at det de siger, helt klart er det rigtige. Men for at tage en ting som komma, så mener jeg jo at der skal sættes komma, når det lyder bedst. Ikke som nogle andre mener, med kryds og bolle. Det samme med talesprog. Hvorfor kan man ikke skrive det man siger, det gør det da ofte meget lettere at forstå. I stedet for bliver der brugt en masse fremmedord, som der slet ikke er nogle der forstår.
#47 Det er muligt at der står sådan, men jeg vælger ikke at rette mig efter den. Jeg mener ikke, at de har mere ret end alle andre.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#48 Pyha, jeg tør næsten ikke kommentere dit indlæg. Jeg tror bare, jeg vil nøjes med at sige, at jeg er uenig. MEGET uenig!
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Jeg er blot glad for, at du ikke arbejder med skriftlig/sproglig formidling. Tænk hvis alle journalister, undervisere i folkeskolen, gymnasiet og på universitetet havde din holdning? Det ville skabe et syndigt rod og et forfærdeligt sproganarki.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#41 dolphinfriendly 18 år siden
#42 lagoni 18 år siden
#43 dyg 18 år siden
Jeg synes at det er en komplet tåbelig ting, og kan meget bedre lide "bestå alt" metoden.
Jeg kender også flere, der har dumpet et fag pga. manglende fokus, og nu er enormt trætte af at have et 03 eller 5 til at stå på beviset, eftersom de ikke havde mulighed for at tage kurset om.
Personligt har jeg aldrig dumpet et fag som jeg er gået til eksamen i, der har været et par close calls, primært pga dovenskab fra min side, men ingen dumpede. Da jeg gik et par semestre på datalogi valgte jeg et par eksamener fra, da jeg havde indset, at jeg droppede studiet alligevel.
#44 filmz-jonasgr 18 år siden
'Cause I'm evil"
#45 filmz-Orion 18 år siden
#46 filmz-ZOPTIKEREN 18 år siden
#45 Jeg troede man havde afskaffet stop-prøver på de videregående uddannelser. Okay vi skal godt nok have klaret alle første årsfag efter minimum to år, men kan man heller ikke det, bør man nok revurdere om man er havnet på den rigtige uddannelse.
#47 filmz-Le Samouraï 18 år siden
Så selvom det ikke er en del af straffeloven, og man derfor ikke ligefrem kan dømmes for at stave forkert, så er der altså officielle regler for retskrivning. Det er derfor ikke rigtigt, når jonasgr skriver, at grammatik er en "smagssag".
#48 filmz-jonasgr 18 år siden
Det samme med talesprog. Hvorfor kan man ikke skrive det man siger, det gør det da ofte meget lettere at forstå. I stedet for bliver der brugt en masse fremmedord, som der slet ikke er nogle der forstår.
#47 Det er muligt at der står sådan, men jeg vælger ikke at rette mig efter den. Jeg mener ikke, at de har mere ret end alle andre.
'Cause I'm evil"
#49 filmz-yoshimura 18 år siden
#50 Yoda 18 år siden
Jeg er blot glad for, at du ikke arbejder med skriftlig/sproglig formidling. Tænk hvis alle journalister, undervisere i folkeskolen, gymnasiet og på universitetet havde din holdning? Det ville skabe et syndigt rod og et forfærdeligt sproganarki.