Jeg gik en tur med min kæreste på en kirkegård. Pludselig ser hun et lyserødt brev, sirligt lagt oven på en nygravet grav. Til min store forfærdelse tager hun brevet op, tager papiret ud af kuverten og læser det. Hvorefter hun lægger det ned i kuverten igen, og placerer det samme sted på graven som før.
Jeg bliver ret harm - synes det er en forstyrrelse af den hellige gravfred eller hvad man nu skal kalde det. Havde jeg lagt et meget personligt brev til et nyligt afdød familiemedlem på vedkommendes grav, ville jeg ikke have andre begyndte at læse i det.
Min kæreste har så den modsatte holdning - at det netop må være lagt der, for at man har lov til at læse i det?? Og at der derfor ikke var noget galt i at hun læste det.
Det undrer mig at man kan have så forskellige opfattelser af det - og derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvilken opfattelse I havde.
Hvis hun ikke havde læst, det var der jo ingen der gjorde det..
Det er svært at kende folks intentioner med sådan et brev, så din kæreste kan have både ret og uret. Hvis det var hemmeligt, ville vedkommende måske have lagt det med i graven til begravelsen.
Det er vel et spørgsmål til den enkelte. Jeg havde ikke gjort det, mest fordi indholdet ikke ville interessere mig.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Ja, og det er også et spørgsmål om graden af ens nysgerrighed - og om man kan tøjle den.
Det er jo for så vidt ganske irrelevant og uden betydning for en selv, hvad brevet indeholder. Så at man vælger at læse et brev, der ikke er stilet til en, viser blot, at man ikke skal have denne person til at vande blomster, når man er på ferie ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Det er i mine øjne en krænkelse af privatlivets fred. Én, der elsker den begravede person, har skrevet et brev til præcis dette menneske - og valgt at lægge den så tæt på den person som muligt. Det betyder ikke at alle andre har lov til at åbne brevet.
Kan godt forstå du blev overrasket.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Rimeligt dårlig stil at læse brevet... godt nok er jeg selv en nysgerrig person af natur, meeeen... der er sgu grænser for hvad man kan tillade sig. At det så er temmeligt fjollet at ligge et brev til en død person ovenpå graven er en anden sag.
Helt enig med Kalle Ferm - bare fordi det er nedskrevet, betyder det ikke at det skal læses, det kan lige så godt være at 'forfatteren' ville af med nogle tanker og følelser.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Synes også det er at overskride en grænse for privatlivets fred. Jeg tror faktisk muligvis, at det er ulovligt, på samme måde som det fx. er ulovligt at læse selv sin kærestes e-mail - også selvom mail-programmet står åbent.
Man åbner jo heller ikke brevene, når man ser postbuddets cykel holde. Og hvis vedkommende ville have, at andre skulle læse det, kunne hun/han have ladet være med at lægge det i en kuvert.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#1 akerman 18 år siden
Jeg bliver ret harm - synes det er en forstyrrelse af den hellige gravfred eller hvad man nu skal kalde det. Havde jeg lagt et meget personligt brev til et nyligt afdød familiemedlem på vedkommendes grav, ville jeg ikke have andre begyndte at læse i det.
Min kæreste har så den modsatte holdning - at det netop må være lagt der, for at man har lov til at læse i det?? Og at der derfor ikke var noget galt i at hun læste det.
Det undrer mig at man kan have så forskellige opfattelser af det - og derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvilken opfattelse I havde.
#2 davenport 18 år siden
Det er svært at kende folks intentioner med sådan et brev, så din kæreste kan have både ret og uret.
Hvis det var hemmeligt, ville vedkommende måske have lagt det med i graven til begravelsen.
Det er vel et spørgsmål til den enkelte. Jeg havde ikke gjort det, mest fordi indholdet ikke ville interessere mig.
#3 Yoda 18 år siden
Det er jo for så vidt ganske irrelevant og uden betydning for en selv, hvad brevet indeholder. Så at man vælger at læse et brev, der ikke er stilet til en, viser blot, at man ikke skal have denne person til at vande blomster, når man er på ferie ;-)
#4 elwood 18 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#5 Kalle Ferm 18 år siden
Kan godt forstå du blev overrasket.
#6 Hive 18 år siden
#7 lagoni 18 år siden
#8 chandler75 18 år siden
Man åbner jo heller ikke brevene, når man ser postbuddets cykel holde. Og hvis vedkommende ville have, at andre skulle læse det, kunne hun/han have ladet være med at lægge det i en kuvert.
#9 filmz-DocDoom 18 år siden
#10 mr gaijin 18 år siden