#22: Jeg håber sandelig ikke, at de løber om hjørner med os. Umiddelbart vælger jeg at tro, at ikke alle deres medarbejdere har styr på, hvornår det kommer til at ske...
Fremragende initiativ - og god idé at samle kræfterne på en internetside, så de unge havner der frem for på wikipedia, når de googler ordet "evolution". :) Derudover får vi alle en chance for at blive klogere. ;)
Jeg tror at jeg kan tælle på én hånd hvor mange gange evolution er blevet nævnt af lærere igennem min folkeskole- og gymnasietid gennem 80'erne og 90erne.
Jeg kan blive helt harm, når jeg tænker tilbage på det. Hvordan man kan skøjte over (eller helt forbi) noget, der er så grundlæggende i biologiundervisningen er mig en komplet gåde.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Jeg kan ikke lade være med at tænke på afsnittet af Simpsons, hvor Flanders på et museum for første gang opdager evolutions-teorien (hvordan man kan gå et halvt liv uden overhovedet at have hørt om det vidner vel om forfærdelig snævertsynhen hos fanatiske religiøse :D)
Priceless..
At evolutionsteorien ikke er en stor (om noget overhovedet) del af pensum i f.eks. folkeskolen, har jo samme grund som at Islam og Buddhisme osv ikke er.. De danske skoler bygger jo på de såkaldte danske værdier, som mere eller mindre er blevet defineret af kristne igennem tiderne, og så kan sådanne små fodnoter i historien som andre religioner og overbevisninger ikke værdiges meget mere end at blive nævnt flygtigt samtidigt med man lige får fortalt eleverne, at folk også engang troede på hekse..
Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for de tre folkeskoler, jeg selv har gået på (og en enkelt ungdomsskole, men der var der nu slet ingen natur-eller religions-fag :D), men vi brugte oceaner af tid på at læse og høre om nært ved uddøde religioner (eller - i hvert fald én - i ved, nordisk mytologi og sådan), mens nutidens trosretninger kort blev beskrevet som "os de kristne og alle de andre".. Evolutionsteori var vel noget nær sort magi og trolddom, og andre religioner end de forskellige retninger af kristendom var infantile, uhumanitære undskyldninger for at være på tværs, amen hallelujah.. - more or less..
Med den slags undervisning er der fandme da ikke noget at sige til, at en stor del af befolkningen skriger op om at det er hele Islam, der er korrupt, når få enkelte pik-hoveder (pardon my french) vælger at nødlande et fly ind i siden af et par bygninger..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#27 Nu har diverse dokumentarer og en analyse i England for nyligt anslået, at 2000 af Englands 5000 moskéer, har så radikal en tilgang til religionen, at de er potentielle udklægningssteder for terrorisme. Vil man nyde, hvorledes England er på vej i hundene, så er det blot at lede efter Channel 4 dokumentarprogrammer på Youtube, som bl.a. med skjult kamera har fået tilgang til "det helligste".
Jo, det er da "få pikhoveder", hvis man koncentrerer sig om de pikhoveder, som lykkes med deres forehavender. Så er der de adskillige af slagsen, hvis forehavender ikke lykkes og bliver trevlet op af efterretninger, hvilket ikke altid bliver udstillet på forsiderne i aviserne. Så er der de titusinder, som lykkes alle andre steder i verden, som vi overser, fordi deres udåd begåes i ikke demokratiske lande og der er vi i vesten jo rimeligt immune og ligeglade, ligesom vi er/var ligeglade med Darfur, Rwanda og lignende. Og så er der altså alle de potentielle, som langsomt via indoktrinering og afskåret fra uddannelse og information, gør sig parat til dåd.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Som Bruce lidt hentyder til, så er ikke alle religioner er lige. Nogle doktriner er farligere, eller har større potentiale for at være det end andre.
Jeg er dog enig med dig så langt, at religioner over en bred kam virker som et filter over for visse videnskabelige ideer. Det ligger i sagens natur at når en opdagelse strider imod hvad de hellige bøger siger ja så bliver det jo genstand for en vis bekymring. Derefter må man enten gå på kompromis med det de hellige bøger siger (den typiske løsning), lukke øjnene for virkeligheden eller den værste - forsøge at miskarakterisere videnskaben.
#29 Jep. Der er links til hele molevitten også det seneste opfølgningsprogram fra september. Sjovt nok så havde muslimerne der var filmet i første program meget travlt med at sige, det var "taget ud af kontekst" ... yeah fucking right, som om der sidder en telegrafpæl på tværs gennem lillehjernen på seerne og opfølgningsprogrammet, kan så blot endnu engang konstatere, at "den er rivende gal i England".
#21 Highland Park 16 år siden
#22 lagoni 16 år siden
#23 Highland Park 16 år siden
Umiddelbart vælger jeg at tro, at ikke alle deres medarbejdere har styr på, hvornår det kommer til at ske...
#24 Patriarch 16 år siden
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/311377:Da...
Der åbnes en hjemmeside 1. feb www.evolution.dk
Smukt...
#25 Highland Park 16 år siden
Derudover får vi alle en chance for at blive klogere. ;)
#26 Spanner 16 år siden
Jeg kan blive helt harm, når jeg tænker tilbage på det. Hvordan man kan skøjte over (eller helt forbi) noget, der er så grundlæggende i biologiundervisningen er mig en komplet gåde.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#27 HonoDelLoce 16 år siden
Priceless..
At evolutionsteorien ikke er en stor (om noget overhovedet) del af pensum i f.eks. folkeskolen, har jo samme grund som at Islam og Buddhisme osv ikke er.. De danske skoler bygger jo på de såkaldte danske værdier, som mere eller mindre er blevet defineret af kristne igennem tiderne, og så kan sådanne små fodnoter i historien som andre religioner og overbevisninger ikke værdiges meget mere end at blive nævnt flygtigt samtidigt med man lige får fortalt eleverne, at folk også engang troede på hekse..
Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for de tre folkeskoler, jeg selv har gået på (og en enkelt ungdomsskole, men der var der nu slet ingen natur-eller religions-fag :D), men vi brugte oceaner af tid på at læse og høre om nært ved uddøde religioner (eller - i hvert fald én - i ved, nordisk mytologi og sådan), mens nutidens trosretninger kort blev beskrevet som "os de kristne og alle de andre".. Evolutionsteori var vel noget nær sort magi og trolddom, og andre religioner end de forskellige retninger af kristendom var infantile, uhumanitære undskyldninger for at være på tværs, amen hallelujah.. - more or less..
Med den slags undervisning er der fandme da ikke noget at sige til, at en stor del af befolkningen skriger op om at det er hele Islam, der er korrupt, når få enkelte pik-hoveder (pardon my french) vælger at nødlande et fly ind i siden af et par bygninger..
#28 filmz-Bruce 16 år siden
Jo, det er da "få pikhoveder", hvis man koncentrerer sig om de pikhoveder, som lykkes med deres forehavender. Så er der de adskillige af slagsen, hvis forehavender ikke lykkes og bliver trevlet op af efterretninger, hvilket ikke altid bliver udstillet på forsiderne i aviserne. Så er der de titusinder, som lykkes alle andre steder i verden, som vi overser, fordi deres udåd begåes i ikke demokratiske lande og der er vi i vesten jo rimeligt immune og ligeglade, ligesom vi er/var ligeglade med Darfur, Rwanda og lignende. Og så er der altså alle de potentielle, som langsomt via indoktrinering og afskåret fra uddannelse og information, gør sig parat til dåd.
#29 Patriarch 16 år siden
Som Bruce lidt hentyder til, så er ikke alle religioner er lige. Nogle doktriner er farligere, eller har større potentiale for at være det end andre.
Jeg er dog enig med dig så langt, at religioner over en bred kam virker som et filter over for visse videnskabelige ideer. Det ligger i sagens natur at når en opdagelse strider imod hvad de hellige bøger siger ja så bliver det jo genstand for en vis bekymring. Derefter må man enten gå på kompromis med det de hellige bøger siger (den typiske løsning), lukke øjnene for virkeligheden eller den værste - forsøge at miskarakterisere videnskaben.
Det program må jeg se... Er det det der hedder "Undercover Mosque" eller noget i den dur? Den har jeg set lidt af, men vil meget gerne se resten.
#30 filmz-Bruce 16 år siden
Links til Channel4 programmet, det nyeste
Her links til det foregående, med en bustet imam som forsøger at tale for sin døde mor
Her artikel om selve opfølgningsprogrammets indhold:
http://www.channel4.com/news/articles/dispatches/u...